چهره هاسلبریتی خارجی

بیوگرافی آندری شوچنکو ملقب به رونالدوی سفید

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

بیوگرافی آندری شوچنکو ملقب به رونالدوی سفید

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

چهره ها

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

آندری شوچنکو (ملقب به شوا، باد شرق یا رونالدوی سفید) (زادهٔ ۲۹ سپتامبر ۱۹۷۶ در دویرکیوسچینا، ابلاست کیف، اتحاد شوروی) مهاجم اسبق فوتبال اهل اوکراین است.

شوچنکو ابتدا بوکسوری حرفه‌ای بود که در لیگ بوکس اکراین نیز بازی می‌کرد اما بخاطر عدم برخورداری از اندازهٔ مناسب بوکس به فوتبال روی آورد تا به یکی از بهترین مهاجمان تاریخ اروپا بدل شود. او فوتبال را با دینامو کیف شروع کرد و پس از قهرمانی در پنج لیگ و دو جام حذفی اکراین با دینامو، به آث میلان پیوست. در این‌جا او در طول چندسال بازی یک بار سری آ، یک بار جام حذفی ایتالیا، یک بار سوپرکاپ ایتالیا، یک بار سوپرکاپ اروپا و یک بار جام باشگاه‌های اروپا را فتح کرد و همواره از بهترین گل‌زنان ایتالیا و اروپا بود.

او در سال ۲۰۰۴ به عنوان بهترین بازیکن سال اروپا انتخاب شد.

شوچنکو با ۳۱ گل زده در ۶۹ بازی ملی از بهترین بازی‌کنان تاریخ فوتبال اکراین است و رکورد گلزنی تاریخ کشورش را در اختیار دارد.

آندری شوچنکو فوتبال حرفه‌ای را از دینامو کیف آغاز کرد. در ۱۹۹۰ آندری برای تیم زیر ۱۴ سال این باشگاه در جام ایان راش (در ولز) به میدان رفت و آقای گل آن رقابت‌ها شد. جایزهٔ آن رقابت‌ها یک جفت کتانی ایان راش بود که توسط خود او به آندری اهدا شد.

جمعاً شوچنکو از سال ۱۹۸۶ (۱۰ سالگی) تا ۱۹۹۴ برای تیم‌های پایهٔ دینامو کیف بازی می‌کرد و سپس به تیم اصلی رفت.

شوچنکو در همان فصل اول (گرچه به ندرت به میدان آمد) قهرمانی لیگ اوکراین را با دینامو تجربه کرد و در فصل بعدی در ۲۰ بازی به میدان آمد و ۶ گل به ثمر رساند تا این قهرمانی تکرار شود.

دو فصل بعدی، یعنی ۱۹۹۷–۱۹۹۸ و ۱۹۹۸–۱۹۹۹ فصل‌های بسیار موفقی برای آندری بودند. او در فصل ۹۷–۹۸ به همراه دینامو در جام باشگاه‌های اروپا به میدان آمد. او در مقابل بارسلونا در همان نیمهٔ اول سه گل به ثمر رساند تا نهایتاً دینامو با نتیجهٔ ۴–۰ بارسلونا ی معروف را در خانه مغلوب کند و شگفتی بزرگی بیافریند. او مجموعاً در ۱۰ بازی این جام به میدان آمد و ۶ گل به ثمر رساند. در آن فصل شوچنکو در ۲۳ بازی لیگ داخلی نیز بازی کرد و ۱۹ گل زد تا دینامو کیف باز هم قهرمان اکراین شود.

در فصل ۹۸–۹۹ نیز شوچنکو درخشید و مجدداً با دینامو کیف قهرمانی اوکراین را به دست آورد. این بار او ۱۸ گل به ثمر رساند و آقای گل اکراین هم شد. او در جام باشگاه‌های اروپا هم ستارهٔ تیمش بود تا دینامو تا نیمه‌نهایی آن بازی‌ها بالا رود و نهایتاً مقابل بایرن مونیخ حذف شود.

مجموعاً شوچنکو پنج فصل در دینامو کیف بازی کرد و در هر پنج فصل قهرمان لیگ اکراین شد و مجموعاً در ۱۱۸ بازی این لیگ به میدان آمد و ۶۰ گل به ثمر رساند.

آث میلان
در ۱۹۹۹ شوچنکو با مبلغ ۲۶ میلیون پاوند به آث میلان ایتالیا – یکی از بهترین باشگاه‌های اروپا- پیوست و سریعاً در ترکیب این تیم جا یافت.

شوچنکو اولین بار در ۲۸ اوت ۱۹۹۹ در بازی مقابل لچه، بازی در لیگ ایتالیا را تجربه کرد. شوچنکو در اولین فصل در میلان عالی ظاهر شد و در ۳۲ بازی لیگ به میدان آمد و ۲۴ گل به ثمر رساند تا آقای گل ایتالیا در فصل ۱۹۹۹–۲۰۰۰ شود. او اولین بازی‌کن خارجی تاریخ ایتالیا بود که به این عنوان دست می‌یافت.

دو فصل بعدی یعنی ۲۰۰۰–۲۱۸۰۱ و ۲۰۰۱–۲۰۰۲ سال‌های خیلی موفقی برای میلان نبودند اما بهرحال شوا در ۵۱ بازی ۳۴ گل به ثمر رساند.

در فصل ۲۰۰۲–۲۰۰۳ میلان مجدداً بسیار خوب ظاهر شد و قهرمان جام حذفی ایتالیا و جام باشگاه‌های اروپا شد. شوچنکو در این فصل خیلی خوب کار نکرد و در ۲۴ بازی تنها پنج گل به ثمر رساند. اما در فینال اروپا پس از این‌که بازی ۰–۰ مساوی شد و کار به ضربات پنالتی کشید، این پنالتی او بود که قهرمانی را از یوونتوس گرفت و از آن میلان کرد. با قهرمانی اروپا شوچنکو عنوان اولین اکراینی صاحب چنین جامی را از آن خود کرد.

فصل ۲۰۰۳–۲۰۰۴ هم برای میلان و هم برای شوچنکو پر از موفقیت بود. شوچنکو در ۳۲ بازی ۲۴ گل به ثمر رساند تا دوباره آقای گل شود و میلان مجدداً پس از چهار سال، قهرمان ایتالیا شود. شوچنکو در ضمن در فینال سوپرکاپ اروپا مقابل پورتو به میدان آمد و گل پیروزی میلانی‌ها را به ثمر رساند.

در اوت ۲۰۰۴ او در سوپر کاپ فوتبال ایتالیا مقابل لازیو به میدان آمد و با زدن سه گل جام را از آن میلان کرد. در همان فصل (۲۰۰۴–۲۰۰۵) شوچنکو ۱۷ گل دیگر هم در لیگ به ثمر رساند تا میلان نایب قهرمان شود. در این فصل او با میلان باز هم به فینال جام اروپا راه یافت و در ده بازی آن جام شش گل به ثمر رساند. اما پس از تساوی ۳–۳ مقابل لیورپول کار به ضربات پنالتی کشید و این‌بار شوچنکویی که در فینال دو سال قبل پنالتی پیروزی را زده بود، ضربهٔ خود را گل نکرد تا لیورپول قهرمان شود.

در دسامبر ۲۰۰۴ شوچنکو به عنوان بهترین بازیکن اروپا انتخاب شد. در ضمن در لیستی که پله با عنوان «۱۲۵ بازیکن فوتبال برتر زنده جهان» در مارس ۲۰۰۴ منتشر کرد نیز جا داشت. او در همین سال از دست رئیس‌جمهور وقت اکراین، لئونید کوچما، جایزهٔ «قهرمان اکراین» را دریافت کرد.

در تابستان ۲۰۰۴ شایعه‌های زیادی در مورد انتقال شوا به چلسی بود. می‌گفتند رومن آبراموویچ، صاحب چلسی، ۵۰ میلیون پاوند به اضافهٔ هرنان کرسپو را پیشنهاد داده‌است. این انتقال هرگز صورت نگرفت اما کرسپو به صورت قرضی به میلان آمد. پس از آن شایعه‌هایی بود که آبرامویچ مبلغ انتقال را به ۸۵ میلیون پاوند افزایش داده و حاضر شده هفته‌ای ۲۲۵ هزار پاوند هم به شوچنکو بپردازد اما مجدداً چیزی صورت نگرفت.

در فصل ۲۰۰۵–۲۰۰۶ شوچنکو در ۲۲ بازی لیگ به میدان آمد و ۱۹ گل زد. در لیگ اروپای آن سال نیز شوچنکو مجدداً عالی بازی کرد. او در ۱۲ بازی به میدان آمد و ۹ گل زد. در ۲۳ نوامبر ۲۰۰۵ در بازی برگشت مقال فنرباغچهٔ ترکیه، شوا ۴ گل به ثمر رساند تا آث میلان ۴–۰ شود و نام او به عنوان پنجمین فردی که در یک بازی جام باشگاه‌های اروپا ۴ گل به ثمر رسانده ثبت شود. پیش از او تنها فن باستن، سیمونه اینزاگی، دادو پرسو و رود فن نیستلروی به این مهم نائل آمده بودند. در ۴ آوریل ۲۰۰۶ شوچنکو ۵۱امین گل خود در تاریخ جام باشگاه‌های اروپا به ثمر رساند تا با رائول گونزالس (از رئال مادرید) برابر شود.

با این حال شوچنکو در ۴ بازی آخر (یک چهارم نهایی و نیمه نهایی) تنها یک گل به ثمر رساند تا میلان گرچه به زحمت از سد لیون گذشت اما مقابل بارسلونا حذف شد.

شوچنکو در ۳۱ مه ۲۰۰۶ به چلسی انگلستان پیوست.

او در طول هفت سال بازی برای آث میلان پس از گونار نورداهل دومین گل‌زن برتر تاریخ این باشگاه شد. (گل او مقابل ترویسو در ۸ فوریه ۲۰۰۶ او را به این مقام رساند)

شوچنکو مجموعاً در ۲۰۷ بازی لیگ ایتالیا برای میلان به میدان رفت و ۱۲۷ گل به ثمر رساند.

چلسی
در ۱۱ مه ۲۰۰۶ شوچنکو اعلام کرد بر خلاف صحبت‌های قبلی قصد ترک میلان را دارد.

پیش از این شوچنکو بارها گفته بود که دوست دارد در میلان بازی کند و به جایگاه کسانی چون فرانکو بارسی یا پائولو مالدینی برسد.

در ۳۱ مه ۲۰۰۶ شوچنکو رسماً به چلسی پیوست. مبلغ قرارداد رسماً فاش نشده اما مبلغی حدود ۳۰ میلیون پاوند حدس زده می‌شود که گران‌ترین مبلغ تاریخ فوتبال انگلستان و یکی از گران‌ترین‌های جهان است.

شوچنکو در چلسی شمارهٔ هفت را خواهد پوشید. این علاقهٔ خود او بود که از سمت خوزه مورینیو نیز تمدید شد.

دینامو کیف
در ۲۸ اگوست ۲۰۰۹ شوچنکو قراردادی دو ساله با دینامو کیف امضاء کرد و در اولین بازی خود پس از بازگشت به این تیم دروازه متالورگ دونتسک را گشود.

تیم ملی اکراین

شوچنکو اولین گل ملی خود را درمه ۱۹۹۶ در بازی دوستانه‌ای مقابل ترکیه به ثمر رساند.

در مارس ۲۰۰۰ والری لوبانوسکی (مربی سابق شوچنکو در دینامو) به مربیگری تیم ملی رسید و اکراینی‌ها تلاش داشتند به جام جهانی ۲۰۰۲ راه پیدا کنند. شوچنکو در مسابقات مقدماتی ۱۰ گل برای اکراین به ثمر رساند اما نهایتاً اکراینی‌ها مقابل آلمان حذف شدند و از راه‌یابی به جام ناکام ماندند.

اکراین در ضمن از راه‌یابی به یورو ۲۰۰۰ نیز بازماند. در مسابقات راه‌یابی به آن جام نیز شوچنکو دو گل مقابل روسیه و اسلوونی به ثمر رساند.

در مسابقات راه‌یابی به یورو ۲۰۰۴ اکراین مجدداً ناکام ماند. این‌بار نیز شوچنکو حضور داشت و چند گل (از جمله گلی به اسپانیا) را به ثمر رساند.

در اکتبر ۲۰۰۵ اکراین بالاخره (برای اولین بار در تاریخ) به جام جهانی راه یافت. آن‌ها در گروه خود در مسابقات راه‌یابی ۱۲ بازی کردند و با فتح هفت بازی و تنها یک باخت در صدر گروه نشستند و مستقیماً صعود کردند. شوچنکو از مجموع ۱۸ گل اکراین شش تا را به ثمر رساند.

شوچنکو در جام جهانی ۲۰۰۶ به عنوان امید اصلی اکراین به میدان آمد و در بازی دوم در پیروزی چهار بر صفر مقابل عربستان صعودی، یک گل به ثمر رساند. او سپس در بازی بعدی مقابل تونس هم به میدان آمد و با به ثمر رساندن یک گل به تیمش کمک کرد که از گروه بالا بیاید. آندری در مرحله یک‌هشتم نهایی در پیرزی اکراین بر سوئیس در ضربات پنالتی شرکت داشت گرچه خود پنالتی اش را گل نکرد. او در بازی اکراین و ایتالیا در مرحله یک چهارم نهایی هم بازی کرد اما اکراین ۳–۰ شکست خورد تا از جام حذف شود اما بهرحال شوچنکو اولین جام جهانی خود را با به ثمر رساندن دو گل و جای گرفتن در میان هشت تیم برتر به همراه اکراین با موفقیت به پایان رساند.

زندگی شخصی


آندری در ژوئیه ۲۰۰۴ با مدل آمریکایی، کاریستن پازیک، ازدواج کرد. این ازدواج به‌طور خصوصی و در زمینی گلف در واشینگتن صورت گرفت. این دو در ۲۹ نوامبر ۲۰۰۴ صاحب فرزندی شدند که به افتخار مایکل جردن، بسکتبالیست مشهور، «جردن» نام گرفت. شوا این تولد را با گل زدن مقابل سامپدوریا در پیروزی ۲–۱ آث میلان در روز بعد جشن گرفت.

شوچنکو در فوتبال کسانی چون روماریو، پله، زیکو و پلاتینی را ستایش می‌کند.

آندری دوست نزدیک جورجیو آرمانی است و به همراه او شعبه‌ای از فروشگاه مد آرمانی را در کیف گشودند.

در آوریل ۲۰۰۶ شوچنکو در آگهی تبلیغاتی برای اسپورتزسنتر شرکت داشت. این آگهی از ای.اس.پی.ان پخش شد.

آندری برای برقراری ارتباط کلامی بهتر با همسرش به لندن نقل مکان کرد تا زبان انگلیسی را بطور کامل بیاموزد.

افتخارات

قهرمانی‌ها
جام باشگاه‌های اروپا: ۲۰۰۲–۲۰۰۳
لیگ ایتالیا (سری آ): ۲۰۰۳–۲۰۰۴
جام حذفی ایتالیا: ۲۰۰۲–۲۰۰۳
سوپرکاپ اروپا: ۲۰۰۴
سوپرکاپ ایتالیا: ۲۰۰۴
لیگ اکراین: ۵ بار (از ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹)
جام حذفی اکراین: ۲ بار (۱۹۹۶ و ۱۹۹۸)

این پست توسط بخش چهره ها مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

بیوگرافی آندری شوچنکو ملقب به رونالدوی سفید

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا