سبک زندگی

چگونه می توانیم از کاری که انجام می دهیم لذت ببریم؟

مجله اینترنتی کولاک ، محمد سیمری: برای بسیاری از ما، اصولا لذت بردن از شغلمان اتفاق غریبی است و دیدن آدم‌های شاد و راضی از شغل‌شان هم عجیب‌تر! کار کردن برای همه ما می‌تواند به امری خسته‌کننده تبدیل شود.

واقعیت این است که زندگی خیلی کوتاه‌ تر از آن است که بخواهیم ساعات متمادی حضور در محل کارمان را با ناراحتی و بی حوصلگی سپری کنیم. با این همه شاید احساس خیلی از شما در مورد شغل تان و محیط کارتان احساسی منفی و ناخوشایند باشد! که هر روز دوست دارید زودتر ساعات کاری تان تمام شود و شما زودتر به خانه برگردید و از بودن در محل کارتان خلاص شوید.

در یک نظرسنجی که از سوی GetVoip انجام شده، ۴۵٫۵ درصد از پاسخ‌ دهندگان اعلام کرده‌ اند که شغل شان اصلا آن ها را به شور و تحرک در نمی‌ آورد. در بین افرادی که اعلام کرده بودند شغل شان هیجان انگیز و لذت بخش است، جوانان با ۵۷٫۸ درصد، بیشترین رضایت را از شغل شان داشته‌ اند. ضمن اینکه افراد شهرنشین نیز با ۵۷٫۱ درصد، بیشترین رضایت را از شرایط شغلی خود داشته‌ اند!

در مقابل، جالب است بدانید بر اساس اعلام مجله فورچیون مدیران شرکت های گوگل، ژنتک و سایر شرکت هایی که در لیست ۱۰۰ شرکت برتر دنیا قرار دارند؛ سعی نموده اند بهترین محیط کار را برای کارمندان فراهم نمایند، به طوری که کار کردن در شرکت گوگل بسیار لذت بخش است. غذای مجانی، مهندسانی که می توانند ۲۰ درصد از زمان اداری را روی پروژه های شخصی کار کنند و محیط کاری که افکار خلاق را پرورش می دهد. اما بهترین کارفرماها نیز ممکن است از فراهم نمودن شرایط ایده آل کارمند عاجز باشند.

متخصصین روانشناسی کار معتقدند از آن جا که ما به‌ صورت متوسط ۲۵ درصد از زندگی‌ مان را به‌ کار کردن می‌ گذرانیم، پس باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنیم. همه ی ما به شدت نیازمند داشتن هدفی مشخص برای کاری هستیم که انجامش می‌ دهیم و بدون این هدف و مقصود مشخص نخواهیم توانست از کاری که می‌ کنیم لذت ببریم. هدف از انجام یک کار جزو پایدارترین و موثرترین ابزارها برای بر انگیخته شدن افراد در محل کارشان محسوب می‌ شود و عامل تسکین کارکنانی است که با مشکلاتی همچون استرس‌ های کاری، روسای کج خلق و تحمل ناپذیر و موانع کاری دست به گریبان هستند.

به‌نظر آلن دوباتن فیلسوف سوئیسی، ما در زمانه‌ ای بی‌ مانند و عجیب نسبت به تمام تاریخ کار بشر به‌ سر می‌ بریم! عصری که در آن تشویق می‌ شویم منتظر به‌ دست آوردن شادی از طریق کارمان باشیم! دوباتن معتقد است اگر چه کار در همه ی جوامع، موضوعی بسیار با اهمیت است اما در عین حال امروزه کار چنان با هویت ما رابطه نزدیکی پیدا کرده که نخستین سوالی که از دوستان و آشنایان می‌ پرسیم این است که چکار می‌ کنی؟ نه اینکه از کجا می‌‌ آیی!

قطعا همه ما نمی‌ توانیم شغلی که واقعا عاشق آن هستیم را پیدا کنیم یا به آن مشغول شویم؛ چرا که انجام چنین کاری، ممکن است به منزله کسب درآمدی ناچیز باشد! توجه داشته باشید رضایت در اصل یک انتخاب است؛ شما می توانید رضایت در کار را انتخاب کنید. به نظر ساده است ولی اغلب قدم گذاردن در این راه مشکل می باشد. درباره کار مثبت فکر کنید. بر روی کار مورد نظر تمرکز کنید. از افراد منفی گرا و غیبت کردن اجتناب کنید. همکارانی را پیدا کنید که دوست دارید اوقات خود را با آنها بگذرانید. می توانید رضایت از کار را انتخاب کنید.

 

فراموش نکنید روابط دوستانه بین کارکنان، از جمله مهم‌ ترین عوامل انگیزه‌ بخش و شادی آور در محل کار بوده که علاقه به کاری که افراد در حال انجامش هستند را نیز افزایش می‌ دهد! در واقع روابط دوستانه و صمیمانه همکاران در تیم‌ های کاری است که موفقیت جمعی و تیمی آن ها را میسر می‌ سازد. تحقیقات روانشناسان ثابت کرده که وجود فرد یا افرادی در کنار ما در محل کار که وضعیت ما برای آن ها اهمیت دارد، موجب قوت قلب و علاقه‌ مندتر شدن به کاری می‌ شود که به آن اشتغال داریم.

لئونارد شلزینگر که یک روانشناس کار است برای رهایی از روزمرگی کاری پیشنهادی ساده و عجیب دارد! همین امروز که از سر کارتان به منزل برگشتید، شروع کنید به انجام یک کار جدید. این کار جدید هر چیزی می‌ تواند باشد! از راه‌ اندازی یک کسب و کار جدید گرفته تا نوشتن یک کتاب یا انجام کاری برای بهتر کردن جامعه‌ محل زندگی‌ خود! به یاد داشته باشید لزومی ندارد این کار جدید برای شما منفعت مالی به‌ همراه داشته باشد؛ شرط لازم و کافی برای انتخاب این کار دوست‌ داشتن‌ و لذت بردن از آن است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا