اخبار داغ

آیا ماهیگیری چینی ها در خلیج فارس و دریای عمان واقعیت دارد؟

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

آیا ماهیگیری چینی ها در خلیج فارس و دریای عمان واقعیت دارد؟

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

اجتماعی

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

غلامرضا دهقانی، مدیرعامل اتحادیه صیادان خوزستان به ایلنا گفته است که ۵‌هزار شناور بی‌هویتی که در صیدگاه‌های استان به صورت غیرقانونی صید می‌کنند، منابع دریایی را با خطر جدی روبه‌رو کرده‌اند. او گفته است: با کم شدن ذخایر آبزیان در سواحل استان درآمد صیادان بومی بسیار کاهش پیدا کرده است؛ به‌طوری که به صورت میانگین هر صیاد در ماه ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارد.

او ادامه می‌دهد: هر شناور صیادی اجازه دارد هر ماه تنها در دو نوبت ١٠ روزه به دریا بزند و خوزستان بیشتر از ۳۴‌هزار صیاد دارد که مقدار ماهی صید شده باید بین آنها تقسیم شود. این در حالی است که صیدگاه‌های خوزستان یک‌پنجم صیدگاه‌های استان بوشهر است.

دهقانی تأکید می‌کند که ذخایر دریا با توجه به صید بی‌رویه و نبود اقدام جدی برای تجدید این منابع رو به پایان است و خشکسالی و تعطیل‌شدن کشاورزی و بالا گرفتن بیکاری موجب شده است که هر مسئولی که سر کار می‌آید جویندگان کار را به سمت دریا و صید هدایت کند که این موضوع موجب کاهش شدید درآمد صیادان شده است.

او وضع صیادان را وخیم می‌داند و توضیح می‌دهد: برخی از صیادان هستند که بر اثر حادثه شناورهای خود را از دست داده‌اند. برخی هم با ١٠‌ سال سابقه کاری بازنشسته شده‌اند که تنها ماهیانه ۲۰۰‌هزار تومان حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند. عده‌ای هم تحت نظر کمیته امداد و بهزیستی امورات زندگی خود را می‌گذرانند و وضع معیشتی مناسبی ندارند.

قلع و قمع چینی‌ها و هندی‌ها در دریا

برخی دیگر، ماهیگیران غیر قانونی را صیادان چینی و هندی می‌دانند. عباس کثیر، امام‌جمعه بندرچارک به رسانه محلی «هرمز» گفته است که با هدایت مسئولان کشتی‌های خارجی به‌ویژه صیادان هندی به آب‌های خلیج فارس ورود پیدا کرده‌اند و زندگی صیادان بومی این منطقه را بشدت تحت‌ تأثیر قرار داده‌اند.

او با اشاره به این‌که زندگی حدود ٧٠‌درصد مردم غرب هرمزگان به‌ عنوان قطب صیادی ایران از راه دریا می‌گذرد، گفته است سفره صیادان هر روز خالی و خالی‌تر می‌شود و تأکید کرده است: صیادان بومی این منطقه باید صدها مایل را طی کنند بلکه بتوانند چند کیلو ماهی برای امرار معاش خود صید کنند و گاهی هم دست خالی باز می‌گردند.

کثیر با اشاره به عدم رعایت استانداردهای صیادی از سوی صیادان خارجی توضیح داد: صیادان هندی با استفاده از تورهای صنعتی تمام آبزیان خلیج فارس را صید می‌کنند و از ظرفیت دریا کاسته می‌شود؛ حتی گاهی آبزیان را از بین می‌برند به گونه‌ای که پس از گذشت دو سال، جوابگوی نیازهای بومیان منطقه نیست.

البته پیش از او امام‌جمعه جاسک هم درباره ورود صیادان چینی به حریم ماهیگیران ایرانی تذکر داده بود. علاوه بر تریبون نمازجمعه بنادر هرمزگان، نمایندگان مجلس هم در این‌باره انتقاداتی را مطرح کرده‌اند.

رانت پشت پرده کشتی‌های چینی

احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس از رانت‌ها و پشت پرده‌هایی خبر می‌دهد که باعث حضور کشتی‌های چینی در آب‌های ایران شده است. او به خانه ملت گفته است کشتی‌های صنعتی نباید در محدوده منابع آبی کشور به صید بپردازند. بنده احساس می‌کنم، پشت پرده صید کشتی‌های چینی در سواحل جنوبی کشور رانت‌هایی نهفته است و این افراد با استفاده از خلأهای قانونی، صیدهای بی‌رویه توسط کشتی‌های چینی را ساماندهی کرده‌اند.

او گفته است صیدهای بی‌رویه آبزیان توسط کشتی‌های صنعتی و چینی صیادان را گله‌مند کرده است، این درحالی است که صیادان سنتی به جز صید ماهی منبع اقتصادی دیگری برای ارتزاق ندارند، اما متاسفانه کشتی‌های صنعتی با صید ماهی‌های خرد و بزرگ، اقتصاد صیادان داخلی را بر هم می‌زنند.

عبدالغفور ایران‌نژاد، نماینده مردم چابهار در مجلس به جام جم گفته است که نه‌تنها صید ترال توسط کشتی‌های چینی در آب‌های عمان انجام می‌شود، بلکه حدود ٢۶ تا ٢٨ کشتی بزرگ صیادی نیز از استان‌هایی چون هرمزگان و بوشهر برای صید ترال راهی آب‌های چابهار می‌شوند.

ایران‌نژاد گفت که وجود نظارت‌های قوی و اعمال محدودیت‌های شدید برای صید مخرب ترال در استان‌های مذکور باعث شده صیادان آنها برای این‌گونه صید راهی آب‌های چابهار شوند و با پرداخت پول به شیلات سیستان‌وبلوچستان و در غیبت نظارت از سوی استاندار و استانداری، بزرگترین لطمه را به ذخایر آبی سیستان‌وبلوچستان و صیادان و مردم محرومش وارد کنند.

ضد و نقیض‌گویی شیلات درباره ماهیگیران خارجی

با این وجود، سازمان شیلات زیر بار نمی‌رود و مدیران این سازمان گاهی با گفته‌های ضد و نقیض حضور چینی‌ها و هندی‌ها را در آب‌های ایران تأیید و گاهی به‌طور کل رد می‌کنند.

هدایت‌الله میرمرادزهی، مدیرکل شیلات سیستان‌وبلوچستان به مهر اعلام کرده است که کشتی‌های چینی وجود دارند، اما متعلق به چینی‌ها نیستند و دارای شریک ایرانی‌اند و از سویی، مجوزهای یک تا دو ماهه برای کشتی‌های صید «ترال» چینی و تنها برای صید ماهی‌های غیرمأکول ( حرام‌گوشت) صادر شده است.

حسین حسینی، مجری طرح توسعه پایدار صید فانوس ‌ماهیان هم به فارس گفته است: کاهش میزان ذخایر در آب‌های کم‌عمق جنوب ربطی به فعالیت شناورهای صیادی ندارد، بلکه صید بی‌رویه قاچاق صیادان سنتی علت اصلی است.

او در پاسخ به این‌که شنیده می‌شود به دلیل فعالیت بیش از حد و تعداد زیاد کشتی‌های صیادی چینی در آب‌های جنوب، ذخیره ماهیان برای صید بومی و سنتی بشدت کاهش یافته، با رد این موضوع گفت: تمام کشتی‌های صیادی فعال در آب‌های جنوب تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و با پرچم ایران است که برای فعالیت باید گواهی ثبت سازمان دریانوردی و سازمان شیلات را مطابق چارچوب و آیین‌نامه‌های صید و صیادی دریافت کنند و اگر هم کشتی‌ای تحت عنوان چینی یاد می‌شود، قطعا شریک تجاری طرف ایرانی است.

حسینی همچنین به این نکته اشاره کرد که شناورهای صیادی در عمق بالای ٢٠٠ متر فعالیت می‌کنند که ربطی به محدوده برداشت صیادان سنتی ندارد، چرا که صیادان سنتی در عمق‌های کم با گونه‌های متفاوت و محدوده‌های متفاوت فعالیت می‌کنند.

البته حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات به صورت کلی وجود صیادان چینی در آب‌های ایران را منکر شده و به ایسنا گفته است که چینی‌ها به‌طور کل در آب‌های ایران حضور ندارند و در آب‌های آزاد صید می‌کنند.

برخورد با صیادهای متخلف هندی

صیادهای هندی در آب‌های ایران مشغول صید ماهی هستند و همین مسأله ادامه فعالیت برای صیادان ایرانی را سخت کرده است. «این بخشی از گفته صیادان آب‌های جنوب کشور به «شهروند» است که مدیرکل دفتر امور صید و صیادی شیلات آن را تأیید کرده و درخصوص آن می‌گوید: این تخلف صرفا در آب‌های ایران رخ نمی‌دهد و در همه جای دنیا شاهد هستیم که برخی از صیادهای کشورهای دیگر به صورت غیرمجاز در آب دیگر سرزمین‌ها مشغول صید ماهی هستند. حتی بعضا تخلفاتی از این دست هم توسط صیادهای ایرانی در آب‌های دیگر کشورها هم صورت می‌گیرد.

او با تأکید بر این‌که هرگونه صید ماهی در آب‌های ایران باید توسط کشتی‌های تحت پرچم ایران که مجوز لازم را از سازمان بنادر اخذ کرده‌اند، صورت گیرد، ادامه داد: با تمامی متخلفان در این بخش بشدت برخورد می‌شود و صیادهای هندی و دیگر صیادهای متخلفی که دستگیر شوند دادگاهی و به پرداخت جرایم سنگینی محکوم می‌شوند.

آب‌های ایران را به چینی‌ها اجاره ندادیم

آخوندی با اشاره به فعالیت ١١‌هزار و ٣٣٠ شناور تمام ایرانی در آب‌های سرزمینمان گفت: درحال حاضر ٨٠٠ فروند ناوگان ایرانی در آب‌های بین‌الملل مشغول صید ماهی هستند. در چنین شرایطی چه لزومی دارد که از آب‌های ایران برای صید به شناورهای چینی اجاره داده شود.

به گفته او هر شناوری که در آب‌های ایران تردد می‌کند باید ۵١‌درصد سهامش در اختیار ایران بوده و تحت پرچم کشورمان باشد در غیراین صورت تردد آن غیرقانونی بوده و با آنها برخورد می‌شود.

منبع: تابناک

این پست توسط بخش اجتماعی مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

آیا ماهیگیری چینی ها در خلیج فارس و دریای عمان واقعیت دارد؟

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

۶ دیدگاه

  1. به نظر من مردم هرکاری دراینمورد بتوانند باید انجام بدهند درفضای مجازی دررادیو وتلویزیونهایی که نظرشون گفته میشود به این عمل ظالمانه اعتراض بکنند این عمل را اگرما ایرانی باشیم نباید انجام بدهیم ازهمین جا معلوم میشود که مسولان کشور ما هیچگونه حس وطن دوستی ندارند ومثل زمانی این اعمال شنیع را انجام میدهند که کشور اشغال شده ایا اینطورنیست

  2. امثال ماهاتواستان هرمزگان ماهی گیرمون نمیاتش بخوریم یابایدماهی که کیلویی ۱۰۰۰یا۲۰۰۰تومان بودش وکیلویی ۲۰یا۳۰تومان بخریم ماهیگیرهابیکارشدن وگرفتارن

  3. حقیقت داره،، من اهل هندیجان یکی از قطب های صیادی هستم،، الان مدتی هست هیچ ماهی و میگویی نیست و همه شو کشتی های غول پیکر چینی میبرند،،، مسولین پشت پرده قرار داد های کثیفی بستن،، خیلی غصه میخورم که ایران از همه منابع داره خالی میشه با مسولین بی کفایتی که داره

  4. آقا رحیم باید امثال خودمون کاری انجام بدهیم به امید مسولین نباشیم ،ما به نسل بعد مون خیانت کار نباشیم،اگه حقیقت داشته باشه که واویلا به مردم جنوب که سکوت کردن

  5. خدا لعنت کنه هر کسیو که داره ایران نازنین از بین میبره.خدا دست غارت گرارو قطع کنه.من و امثال من باید برای این کشور خون گریه کنیم،و امیدوارم که خدا نسل این خیانت کارارو از کشور قطع کنه.

    1. بعد از آب.خاک. مس. نفت.گاز. مواد اولیه آهن. انواع سرمایه های زیر و روی زمین و آسمون طبیعی دریا که چیزی نیست. برو مشهد ببین دارن چی میفروشن. چیزی که اگر اول انقلاب بود حکمش سنگسار بود. ناموس فروشی ولی چون الان توش پول هست و آقاها و آقا زاده ها دارن از این شغل نون میخورن کاملا شرعی اعلام شد. انشالله مردم عزیز ما برن بهشت.
      ء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا