مذهبی

قرائت این سوره از قرآن کریم هنگام طلوع خورشید باعث استجابت دعاها می شود

مجله ایترنتی کولاک: سوره کافرون صد و نهمین سوره قرآن کریم است که  ۶ آیه دارد و در مکه بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است. نام دیگر این سوره  «جحد» می باشد. این سوره نیز همانند  دیگرسوره های قرآن  کریم دارای خواص و فضایل بی شماری است که در این مقاله به بررسی خواص سوره کافرون خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

خواص سوره کافرون

سوره «کافرون» چنان فضیلتی دارد که قرائت آن در زمان ها و مکان ها و حالت های مختلف سفارش شده است. معاویه بن عمار می گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمود: سوره کافرون را در نمازهای واجب و غیر آن قرائت کن. (۲)

همچنین از ایشان نقل کرده اند در دو رکعت نماز پیش از فجر و دو رکعت زوال و دو رکعت بعد از مغرب و دو رکعت اول نماز شب و سوره کافرون را قرائت کن.(۳)

اهلبیت علیهم السلام در نمازهای روزانه خود سوره کافرون را قرائت می کردند و به قرائت آن در نمازهای روزانه سفارش می کردند. از امام صادق علیه السلام نقل شده است: در دو رکعت نماز صبح، هر سوره ای را که دوست داری بخوان. ولی من دوست دارم سوره اخلاص و کافرون را بخوانم.(۴)

از امام صادق علیه السلام روایت شده است که ثواب تلاوت این سوره برابر با تلاوت یک چهارم قرآن است. هر کس سوره کافرون و اخلاص را در نمازهای واجب خود بخواند خداوند او و پدر و مادر و فرزندانش را می آمردزد و اگر از اشقیا باشد نامش در فهرست سعادتمندان قرار می گیرد و خداوند او را خوشبخت زنده می دارد و شهید می میراند و شهید محشور می کند. (۵)

و نیز از ایشان روایت شده است: هر کس در هنگام خواب سوره کافرون و اخلاص را بخواند خداوند برای او امان نامه از شرک می نویسد.(۶)

فضیلت این سوره به قدری است که بازگشت از این سوره در نماز به سوره ی دیگر روا نیست

از رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است: که شخصی به ایشان گفت: به من چیزی بیاموز که هنگام خواب بگویم. حضرت فرمودند: هر گاه بخواهی بخوابی سوره کافرون را بخوان و بخواب که آن مایه ایمنی از شرک است.(۷)

آثار و برکات سوره کافرون

۱) دیدن رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در خواب

از امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده است: هر کس این سوره را در شب جمعه صد مرتبه قرائت نماید رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم را در خواب خواهد دید.(۸)

۲) دور شدن شیطان از قاری این سوره

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر کس سوره کافرون را تلاوت نماید شیاطین از او دور شده و از سختی های بزرگ روز قیامت در عافیت می باشد.(۹)

۳) استجابت دعا

رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم فرمودند: هر کس هنگام طلوع خورشید ده مرتبه این سوره را بخواند وآنگاه دعا کند دعایش مستجاب می شود.(۱۰)

_______________________

پی نوشت:

(۱) درمان با قرآن،ص ۱۶۷

(۲) مستدرک الوسائل، ج۴، ص۱۹۱

(۳) الکافی، ج۳، ص۳۱۶

(۴) تهذیب الاحکام، ج۲، ص۱۳۶

(۵) ثواب الاعمال، ص۱۲۷

(۶) الکافی، ج۲، ص۶۲۶

(۷) مجمع البیان، ج۱۰، ص۵۵۰

(۸) مستدرک الوسائل، ج۶، ص۳۷۱

(۹) مجمع البیان، ج۱۰، ص۵۵۲

(۱۰) المصباح کفعمی، ص۴۶۱

منابع: «قرآن درمانی روحی و جسمی، محسن آشتیانی، سید محسن موسوی»؛ درمان با قرآن،محمدرضا کریمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا