چهره هاسلبریتی خارجی

«آنا برنز» برنده جایزه ادبی بوکر ۲۰۱۸ کیست؟ بیوگرافی نویسنده کتاب «مرد شیری»

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

«آنا برنز» برنده جایزه ادبی بوکر ۲۰۱۸ کیست؟ بیوگرافی نویسنده کتاب «مرد شیری»

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

چهره ها

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

«آنا برنز» ۵۶ ساله به عنوان اولبن نویسنده اهل کشور ایرلند شمالی موفق شد با رمان «مرد شیری» جایزه معتبر من بوکر سال ۲۰۱۸ را از آن خود کند. به نقل از گاردین، هیئت داوران جایزه ادبی بوکر که امسال با توجه به برگزار نشدن جایزه نوبل ادبیات از اهمیت بالاتری نیز برخوردار بود، به اتفاق آرا رمان «مرد شیری» نوشته «آنا برنز» را شایسته دریافت جایزه ۵۰ هزار پوندی بهترین اثر داستانی معرفی کردند.

این رمان درباره زنی جوان است که از سوی مردی قدرتمند آزار و اذیت می‌شود. داستان رمان «مرد شیری» که سومین کتاب «برنز» محسوب می‌شود، از زاویه دید دختری ۱۸ ساله و بدون نام روایت می‌شود به نام مستعار “خواهر وسطی” که خود توسط یک فرد شبه نظامی که بسیار از او بزرگ‌تر است و «مرد شیری» نام دارد، تعقیب می‌شود.

«کوام آنتونی آپیا» رییس هیات داوران جایزه بوکر ۲۰۱۸، رمان «مرد شیری» را  به طرزی بارونکردنی، اوریجینال و اصیل معرفی کرد و گفت: هیچ یک از ما تاکنون چنین داستانی نخوانده بودیم و صدای متمایز «آنا برنز» در این رمان افکار و فرم‌های متداول را در نثری شگفت‌آور و عمیق به چالش می‌کشد. این رمان داستانی از وحشی‌گری، تجاوز جنسی و مقاومت، با هر از گاهی رگه‌هایی از طنز است.

«برنز» در حالی به عنوان اولین چهره اهل ایرلند شمالی جایزه بوکر سال ۲۰۱۸ را از آن خود کرد که برندگان ایرلندی پیشین چون «جان بنویل»، «آن انرایت» و «رادی دویل» همگی از ایرلند جنوبی بودند. ضمن این‌که امسال برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۲ که «هیلاری منتل» این جایزه را کسب کرد، بوکر به یک نویسنده زن می‌رسد.

«دیزی جانسون» نویسنده‌ ۲۷ ساله بریتانیایی با رمان «همه چیز آن زیر»، «واشنگتن سیاه» نوشته «اسی ادوگیان» از کانادا، «اتاق مارس» یا «اتاق مریخی» نوشته «ریچل کوشنر» از آمریکا، «فراداستان» نوشته ریچارد پاورز از آمریکا و «برداشت طولانی» نوشته «رابین رابرتسون» از بریتانیا دیگر نامزدهای نهایی جایزه من بوکر امسال بودند.

پیش‌تر نیز در بخش بوکر بین‌الملل، ویژه برترین آثار ترجمه‌شده از سراسر جهان به زبان انگلیسی، «اُلگا توکارزوک» به عنوان اولین نویسنده لهستانی برای نگارش رمان «پروازها» موفق به کسب این جایزه شد و جایزه نقدی ۵۰ هزار پوندی بوکر به طور مساوی میان « «اُلگا توکارزوک» نویسنده کتاب و مترجم انگلیسی آن «جنیفر کرافت» تقسیم شد.

جایزه «من بوکر» که اولین‌بار در سال ۱۹۶۹ برگزار شد، ویژه همه آثار نوشته‌شده از سراسر جهان به زبان انگلیسی است که در بریتانیا و ایرلند منتشر شده باشند. این اولین سالی است که آثار منتشرشده در  ایرلند نیز واجد شرایط رقابت در این جایزه ادبی شده‌اند.

این جایزه بیش از ۴۰ سال فقط به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت، اما از سال ۲۰۱۴ با وضع قوانین متفاوت، تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی‌ حق شرکت در آن را پیدا کرده‌اند. زمانی که تصویب شد نویسندگان آمریکایی هم حق شرکت در این رقابت‌ها را دارند، جنجال‌های زیاد به ‌پا شد و برخی به «آمریکایی» شدن این جایزه اعتراض کردند. «پل بیتی»  و «جورج ساندرز» دو نویسنده آمریکایی هستند که در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ این جایزه را به خود اختصاص دادند.

مصاحبه با «آنا برنز»

بودن در فهرست نامزدهای بوکر چه حسی دارد؟

ابتدا باور نمی‌کردم تا اینکه به خودم یادآوری کردم ماجرا واقعی است. بعد دوستش داشتم.

آیا از تجربه‌های پیشین زندگی در نوشتن کتاب بهره بردید؟

بله. من جایی بزرگ شدم که سرشار از خشونت بود و بی‌اعتمادی و پارانویا. تک‌تک مردم آنجا تلاش می‌کردند به بهترین شکلی که می‌توانند دوام بیاورند و زندگی را ادامه دهند.

چه شد که تصمیم گرفتید شهر و قهرمان داستان‌تان نام نداشته باشند؟

کتاب من با اسم جور درنمی‌آمد. قدرت و اتمسفر آن از دست می‌رفت یا دست‌کم به کتابی کوچک‌تر و متفاوت تبدیل می‌شد. در روزهای ابتدایی چند بار برای گذاشتن اسم روی شخصیت‌ها و مکان‌ها تلاش کردم اما کتاب طاقت آن را نداشت. روایت سنگین و بی‌روح می‌شد و اصلا پیش نمی‌رفت تا اینکه اسم‌ها را از متن بیرون آوردم. گاهی هم خود کتاب اسم‌ها را پس زد.

محبوب‌ترین کتاب برنده جایزه من بوکر از نظر شما کدام است؟

کتابی که جایزه من بوکر از قلم افتاده را برد: «مشکل‌ها» نوشته جیمز گوردن فارل.

کار بعدی‌تان چیست؟

دارم روی کتابی کار می‌کنم که بعد از کتاب دوم شروع کرده بودم. بخش زیاد آن را بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ نوشتم و همان زمان احساس کردم دیگر بیشتر از آن نمی‌توانم ادامه بدهم. بعد هدایت شدم به نوشتن داستان‌های دیگر از جمله همین «شیرفروش». حالا هم دوست دارم وقتی بتوانم به همان داستان سوم برگردم و تمامش کنم.

این پست توسط بخش چهره ها مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

«آنا برنز» برنده جایزه ادبی بوکر ۲۰۱۸ کیست؟ بیوگرافی نویسنده کتاب «مرد شیری»

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا