اخبار داغ

آیا زلزله کرمانشاه باعث زلزله در تهران می شود؟

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

آیا زلزله کرمانشاه باعث زلزله در تهران می شود؟

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

اجتماعی

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

زلزله در تهران وعده ایست که بسیاری از کارشناسان علم زلزله شناسی و زمین شناسی می دهند. به باور آنها گسل هایی در تهران هستند که در صورت تحریک شدن می توانند زلزله بسیار بزرگی را پدید بیاورند. وقوع زلزله در کرمانشاه باعث شد شایعات و نظریاتی در خصوص فعال شدن گسل های تهران منتشر شود. به طور حتم صحت و سقم این قضیه را فقط کارشناسان می توانند مشخص کنند.

دکتر مهدی زارع، مدیر گروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه زلزله‌شناسی در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها در خصوص تبعات احتمالی زلزله کرمانشاه چنین گفته است:

زلزله های شدید در منطقه زاگرس هرچند هزارسال اتفاق می افتد

در واقع تغییر رفتاری در گسل زاگرس به وجود نیامده، زلزله‌هایی با بزرگی ۷ ریشتر در زاگرس کمتر رخ می‌دهند، ولی این زلزله‌ها هم مربوط به دوره‌های هزار ساله است، یعنی این زلزله رخ دادی است که بعد از هزار سال دوباره داریم آن را می‌بینیم. حتی زلزله‌های بزرگتر از این هم در این لبه‌ خمیدگی کوهستان زاگرس اتفاق افتاده و قبلا در استان لرستان و ایلام یک دامنه‌ای به پهنای ۱۲ کیلومتر و طول ۱۶ کیلومتر دچار لرزه شده است، تصور بر این است که آن لرزه‌ی بزرگ در نتیجه‌ی زلزله‌ای به بزرگی ۸ اتفاق افتاده. در واقع اینگونه زلزله‌ها هم مکرر نیستند، هر روز اتفاق نمی‌افتند و ممکن است هر ۵هزار سال یک بار اتفاق بیافتد. پس به طور کلی تغییر رفتاری به وجود نیامده و حتی برآوردها نشان می‌دهد که بزرگتر از زلزله ۷ ریشتری هم در زاگرس و در همین لبه‌ی خمیدگی جبه‌ی کوهستان زاگرس قبلا اتفاق افتاده است و اینکه دوباره چنین اتفاقی افتاده موضوع غیر طبیعی و غیر ندانسته‌ای نیست.

فعال شدن گسل تهران به واسطه زلزله کرمانشاه قابل اثبات نیست

درباره موضوع فعال شدن گسل تهران به واسطه زلزله کرمانشاه باید بگویم چنین چیزی قابل اثبات شدن به لحاظ علمی نیست، یعنی اگر ۵ دقیقه دیگر هم درخود عراق یا ایران یک زلزله قوی اتفاق بیافتد و این زلزله پهنه زلزله کرمانشاه نباشد کسی نمی‌تواند ارتباط بین این دو زلزله را به شکل علمی توضیح دهد. تنها می‌توان ارتباط آماری به اینها نسبت داد نه علمی، وقتی می‌توانیم بگوییم به لحاظ علمی اتفاقی افتاده که جایگاه ساختارها را در آن توضیح دهیم، اینکه مثل بازی دومینو گسلی حرکت کرده و باعث به ایجاد القای گسیختگی در گسل بعدی شده است. در این صورت می‌توان گفت شبیه بازی دومینو اتفاق اول افتاده و گسل دوم حرکت کرده، اما این مربوط به یک منطقه است نمی‌توانیم این را درباره مناطقی با صدها کیلومتر فاصله بگوییم.

گسل های تهران به اندازه کافی خطرناک هستند

در ۹ شهریور در دشت بیاض ساعت ۲ بعدازظهر زلزله‌ای رخ داد و حدود ۱۱ صبح فردای آن روز در فردوس زلزله دیگری آمد، زلزله دشت بیاض ۷.۲ و زلزله فردوس ریشتر۶.۷ بود. در این اتفاق حرکت گسل دشت بیاض باعث القای حرکت گسل فردوس شد که به شکلی نزدیک بودن این دو گسل حالت بازی دومینو را ایجاد کرد این جالبترین مثالی است که از القای رخ داد یک زمین لرزه‌ی طبیعی در زمین‌لرزه‌ی طبیعی بعدی وجود دارد. ولی نمی‌توانیم بگوییم ۲۱ آبان در سر پل ذهاب زلزله آمده است بعد بگوییم در تهران هم گسل‌ها تحریک شده‌اند، گسل‌های تهران خودشان به اندازه‌ی کافی خطرناک هستند و علم نمی‌تواند نشان بدهد که با زلزله کرمانشاه گسل‌های تهران هم تحریک شده‌اند چون ارتباط مستقیمی بین اینها به لحاظ علمی وجود ندارد.

این پست توسط بخش اجتماعی مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

آیا زلزله کرمانشاه باعث زلزله در تهران می شود؟

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا