سلامت

همه چیز درباره اهمیت تست پاپ اسمیر

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

همه چیز درباره اهمیت تست پاپ اسمیر

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

سلامت

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

 تست پاپ اسمیر چرا و چگونه انجام می شود؟

تست پاپ اسمیر” یکی از آزمایشاتی است که برای تشخیص سرطان رحم و دهانه رحم در زنان انجام می شود . سوالات بسیاری در این زمینه پرسیده می شود که پاسخ تمام آنها را در این بخش از سلامت کولاک خواهید خواند.تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر چیست ؟

پاپ اسمیر یا تست پاپ، فرآیندی است که در طی آن سرطان دهانه رحم در بانوان، بررسی می شود.پاپ اسمیر از طریق جمع آوری سلول های گردن رحم، که قسمت پایین و انتهای باریک رحم و در بالای واژن قرار دارد، انجام می شود.

تشخیص سرطان دهانه رحم از طریق پاپ اسمیر شانس درمان آن را بالاتر می برد و علاوه بر آن، پاپ اسمیر وجود سلول هایی که می توانند در آینده باعث سرطان شوند را نیز تشخیص می دهد. تشخیص این سلول های غیر طبیعی از طریق پاپ اسمیر، اولین قدم در متوقف کردن رشد احتمالی سرطان دهانه رحم است.

چرا تست پاپ اسمیر انجام می شود؟

پاپ اسمیر معمولا برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می شود. پاپ اسمیر معمولا هم زمان با تست های لگنی انجام می شود. در بانوان بالای ۳۰ سال، پاپ اسمیر ممکن است به صورت ترکیبی با آزمایش ویروس پاپیلوم، که نوعی ویروس است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و می تواند منجر به سرطان دهانه شود، انجام می شود.

در برخی شرایط به جای پاپ اسمیر، آزمایش ویروس پاپیلوم (hpv) انجام می شود.

چه افرادی و از چه سنی باید تست پاپ اسمیر انجام دهند؟

شما و پزشکتان می توانید تصمیم بگیرید، چه زمانی باید این کار را شروع کنید و هر چند وقت یک بار باید آزمایش دهید.به صورت معمول، پزشکان از سن ۲۱ سالگی پاپ اسمیر را توصیه می کنند.

تست پاپ اسمیر هر چند وقت یک بار باید تکرار شود؟

پزشکان عموما پیشنهاد می دهند که برای زنان بین ۲۱ تا ۶۵ سال هر ۳ سال یک بار این آزمایش تکرار شود.اگر این مراحل همراه با تست HPV باشد، زنان ۳۰ سال به بالا می توانند هر ۵ سال یک بار پاپ اسمیر بدهند یا می توانند به جای پاپ اسمیر تست HPV انجام دهند.

چه کسانی در معرض خطر هستند و باید حتما تست پاپ اسمیر انجام دهند؟

اگر شما فاکتورهای خطر مشخصی دارید، بدون توجه به سنتان، پزشک احتمالا پاپ اسمیر بیشتری را توصیه می کنند. این فاکتورهای خطرناک به این شرح می باشند:

  • تشخیص سرطان دهانه رحم یا پاپ اسمیری که سلول های پیش سرطان را نشان داده است.
  • قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول، قبل از تولد.
  • عفونت اچ آی وی.
  • سیستم ایمنی ضعیف به دلیل پیوند عضو، شیمی درمانی یا استفاده دائم کورتیکواستروئید.
  • سابقه سیگار کشیدن.

شما به همراه پزشکتان می توانید در مورد فواید و خطرات پاپ اسمیر با هم صحبت کنید و بر حسب فاکتورهای خطرزای خودتان بهترین تصمیم را بگیرید.

چه کسانی می توانند انجام پاپ اسمیر را متوقف کنند؟

در موارد به خصوص زنان یا پزشکشان می توانند تصمیم بگیرند که انجام پاپ اسمیر را متوقف کنند، مانند:

بعد از خارج کردن کامل رحم:

بعد از خارج کردن کامل رحم به وسیله جراحی که شامل دهانه رحم نیز می شود، از پزشک بپرسید که آیا نیاز است که پاپ اسمیر باز هم انجام شود یا خیر. اگر تخلیه رحم به دلیلی غیر از سرطان مانند فیبروم رحمی انجام شده است، ممکن است بتوانید پاپ اسمیر را متوقف کنید.

ولی اگر تخلیه رحم به دلیل شرایط قبل از سرطان یا سرطان دهانه رحم انجام شده باشد، پزشک احتمالا پیشنهاد می دهد چند تست دیگر نیز انجام دهید.

سن های بالاتر:

پزشکان اغلب عقیده دارند که بانوان بعد از سن ۶۵ سالگی اگر تست های قبلیشان منفی بوده باشد، می توانند دیگر پاپ اسمیر انجام ندهند.با پزشک خود مشورت کنید و با یکدیگر در این مورد تصمیم بگیرید. اگر از نظر رابطه جنسی فعال هستید، پزشک چند پاپ اسمیر را توصیه می کند.

پاپ اسمیر یک راه بی خطر برای بررسی سرطان دهانه رحم است. اگرچه پاپ اسمیر بدون خطا نیست. ممکن است جواب منفی اشتباه نیز داشته باشد.به این معنی که تست هیچ چیز غیر طبیعی را نشان نمی دهد، در حالی که شما سلول های غیر طبیعی دارید.جواب منفی اشتباه به این معنی نیست که اشتباهی رخ داده است. فاکتورهایی که موجب این خطا می شوند به این شرح هستند:

تعداد ناکافی سلول ها:

تعداد کم سلول های غیر طبیعی ؛ خون یا سلول های تحریک کننده،سلول های غیر طبیعی را پوشانده اند.اگرچه ممکن است که سلول های غیر طبیعی، تشخیص داده نشوند، زمان به نفع شما است. پیشرفت سرطان دهانه رحم چند سال طول می کشد و اگر یک تست سلول های غیر طبیعی را نشان ندهد، تست بعدی حتما تشخیص می دهد.

چگونه آماده شوید:

برای اطمینان از اثر پذیری بیشتر تست پاپ اسمیر این کارها را قبل از انجام آزمایش انجام دهید:

  • از رابطه جنسی، استفاده از دوش واژن یا هر داروی مربوط به واژن، استفاده از فوم های اسپرم کش، کرم یا ژل دو روز قبل تست پاپ اسمیر خودداری کنید زیرا ممکن است سلول های سرطانی را بشویند یا پنهان کنند.
  • سعی کنید در دوره عادت ماهانه پاپ اسمیر انجام ندهید، بهتر است در این دوره این تست انجام نشود.

در حین انجام پاپ اسمیر چه اتفاقی می افتد؟ این تست چگونه انجام می شود؟

  1. پاپ اسمیر در مطب پزشک انجام می شود و فقط چند دقیقه طول می کشد.ممکن است نیاز باشد به طور کامل یا فقط از کمر به پایین لباستان را در بیاورید.
  2. شما به پشت روی میز معاینه می خوابید و زانوهایتان را خم می کنید. پاشنه پایتان از استخوان رکابی حفاظت می کند.
  3. پزشک به آرامی وسیله ای به اسم سپکولوم را وارد واژنتان می کند. سپکولوم دیواره های رحم را از هم جدا نگه می دارد تا دکتر به راحتی دهانه رحمتان را ببیند.
  4. این کار ممکن است کمی در ناحیه لگن ایجاد حس فشار بکند.
  5. سپس پزشک از سلول های دهانه رحم به وسیله یک براش نرم و یک وسیله تراشنده مسطح به نام اسپچولا، نمونه برداری می کند ، این کار معمولا آزار دهنده نیست.

بعد از تست پاپ اسمیر:

بعد از انجام تست می توانید بدون هیچ مشکلی کارهای روزانه تان را انجام دهید.

برحسب نوع تست پاپ اسمیر که انجام می دهید، پزشک نمونه سلول ها را که جمع آوری کرده است در ظرفی که حاوی مایع مخصوصی است و از نمونه محافظت می کند و یا یک صفحه شیشه ای (نوع قدیمی پاپ اسمیر) ، متنقل می کند.

این نمونه ها به آزمایشگاه منتقل می شوند تا زیر میکروسکوپ دیده شوند و سلول هایی که نشان دهنده سرطان و یا شرایط قبل از ابتلا به سرطان هستند، تشخیص داده شوند. در مورد زمان جواب آزمایش از پزشک بپرسید.

تفسیر نتیجه تست پاپ اسمیر :

چنانچه در ادامه بخش بهداشت کولاکخواهیم گفت هر نتیجه ای در مورد تست پاپ اسمیر تفسری دارد و تست پاپ اسمیر می تواند پزشک را از وجود سلول های مشکوک که به تست های بعدی احتیاج دارند، آگاه کند.

نتیجه نرمال:

اگر فقط سلول های طبیعی دهانه رحم در پاپ اسمیر دیده شوند، به شما گفته می شود که نتیجه منفی است. شما به درمان یا تست تا نوبت بعدی پاپ اسمیر احتیاجی ندارید.

نتیجه غیر نرمال:

اگر سلول های غیر طبیعی یا نامعمول در پاپ اسمیر دیده شوند، به شما گفته می شود که نتیجه مثبت است. نتیجه مثبت به این معنی نیست که شما به سرطان دهانه رحم مبتلا هستید. چیزی که نتیجه مثبت نشان می دهد به نوع سلولی بستگی دارد که در تست مشاهده شده است.

شرایط بعد تست پاپ اسمیر مثبت

این ها برخی از عباراتی هستند که پزشک از آن ها استفاده می کند و اقداماتی که در مرحله بعد باید انجام دهید:

مفهوم سلول سنگفرشی سیال:

سلول های سنگفرشی نازک و مسطح هستند و در سطح رحم سالم رشد می کنند. در این شرایط پاپ اسمیر به مقداری کم ، سلول های سنگفرشی غیر طبیعی را نشان می دهد، ولی این تغییرات به وضوح نشان دهنده وجود سلول های پیش سرطان نیست.

به وسیله تست بر پایه مایع، پزشک می تواند دوباره نمونه را برای تشخیص ویروسی که احتمال ایجاد سرطان را افزایش می دهد مانند نوعی از ویروس پاپیلوم انسانی، آنالیز کند.

اگر ویروس با خطر بالا وجود نداشته باشد، سلول هایی که در نتیجه تست آمده اند، خیلی نگران کننده نیستند.

اگر ویروسی مشاهده شود، به تست های بعدی احتیاج خواهید داشت.

بیماری های تشخیصی بعد از تست پاپ اسمیر

آسیب های درون اپیتلیالی:

این عبارت به این منظور استفاده می شود تا مشخص کند که سلول هایی که در پاپ اسمیر نمونه برداری شده اند، ممکن است پیش سرطان زا باشند.اگر تغیییرات در درجه کم باشند، به این معنی است که اندازه، شکل، و سایر خصوصیات سلول نشان می دهد که آسیب پیش از سرطان وجود دارد، و تقریبا یک سال با ابتلا به سرطان فاصله است.

اگر تغییرات در درجه بالا باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که آسیب زودتر به سرطان تبدیل شود ، تست های تشخیصی بیشتری نیاز است.

سلول های غده ای:

این سلول ها، مخاط ایجاد می کنند و در ورودی دهانه رحم و بین رحم رشد می کنند.این سلول ها ممکن است کمی غیر نرمال باشند ولی معلوم نیست که سرطان زا هستند یا خیر.تست های بعدی لازم است تا منبع این سلول ها و معنی آن ها تشخیص داده شود.

سرطان سلول های سنگفرشی، یا سرطان غده ای:

این نتیجه نشان می دهد که سلول های جمع آوری شده خیلی غیر نرمال هستند و پاتولوژیست تقریبا مطمئن است که سرطان وجود دارد.”سرطان سلول های سنگفرشی” به معنی سرطانی است که در آن سلول هایی با شکل مسطح در واژن یا دهانه رحم ایجاد شده اند. سرطان غده ای به این معناست که سرطان در سلول های غده ای به وجود آمده اند.اگر همچین سلول های یافت شوند، پزشک یک ارزیابی سریع پیشنهاد می دهد.

اگر پاپ اسمیر شما غیر نرمال باشد، پزشک احتمالا پروسه ای به اسم کولپوسکوپی که به طریق وسیله ای بزرگ کننده انجام می شود را اجرا می کند تا بافت دهانه رحم، واژن و فرج را چک کند.او همچنین از بافت ناحیه ای که غیر طبیعی به نظر می رسد، نمونه برداری می کند سپس نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود تا آنالیز تشخیصی انجام شود.

این پست توسط بخش سلامت مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

همه چیز درباره اهمیت تست پاپ اسمیر

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا