سلامت

پروتئین موجود در مواد غذایی چه تاثیری در جذب آهن دارد؟

مجله اینترنتی کولاک: علی محتشمی متخصص اطفال درباره و فواید و مضرات مصرف همزمان آهن و کلسیم برای کودکان، اظهار کرد: مواد غذایی ۲ نوع آهن دارد؛ آهن «هم» که صرفاً در منابع حیوانی یافت می‏‌شود و آهن «غیرهم» که در منابع گیاهی وجود دارد.

 

پروتئین موجود در مواد غذایی چه تاثیری در جذب آهن دارد؟

 

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه هیچ چیز مانع جذب آهن حیوانی نمی‌شود، بیان کرد: از آنجا که آهن «هم» درون پروتئین منابع حیوانی قرار دارد و به اصطلاح محافظت می‏‌شود، تحت‏ تأثیر عوامل نامساعد یعنی عواملی که باعث ترکیب آهن یا جذب و رسوب آن شود، قرار نمی‌گیرد و ورود آن به روده و در نتیجه جذب آهن به آسانی انجام می‌شود.

محتشمی با تاکید بر اینکه جذب آهن موجود در منابع حیوانی بسیار بالاست، گفت: در منابع گیاهی که حاوی آهن «غیرهم» هستند، درصد جذب آهن پایین است، مثلاً جذب آهن برنج فقط یک درصد، ذرت ۳ درصد و گندم ۷ درصد است؛ دامنه جذب انواع سبزیجات هم بین ۳ تا ۷ است که درصد جذب پایینی به نظر می‌رسد.

پروتئین عامل افزایش جذب آهن

وی ادامه داد: خوب است بدانید پروتئین موجود در انواع گوشت‏‌ها جذب آهن موجود در این منابع خوراکی گیاهی یعنی آهن «غیرهم» را افزایش می‏‌دهد، مثلاً جذب کنجد ۳ درصد است، اما زمانی که همراه با موادغذایی حیوانی مثل گوشت، ماهی و غیره مصرف شود، جذب آن حدود ۵ درصد خواهد بود.

این متخصص اطفال تشریح کرد: جالب است بدانید اگر موادغذایی حیوانی مثل گوشت، ماهی و غیره در کنار موادخوراکی حاوی ویتامین C خورده شود، جذب آهن تا ۸ درصد هم افزایش خواهد یافت؛ آهن «غیرهم » به راحتی جذب نمی‌شود علاوه بر اینکه نباید همراه با کلسیم مصرف شود باید برای جذب همراه با ویتامین C و یا پروتین حیوانی مصرف شود.

بهترین زمان مصرف کلسیم

محتشمی بیان کرد: بهترین زمان مصرف مکمل‌های کلسیم برای کودک در آخر شب است، به دلیل زمانی که بدن در حال استراحت است بهتر می‌تواند کلسیم را جذب و به خواب بهتر کمک کند؛ خوردن کلسیم با شیر بسیار به جذب کلسیم کمک می‌کند بنابراین یک لیوان شیر، قبل از خواب همراه با شربت کلسیم را فراموش نکنید؛ به دلیل اینکه کلسیم تا حدودی باعث ایجاد یبوست می‌شود بهتر است با آب فراوان به کودک بدهید.

وی یادآوری کرد: آهن را قبل از صبحانه یا ٢ ساعت پس از غذا به کودک دهید؛ اصولاً خوردن آهن با معده خالی بهترین روش مصرف است اما معمولاً این کار ممکن نیست چرا که قطره آهن مشکلات گوارشی بسیاری برای کودک ایجاد می‌کند، این را فراموش نکنید همزمان با مصرف آهن، از دادن شیر، لبنیات، نان، چای و فیبر خانواده کلسیم به کودک پرهیز کنید، چرا که جذب آهن را کاهش می‌دهد.

/ باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا