اخبار داغ

مدیر سایت سکه ثامن چطور در کمتر از دو سال ۱۵ هزار میلیارد تومان به دست آورد؟!

سایت سکه ثامن که در زمینه‌ی خرید و فروش آنلاین طلا فعالیت می‌کرد، بعد از فعالیت مالی بیاری از کاربرانش در سایت  جذب سرمایه های کلان، اعلان ورشکستگی کرد و از پاسخگوی به سرمایه‌گذارانش سر باز زد. ساعاتی بعد، اتحادیه طلا و جواهر تهران، خرید و فروش آنلاین طلا را، غیر قانونی اعلام کرد!

اما سیاست سایت ثامن بره چه اساسی استوار بود؟

اعضای سایت سکه ثامن، می‌توانستند در هر لحظه (روزهای کاری سایت از ۱۱ صبح تا ۶ عصر)، اقدام به فروش طلای خریداری‌شده به سایت سکه ثامن‌ کنند. نکته‌ی سوال‌برانگیز اینجا است که حتی در هنگام افت قیمت طلا، همواره خریدار برای کالای مجاز کابران وجود داشت و سایت سکه ثامن، با توجه به قیمت طلا در بازار تهران و ضمن کسر کارمزد ناچیز (۶۵۰۰ تومان برای سکه ۴.۵ میلیون تومانی)، خریدار دائمی تمامی موجودی طلای کاربران خود بود. با این شرایط، می‌توان اطمینان داشت که سایت مذکور، صرفا با هدف جلب اعتماد و جذب سرمایه، فعالیت می‌کرده؛ چراکه خرید و فروش این حجم از طلا، عملا غیر ممکن است.

در هفته‌ی اخیر و پیش از اعلام ورشکستگی، سایت سکه ثامن با افزایش ساعات معاملات تا ۹ شب (ساعت ۲۱)، حرکت سوال‌برانگیزی جدیدی انجام داده بود؛ چراکه زمان رسمی معاملات طلا در بازار تهران، ساعت ۶ عصر به پایان می‌رسد.

علاوه بر معاملات مجازی طلا، سایت سکه ثامن قابلیت جذب سرمایه و پرداخت سود، بدون انجام معامله برای کاربران، ارائه می‌داد. به این صورت که، افراد علاقه‌مند می‌توانستند با پرداخت آنلاین پول به حساب سکه ثامن و عضویت در صندوق سرمایه‌گذاری مربوطه، انجام معاملات را به خود سایت محول کنند.

مدتی قبل در سایت سکه ثامن، برای سودآوری صندوق در یک ماه گذشته، عدد حیرت‌انگیز ۵۰ درصد دیده می‌شد که بنا به ادعای سکه ثامن در زمان فعالیت، حاصل نوسان‌گیری معامله‌گران سایت با سرمایه‌ی مردم در بازار طلای تهران بود. این عدد در حال حاضر، به زیان ۶۰ درصد تغییر کرده که نشان‌دهنده‌ی ازبین رفتن ۶۰ درصد از سرمایه‌ی کاربران این بخش است.

چرا بر سایت ثامن نظارت دقیقی اعمال نمی شد؟

نکته‌ای که بسیاری کابران اینترنتی ایران، از آن بی‌اطلاع هستند، عدم نظارت دائمی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بر سایت‌های تجاری اینترنتی است. در واقع، نوع کالا یا خدماتی که در این سایت‌ها ارائه می‌شود، مورد توجه مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیستند. ممکن است یک سایت، در ابتدا با هدف فروش کالای مشخصی تاسیس شود و کمی بعد، کالاهای دیگری به مجموعه‌ی خود اضافه کند. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تا زمانی که شکایتی از یک سایت دارای نماد اعتماد الکترونیک دیافت نکند، اقدامی نخواهد کرد. توجه داشته باشید، فعالیت مغازه‌داران واقعی در بازار، شدیدا توسط اصناف و نهادهای مختلف، کنترل می‌شود؛ ضمن اینکه در صورت تخلف و حتی بدون شاکی خصوصی، بنگاه‌های تجاری فیزیکی با پلمپ و برخورد مراجع قضایی مواجه می‌شوند.

جالب است بدانید، از حدود یک هفته قبل که اخبار منفی مربوط به سکه ثامن و احتمال ورشکستگی آن منتشر شد، امکان سنجش صحت نماد تجارت الکترونیک هم در صفحه اول سایت سکه ثامن، وجود ندارد. به بیان بهتر، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران، اطلاعات مربوط به سکه ثامن و نماد اعطایی خود به این سایت را، حذف کرده است.

حالا شاید سوال بسیاری این باشد که در طی این مدت مدیران سایت و سرشاخه اصلی آن چه مقدار پول به دست آوردند؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا