اخبار داغ

ناگفته هایی درباره قوتو سوغات استان کرمان

مجله اینترنتی کولاک: قوتو (قووتو) از سوغات شهرهای استان کرمان (بم، کرمان، زرند، سیرجان، رفسنجان و راور) می باشد، که به شکل پودر می باشد و دارای انواع مختلفی است.

 

ناگفته هایی درباره قوتو سوغات استان کرمان

 

معروفترین نوع قوتو از مخلوط کردن موادی همچون شکر، بذر کتان، هل باد، مور دانه، هل رسمی، کنجد، گشنیز، جو، سیاه دانه، خشخاش، جدوا، تخم کاهو، روپاس و قهوه بدست می آید و رنگ آن نیز قهوه ای می باشد، که بسیار مقوی است و ارزش غذایی بالایی دارد. از این در این مطلب به معرفی خواص قوتو می پردازیم.

آشنایی با مزایا و خواص قوتو

برای استفاده از فواید قوقو که به آن قاووت، قبیت، قویت و قاوییت نیز می گویند، بهتر است در طول روز چند قاشق از این پودر را میل نماید و یا  ۲ قاشق سوپخوری از آن را می توانید داخل آب جوش، چای و یا شیر بریزید و نوش جان کنید. از جمله خواص قوتو درمان سرگیجه، بهبود درد دندان، تقویت قوای جسمانی و اعصاب، رفع بی خوابی، پیشگیری از ریزش موی سر و ابرو، برطرف کردن خستگی، رفع بی خوابی، تسکین کمر درد و استخوان درد، درمان قاعدگی های دردناک و همچنین کاهش احساس ناتوانی و ضعف در اشخاص سالخورده می باشد.

قوتو حاوی امگا ۳، ویتامین E و A است، به همین دلیل مصرف آن برای زنان در دوران بارداری و شیردهی مفید می باشد، زیرا به رشد جنین کمک می کند و باعث استحکام استخوان و تقویت مغز جنین می شود، مقاوت زنان را در طول بارداری افزایش می دهد و سبب ازدیاد شیر مادر در دوران شیردهی می گردد. استفاده از قاووت یا همان قوتو برای تقویت سیستم دفاعی بدن کودکان مفید است و همچنین در رشد بدن و استحکام استخوان های آنان نیز موثر می باشد.

مصرف نوع دیگر قوتو که آن را قووتو چهل گیاه می نامند از ترکیب شاهدانه، دارچین، گزنه، فلفل، قهوه، زنجبیل، خشخاش، رازیانه و جوز هندی می باشد، که برای جلوگیری از انزال زودرس و برای افزایش میل جنسی مردان و زنان موثر می باشد.

علاوه بر دو نوع قاووت که در بالا با آن ها آشنا شدید قوتو از ترکیب شکر، نخود و نارگیل نیز تهیه می شود. همچنین قوتو پسته نیز از ترکیب و آسیاب کردن ۱۰ گرم هل، ۲ کیلو شکر و ۱ کیلو پسته بدست می آید، که بهتر است روزانه داخل یک لیوان آب جوش، یک قاشق از قوتو پسته را بریزید و میل نمایید. مصرف قوتو پسته برای تقویت چشم، رفع خستگی و بی حالی، درمان آنمی و تقویت بدن موثر می باشد. لازم به ذکر است که، قاووت عدس نیز همانند قاووت پسته بدست می آید و فقط به جای پسته از عدس آسیاب شده استفاده می شود.

علاوه بر موارد کلی که برای خواص قوتو بر شمردیم، هریک از مواد تشکیل دهنده انواع قوتو به تنهایی دارای خواص بی شماری می باشند و به درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کنند، به عنوان مثال مور دانه گیاهی دارویی می باشد، که طبعی گرم دارد. حاوی اسید سیتریک، اسید مالیک، قندها و اسانس می باشد و خاصیت ضد میکروبی، ضد عفونی کننده و ضد انگلی دارد. برای تقویت معده مفید می باشد. به بهبود بیماری های دستگاه تنفسی و اسهال کمک می کند. همچنین برای درمان سرفه و پیشگیری از آنفولانزا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

/ خاصیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا