سلامت

همه چیز درباره استفاده از قرص راکوتان + عوارض

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

همه چیز درباره استفاده از قرص راکوتان + عوارض

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

سلامت

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

جوش و یا آکنه از شایع ترین بیماری های پوستی می باشد، که همزمان با شروع دوران بلوغ می باشد. اغلب جوش های پوستی پس از گذشت چند روز خود به خود درمان می شوند، اما گاهی میزان جوش ها به حدی است، که برای درمان آن باید به پزشک متخصص مراجعه شود. یکی از دورهای که ممکن است از سوی پزشک تجویز گردد، قرص راکوتان می باشد، که در ادامه با این دارو و کاربردهای آن آشنا خواهید شد.

کاربردهای قرص راکوتان

این دارو از مشتقات ویتامین A می باشد، که در بدن انسان به شکل طبیعی به مقدار خیلی کم وجود دارد. مصرف این قرص سبب کاهش چربی پوست می شود و به همین خاطر پوست کمتر جوش و یا آکنه می زند.

موارد مصرف:

برای درمان جوش و آکنه سطحی از پماد بنزوییل پروکساید استفاده می شود و قرص راکوتان تنها برای درمان جوش های چرکی و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد، که به دلیل هزینه و عوارض جانبی این دارو نباید برای درمان معمول جوش و آکنه مورد استفاده قرار گردد.

مقدار و نحوه مصرف راکوتان:

مصرف این قرص حتما باید با تجویز پزشک متخصص باشد و پیش از تجویز پزشک، باید او را نسبت به هرگونه سابقه حساسیت، مصرف داروهای دیگر و بیماری قلبی آگاه نمایید و برای تعیین میزان کلسترول موجود در خون و همچنین آنزیم های کبدی آزمایش های لازم را انجام دهید.

پزشک براساس شدت بیماری و میزان وزن بیمار مقدار مصرف این را تجویز می نماید، به طور مثال یک شخص با وزن ۸۰ کیلوگرم با توجه به شدت آکنه، باید ۲ عدد قرص ۲۰ میلی گرمی در طول روز و بلافاصله بعد از غذا مصرف نماید. بنابراین مصرف قرص راکوتان با توجه به شدت بیماری برای هر کیلوگرم وزن به مقدار ۰.۵ تا ۱ میلی گرم در طول روز می باشد.

در صورت فراموش شدن زمان مصرف یک وعده دارو، اگر به زمان وعده دیگر نزدیک بود، باید از همان وعده مصرف شود و به هیچ عنوان نباید در فاصله زمانی کوتاه دو عدد قرص مصرف گردد. همچنین طول درمان این دارو نیز بین ۲ الی ۳۶ ماه متغیر می باشد، که با توجه به شدت بیماری باید طول درمان باید از سوی پزشک تعیین گردد.

عوارض جانبی راکوتان:

برخی از عوارض قرص راکوتان شامل  ایجاد خشکی در چشم،بینی، لب، دهان، خونریزی بینی، درد خفیف مفاصل و ماهیچه ها بخصوص زانو، سردرد خفیف، احساس خستگی، آفتاب سوختگی و حساس شدن پوست نسبت به آفتاب، افزایش ریزش مو می باشد، که معمولا پس از گذشت یکی دو هفته این عوارض از بین می روند و یا این که فرد بیمار می تواند برخی از این عوارض همچون خشکی بینی و چشم و لب را با استفاده از قطره های چشمی و کرم بینی و کرم های چرب کننده لب(مانند وازلین) درمان نمایید.

همچنین مصرف داروی راکوتان دارای عوارض دیگری نیز می باشد، که فرد بیمار در صورت مشاهده هرکدام از آن ها، فورا باید پزشک را مطلع نماید و از مصرف دارو خودداری نمایید. که این عوارض عبارت اند از: اختلال در بینایی و تاری دید، سردرد مزمن و شدید، اختلال در سیستم عصبی، احساس افسردگی شدید، اختلال در حافظه و استفراغ می باشد.

توصیه های پزشکی برای مصرف این دارو:

۱. زنان در طول بارداری و یا شیردهی نباید از این دارو مصرف نمایند، چرا که ممکن است سبب سقط جنین و یا ایجاد عوارض نامطلوب در طفل شیر خوار و یا عقب افتادگی نوزاد گردد. همچنین زنان نباید در طول درمان باردار شوند و در صورت باردارشدن باید فورا از مصرف آن پرهیز نمایند و موضوع را به پزشک اطلاع دهند.

۲. افرادی که نسبت به ویتامین A حساسیت دارند و همچنین افرادی که میزان این ویتامین در بدنشان زیاد می باشد، نباید از داروی راکوتان استفاده کنند.

۳.  از مصرف همزمان این دارو با آنتی بیوتیک ها به خصوص تتراسایکلین خودداری شود.

۴. افراد مبتلا به نارسایی های کلیوی و کبدی از مصرف این دارو پرهیز نمایند.

۵. مصرف این دارو برای افراد دارای چربی خون بالا و همچنین افراد سالمند ممنوع می باشد.

۶. در طول درمان نباید خودسرانه مصرف این دارو قطع شود.

۷. مصرف این دارو نباید به دیگران توصیه شود و از مصرف مشابه آن نیز خودداری گردد.

۸. برای پیش گیری از تداخل داروی، در صورت استفاده از دارویی دیگر آن را به اطلاع پزشک برسانید.

۹.  از اهدای خون در طول درمان و یک ماه بعد از آن پرهیز شود.

۱۰. از کشیدن پوست صورت و مصرف مشروبات الکلی در طول درمان خودداری کنید.

۱۱. فرد بیمار به دلیل حساس شدن پوست در طول درمان، استفاده از کرم های ضد آفتاب را فراموش نکند و تا حد ممکن در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرد.

روند تاثیر داروی راکوتان:

در چند هفته ابتدایی آغاز درمان، شدت ضایعات ممکن است افزایش یابد، چرا که پوست در مقابل این دارو واکنش نشان می دهد و چربی بیشتری تولید می کند و به همین خاطر میزان آکنه ها و جوش ها در سطح پوست بیشتر می شود، در واقع این واکنش از نشانه های مثبت تاثیر دارو می باشد. که در هفته سوم مصرف این دارو، از میزان آکنه و جوش به شدت کاسته می گردد و بعد از طول درمان بهبودی کامل حاصل می شود.

این پست توسط بخش سلامت مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

همه چیز درباره استفاده از قرص راکوتان + عوارض

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا