اخبار داغ

نشانه‌های مسمومیت با مشروبات دست‌ ساز چیست؟

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

نشانه‌های مسمومیت با مشروبات دست‌ ساز چیست؟

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

اجتماعی

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

با توجه با ممنوعیت فروش و مصرف نوشیدنی های حاوی الکل در ایران، مشروبات الکلی دست ساز رواج که به صورت زیرزمینی تهیه و تولید می شوند رواج بسیار دارد. این مشروبات اغلب با ترکیباتی از متانول و الکل سفید ساخته شده و برای سلامتی انسان بسیار مضر هستند.

ایسنا به نقل از سازمان پزشکی قانونی نوشته است در دو سال و نیم گذشته ۳۴۳ نفر در ایران به دلیل مسمومیت با الکل جان خود را از دست دادند.

این آمار که از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا پایان مرداد ماه سال ۱۳۹۷ ثبت شده، نشان می‌دهد استان تهران با ۱۱۳ مورد مرگ بیشترین قربانی الکل را در دو سال و نیم گذشته داشته است.

طبق آمار ثبت شده از استان‌های کرمان، آذربایجان شرقی، فارس، کردستان، البرز و اصفهان، مازندران، کرمانشاه، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و گیلان مشکل مسمومیت با مشروبات دست‌ساز یا “زیرزمینی” مشکلی جدی در تمام کشور است.

سازمان پزشکی قانونی آمار دقیقی از تعداد مصرف‌کنندگان الکل و نوع الکل مصرفی آنها در دست ندارد اما بازار مشروبا‌ت دست‌ساز در ایران به دلیل ممنوعیت فروش قانونی آنها – علی‌رغم مجازات‌های قانونی پیش‌بینی شده – پر رونق است. ‌

تنها در هفته نخست مهر ماه سال جاری ۳۱۵ مورد مسمومیت به دلیل مصرف مشروبات دست‌ساز در ایران ثبت شده است. خبرگزاری کار ایران، ایلنا دوشنبه نهم مهر (اول اکتبر) نوشته است که از این تعداد ۳۱ نفر فوت کردند.

نوشیدن مشروبات الکی دست‌ساز حاوی متانول می‌تواند ظرف ۲۴ ساعت منجر به مرگ شود. تعیین سطح متانول در خون به راحتی ممکن نیست و تشخیص مسمومیت فرد نیازمند همکاری صادقانه اوست.

تاثیر منفی مصرف الکل روی کبد

دلیل مسمومیت این افراد مصرف متانول یا الکل چوب بوده است که با عوارض متعددی از جمله سرگیجه، تنگی نفس، درد در ناحیه شکم، تاری دید و حتی نابینایی آشکار می‌‌شود.

این نوع مسمومیت به دوز متانول مصرف شده بستگی دارد که در بدن به ترکیباتی بسیار سمی و کشنده تبدیل می‌شود. به گفته دکتر یسنا به‌منش، دبیر ستاد مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو در ایران، اورژانس بیمارستان‌ها به امکانات آزمایشگاهی برای تعیین سطح متانول دسترسی ندارند.

در نتیجه شناسایی نوع مسمومیت با الکل متانول تنها از نشانه‌های بالینی ممکن است و انجام اقدامات درمانی سریع می‌تواند جان فرد مسموم را نجات دهد.

اما برای بسیاری از افرادی که دچار مسمومیت شده‌اند اغلب به دلیل ترس از پیامدهای مصرف یک نوشیدنی ممنوعه حاضر به همکاری با پزشکان نیستند و زمانی اعتراف به نوشیدن الکل می‌کنند که دچار عوارضی جدی شده‌اند.

بعد از گذشت ۲۴ ساعت، تجزیه متانول در کبد به جایی می‌رسد که وضعیت بالینی بیمار هر ساعت بدتر می‌شود.

دکتر علی انوری، دستبار طب اورژانس در یادداشتی با عنوان اقدامات علمی درمان مسمومیت با متانول نوشته است: «شستشوی معده تنها در ساعات اولیه مصرف متانول مؤثر است.»

تجزیه متانول به ترکیباتی که خون را اسیدی می‌کنند تا جایی پیش می‌رود که فرد ممکن است دچار تشنج، حمله قلبی شدیدی و در نهایت مرگ شود.

در این شرایط جدی گرفتن علائم مسمومیت که به اشتباه به مستی ناشی از نوشیدن تعبیر می‌شوند، مراجعه زودهنگام به مراکز درمانی و مطلع کردن تیم پزشکی از مصرف نوشیدنی دست‌ساز سرنوشت‌‌ساز است.

این پست توسط بخش اجتماعی مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

نشانه‌های مسمومیت با مشروبات دست‌ ساز چیست؟

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا