گفتگو

گفتگو با ندا قلیچ افشار طراح مد و لباس؛ مردم با رنگهای شاد کنار نمی آیند!

گفتگو: عباسعلی اسکتی ، مجله اینترنتی کولاک

ندا قلیچ افشار، متولد بیست و پنج فروردین شصت و نه، قزوین، کارشناسی معماری، شاعر، بازیگر تئاتر، طراح لباس و دیزاینر، در روزهای پایانی سال نود و هفت گفتگویی کوتاه با ندا قلیچ افشار داشته ایم پیرامون صنعت مد و لباس پوشیدن مردم ایران در این روزگار، با هم می خوانیم.

ندا قلیچ افشار

*در مورد طراحی لباس و مد، چه شد که سمت این حرفه رفتید؟

من از هجده سالگی لباسها و مانتوهای خودم را طراحی می کردم و بعد می دادم برای من بدوزند، بعدها وقتی خواهر بزرگترم رشته دومش را طراحی لباس انتخاب کرد من هم مجددا راغب شدم به عنوان شغل به آن بپردازم و این شد شروع همکاری ما با هم و حرفه ای دنبال کردن این هنر.

 

*این هنر امروز در ایران چقدر جا افتاده است؟

خوشبختانه طراحی لباس مدتها است که بین نسل جوان کشور راه خودش را باز کرده و روز به روز بیشتر از قبل به عموم شناخته می شود، اما همچنان گاردهایی روی این رشته مثل سایر رشته های هنری وجود دارد که امیدواریم با به روز تر شدن فرهنگ جامعه این گاردها هم از بین بروند.

 

*این از لحاظ مادی خوب و راضی کننده است؟

بخش لباس و پوشاک هم مثل سایر بخش های اقتصادی کشور ما در حال حاضر بسیار پر ریسک و کم رونق است ولی امیدوار هستیم با بهتر شدن شرایط اقتصادی این بخش هم مثل سایر بخش ها به جایگاه اصلی اش برگردد.

 

*صنعت مد ایران در مقایسه با جهان در چه جایگاهی قرار دارد؟

به جرات می توانم بگویم اگر بخش رودوزی ها و تزیینات سنتی که از اجدادمان برای ما مانده را فاکتور بگیریم، به دلیل وجود یکسری تابوهای غلط و ممیزی ها، صنعت مد ایران بسیار کند پیش می رود و همین باعث می شود که متاسفانه مردم کشورمان بدون شناخت از تیپ شخصیتی شان، درگیر یکسری موج های سطح پایین بازاری بشوند و خلاقیت طراح های ما به حداقل برسد.

 

 

*در طراحی لباس بیشتر چه ویژگی هایی مهم است؟

هر طراحی برای طرح زدن استدلال های خاص خودش را دارد اما چیزی که همیشه برای ما مهم بوده استفاده از رنگ ها و طرح های غیر تکراری و خلاقانه در  جهت از بین بردن ایرادات اندامی مراجعین ما است، ترکیب ارزشها با خلاقیت همیشه نتیجه مطلوبی دارد.

 

 

*چه مشکلاتی در این راه دارید و افزایش مزون ها تاثیری در پیشرفت این هنر داشته است؟

معمولا قشر خاص مردم به دنبال خرید از طراحان لباس هستند و هنوز تنوع در پوشش برای خیلی از افراد جامعه جا نیفتاده، مردم اکثرا با رنگهای شاد و طرح های متفاوت خوب کنار نمی آیند و این مشکل بزرگی برای طراحان لباس محسوب می شود، یک طراح تا یک حدی می تواند با رنگهای تیره و فرمهای ساده کار متفاوت ارایه بدهد و بعد از آن کار رو به تکرار می رود که این ضعف بزرگی برای طراح است، افزایش مزون ها قطعا فرهنگسازی بهتری می تواند در این زمینه ها انجام بدهد اما خود مردم هم سهم خیلی بزرگی برای توسعه صنعت مد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا