علم و تکنولوژی

علت تحریم نرم افزار مسیریاب ویز (Waze) در ایران چیست؟

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

علت تحریم نرم افزار مسیریاب ویز (Waze) در ایران چیست؟

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

دانستنی ها

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

نرم افزار مسیر یاب «ویز» (Waze) از جمله نرم افزار هایی است که هر چند وقت یک بار در باره آن تصمیمی گرفته می شود! یک روز این مسیریاب فیلتر می شود، روز دیگر آن را رفع فیلتر می کنند و بعد توسط برخی مراکز و نهادها تحریم می شود.

ویز (Waze) چیست؟

ویز در تشخیص مسیر ها کمک می کند و حتی به کاربر نشان می دهد که در کجا ها سرعت سنج و دوربین های مدار بسته پلیس قرار دارد که جریمه نشوید! بر خلاف google map این برنامه عملکردی فوق العاده در تعیین ترافیک مسیر ها دارد و بهترین مسیر ممکن را برای کاربر انتخاب خواهد کرد. هم چنین می توان از راهنمای صوتی انگلیسی این برنامه در حین جهت یابی نیز کمک گرفت و دیگر حتیدر حین رانندگی به صفحه نمایش موبایل نگاه نکرد. این نرم افزار سرعت اتومبیل کاربر را با دقت بسیار بالایی می سنجد و آن را نمایش می دهد. علاوه بر این در اماکنی که تصادف رخ داده است، علامتی ظاهر می شود که راننده از آن مسیر ها عبور نکند

علت فیلتر شدن نرم افزار

نرم افزار مسیریاب ویز توسط یک شرکت استارتاپ اسرائیلی ساخته شد. گوگل این نرم افزار را در سال ۲۰۱۳ با قیمت بالایی خرید و در حال حاضر مالکیت و توسعه این نرم افزار در اختیار شرکت گوگل است.

در اسفند سال ۹۵ معاون دادستان ایران از فیلتر شدن ویز خبر داد و گفت: «نرم‌افزار ویز در حقیقت یک ابزار جاسوسی متعلق به رژیم صهیونیستی است که به محض نصب بر روی گوشی به کلیه اطلاعات شخصی کاربر از جمله مسافرت‌ها و موقعیت جغرافیایی و سایر اطلاعات خصوصی وی دسترسی پیدا می‌کند و این امر می‌تواند برای امنیت مردم و کشور مشکلاتی ایجاد کند.»

این مساله باعث شد تا چندماه نرم افزار ویز در ایران فیلتر باشد. اما در مهر ماه امسال(۹۶) این نرم افزار مسیریاب رفع فیلتر شد و بسیاری از کاربران فضای مجازی توانستند آن را دانلود کرده و استفاده کنند.

اعتراضات به این نرم افزار البته فقط محدود به ایران نبود. در دسامبر ۲۰۱۴، در نامه ای که به گوگل ارسال شد، فرمانده پلیس لس آنجلس، در خصوص ویژگی پلیس یاب شکایت کرد و ادعا می‌کند که این مسیریاب می‌تواند توسط کسانی که با هدف جنایتکارانه در معرض خطر افسران پلیس و جامعه هستند مورد سوء استفاده قرار گیرد.

گفته شد فردی که در آن ماه دو نفر از افسران پلیس نیویورک را کشت و به قتل رساند، از برنامه ویز قبل از قتل استفاده کرده بود و یک عکس از ساعت‌ها قبل از تیراندازی از نرم‌افزار در حساب کاربری خود داشت

تحریم ویز توسط تاکسی های اینترنتی

با رونق گرفتن تاکسی های اینترنتی در ایران، نیاز رانندگان این تاکسی ها به نقشه ها و مسیریاب ها بیشتر شده است. رانندگان تاکسی های اینترنتی باید از روی یک نقشه مجازی و به صورت آنلاین، مسافر را پیدا کرده  و بعد به سمت مسیری که مسافر تعیین می کند حرکت کند.

سابقا رانندگان این سرویس های اینترنتی از نرم افزار ویز استفاده می کردند اما به تازگی ویز از سوی این شرکت ها تحریم شده است. مثل سرویس تاکسی آنلاین «اسنپ» که به رانندگان خود  هشدار داده تا از مسیریاب ویز استفاده نکنند!

این پست توسط بخش دانستنی ها مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

علت تحریم نرم افزار مسیریاب ویز (Waze) در ایران چیست؟

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. خدا لعنت کنه اونیو که چوب لای چرخ زندگی ملت میذاره داشتم با اسنپ ی تکونی ب زندگیم میدادم
    ویز که نیست دوباره فلج شدم از نون خوردن افتادم خونه نشین شدم دوباره
    خدا ازتون نگذره شغل ک درست نمیکنید هیچ شغلهای درست شده رو هم ازبین میبرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا