سلامت

آیا با انواع روش های جلوگیری از بارداری آشنایی دارید؟

فاطمه روا؛ مجله اینترنتی کولاک:

امروزه سبک زندگی جوانان تفاوت زیادی با نسل های گذشته دارد؛ در گذشته داشتن فرزند زیاد یک امتیاز محسوب می شد؛ اما در این دوران زوج ها ترجیح می دهند تا فرزندان کمتری داشته باشند و در عوض بتوانند زمان بیشتری را به تربیت آنان اختصاص دهند.

پیشگیری از بارداری ناخواسته یکی از دغدغه‌های تازه عروس‌ها و سایر بانوان است. برای جلوگیری از بارداری ناخواسته روش‌های زیادی پیشنهاد می‌شود. همه این روش‌ها قطعی نیست و در بعضی از افراد بعضی از روش‌ها جواب می‌دهد و برخی دیگر هیچکدام از روش ها جواب نمی دهد.

 

روش‌های پیشگیری از بارداری ناخواسته

جلوگیری از بارداری شامل وسایل و روش های متعددی است که فرد می تواند برای پیشگیری از حاملگی از آنها استفاده کند. پزشکان، مأمورین بهداشت و سلامت، ماماها، و پرستاران می توانند اطلاعات مفیدی را راجع به جلوگیری از بارداری در اختیار شما قرار دهند. کلیه افرادی که در مطب پزشکان، درمانگاه های عمومی، یا بیمارستان ها کار می کنند موظف به حفظ اسرار مراجعین هستند.

در این مطلب قصد داریم روش‌های پیشگیری از بارداری ناخواسته را به شما آموزش دهیم و همچنین شما را با نحوه صحیح رویارویی با این موضوع آشنا نمائیم.

۱-شایع‌ترین روش جلوگیری در دنیا

روش‌های پیشگیری از بارداری ناخواسته

 

روش‌های جلوگیری از بارداری به روش‌های هورمونی و غیرهورمونی تقسیم می‌شوند. از روش‌های هورمونی می‌توان به انواع قرص‌های ضدبارداری اشاره کرد که در دنیا شایع‌ترین روش جلوگیری به شمار می‌روند به‌طوری که حدود ۶۰ درصد از خانم‌های متاهل در کل دنیا از این روش استفاده می‌کنند. این قرص‌ها دارای ۲ قسمت استروژن و پروژسترون هستند.

قسمت استروژنی آنها معمولا به طور ثابت گروه «اتینیل استرادیول» است و قسمت پروژسترونی‌شان متغیر است و قرص‌ها براساس آن به انواع و اقسام LD و HD تقسیم می‌شوند. برخی قرص‌ها نیز خواص ضد هورمون مردانه دارند از جمله «دیان» و «سیپروترون کامپاند» که شامل بخش پروژسترونی به نام «سیپروترون استات» هستند.

قرص‌های جدیدتر از جمله یاسمین و یاز نیز دارای اثرات ضدهورمون مردانه هستند و کمتر از قرص‌های معمولی باعث احتباس آب و ورم می‌شوند حتی گاهی اوقات باعث کاهش وزن مختصر هم می‌شوند.

 

۲-استفاده از کاندوم برای جلوگیری از بارداری ناخواستهروش‌های پیشگیری از بارداری ناخواسته

 

متاسفانه هنوز باورهای نادرستی در مورد روش‌های مختلف از جمله استفاده از قرص و آی‌ یو دی وجود دارد و برخی با نادرست خواندن این باورها هنوز به آنها اعتقاد دارند؛ باورهایی مانند قرص نازایی می‌آورد! آی‌یودی باعث عفونت می‌شود! و بسیاری باورهای دیگر.

اما خوشبختانه این باورها درمورد استفاده از کاندوم وجود ندارد و همه می‌دانند کاندوم تاثیر و تداخل عملی با هیچ دارویی که مصرف می‌کنند یا بیماری‌ای که به آن مبتلا هستند ندارد. استفاده از کاندوم تنها روشی است که هم از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کند و هم مانع انتقال عفونت‌های مقاربتی می‌شود. به همین دلیل آقایان با فکر آسوده‌تری در بحث سلامت باروری و خانواده شرکت می‌کنند.

مساله مهم دیگری هم که در مورد کاندوم شایان ذکر است، عدم محدودیت برای استفاده از این روش است. از آنجا که این محصول دارویی نیست، می‌توان آن را از هر فروشگاه لوازم بهداشتی یا حتی سوپرمارکت‌های بزرگ خریداری کرد. برای استفاده از آن لازم نیست هیچ معاینه و بررسی‌ای توسط پزشک انجام شود و هرگز عارضه‌ای در اثر استفاده از آن گزارش نشده است.

درصد بسیار اندکی که به دلیل حساسیت به لاتکس کاندوم دچار خارش و قرمزی اندام تناسلی می‌شده‌اند نیز امروزه می‌توانند از محصولات دیگر کاندوم که به بازار آمده است استفاده کنند. انواع مختلف کاندوم در سیستم ارائه خدمات دولتی وخصوصی در دسترس همگان وجود دارد.

۳-جلوگیری از بارداری ناخواسته با در نظر گرفتن دوره تخمک گذاری

 

روش‌های پیشگیری از بارداری ناخواسته

بانوان محترم باید با در نظر گرفتن دوره تخمک گذاری یعنی زمانی که ترشح واژن بیشتر از روزهای دیگر است نسبت به پیشگیری از بارداری ناخواسته اقدام کنند. در این دوران باید هنگام برقراری رابطه جنسی کلیه اقدامات پیشگیرانه را به عمل آورده و به این صورت به پیشگیری از بارداری ناخواسته بپردازند.

دوره تخمک گذاری معمولاً بین ۱۲ تا ۱۶ روز از دوره عادت ماهیانه است و احتمال بارداری در این زمان خیلی بیشتر است. از آنجایی که قرص‌های جلوگیری از بارداری ناخواسته دارای عوارضی هستند که ممکن است به سلامت بانوان لطمه بزنند، معمولاً پزشکان قرص‌ها را جز در مواقع اضطراری تجویز نمی‌کنند. بنابراین بهتر است با دقت در برقراری رابطه جنسی در دوران تخمک گذاری به صورت طبیعی به پیشگیری از حاملگی اقدام کنید.

۴-اسپرم کش ها

 

روش‌های پیشگیری از بارداری ناخواسته

 

اسپرم کش ها به همراه کاندوم یا دافراگم/سرپوش مورد استفاده قرار می گیرند و به خودی خود وسیله مناسبی برای جلوگیری از بارداری نیستند. آنها به شکل کرم، کف، ژل، یا شیاف تولید و عرضه می شوند. اسپرم کش ها را می توان بدون نسخه پزشک از داروخانه ها تهیه نمود. آنها عوارض جانبی بسیار کمی دارند.

 

۵-حلقه های ضد بارداری

 

روش‌های پیشگیری از بارداری ناخواسته

حلقه ضد بارداری یک حلقه نرم و انعطاف پذیر است که توسط خود زن در مهبل قرار می گیرد. حلقه حاوی استروژن و پروژستوژن، البته در دوزهای کمتری نسبت به قرص های ضد بارداری، است. حلقه این هورمون ها را به تدریج آزاد می کند. حلقه های ضد بارداری باید به مدت سه هفته در مهبل باقی بمانند. سپس حلقه بیرون آورده می شود و یک حلقه نو بعد از یک هفته در مهبل قرار داده می شود. حلقه مانع از تخمک گذاری می گردد و استفاده از آن آسان است. حلقه های ضد بارداری را می توان با تجویز پزشک از داروخانه ها خریداری کرد. آنها بسیار مطمئن هستند. زنانی که مجاز به استفاده از قرص های ضد بارداری نیستند، نمی توانند از حلقه ضد بارداری نیز استفاده کنند.

 

۶-چسب های ضد بارداری

روش‌های پیشگیری از بارداری ناخواسته

 

چسب ضد بارداری حاوی همان مقدار استروژن و پروژستوژن است که در قرص های ضد بارداری با دوز پایین موجود می باشد. هورمون ها از طریق پوست وارد بدن می شوند. چسب ها طی سه هفته متوالی همان روز هفته تعویض می شود. بعد از آنکه طی سه هفته متوالی از سه وصله استفاده کردید، قبل از استفاده از یک چسب جدید در همان روز هفته، یک هفته وقفه بیاندازید. وصله مانع از تخمک گذاری می شود و می توان آن را با تجویز پزشک از داروخانه ها خریداری کرد. آنها درست به اندازه قرص های ضد بارداری قابل اطمینان هستند.

۷-کپسول های ضد بارداری قابل کاشت

دو نوع کپسول ضدبارداری قابل کاشت در بازار نروژ وجود دارد. این نوع کپسول ها تقریباً اندازه چوب کبریت و حاوی هورمون پروژستوژن ترکیبی هستند. آنها زیر پوست بازوی زن کاشته می شوند و بسته به نوع کپسول بین سه الی پنج سال باقی می مانند. این کار در مطب پزشک انجام می گیرد. کپسول های کاشته شده مانع از تخمک گذاری می شوند و با تأثیر بر مخاط گردن رحم از رسیدن اسپرم به لوله های فالوپ (مجاری عبور تخم) جلوگیری می کنند. کپسول های ضد بارداری قابل کاشت وسیله مطمئنی برای جلوگیری از بارداری می باشند.

۸-ضد بارداری اضطراری

اگر مقاربت تقریباً زمانی صورت گیرد که زن در دوره تخمک گذاری باشد، احتمال بارداری ٪٢٠ است. اگر در چنین زمانی بدون استفاده از وسایل ضد بارداری اقدام به مقاربت کرده باشید، می توانید قرص های ضد بارداری اضطراری را بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنید. این قرص ها حاوی دوزهای بالایی از هورمون های مخصوص هستند که باید ظرف ٧٢ ساعت از زمان مقاربت مصرف شوند. لازم است سه یا چهار هفته بعد به پزشک خود مراجعه و از بارداری یا عدم بارداری خود اطمینان حاصل کنید. اگر بارداری ادامه یابد، مصرف این قرص ها می تواند برای جنین مضر باشد. همچنین می توان با قرار دادن یک حلقه ظرف پنج روز بعد از مقاربت جنسی، از بارداری جلوگیری نمود.

 

۹-روش بیرون ریختن اسپرم

اگر مقاربت جنسی قبل از آنکه انزال صورت گیرد قطع شود، ممکن است از بارداری جلوگیری شود. اما، این روش بسیار نامطمئن است. بعضی از اسپرم ها می توانند قبل از آنکه انزال صورت گیرد وارد مهبل شوند و اسپرم موجود روی پوست اطراف مهبل می تواند وارد مهبل شود.

انتخاب روشهای پیشگیری از بارداری بستگی به عواملی مانند سلامتی فرد، تواتر فعالیت جنسی، تعداد شرکای جنسی و میل به فرزند دار شدن در آینده دارد. میزان اثربخشی بر اساس تخمین های آماری، نکته کلیدی دیگری است.

۱۰-این روش تا ۱۰ سال موثر است!

 

روش‌های پیشگیری از بارداری ناخواسته

 

آخرین روش هورمونی جلوگیری از بارداری استفاده از IUD است. این روش بیشتر به خانم‌هایی توصیه می‌شود که حداقل یک بچه دارند. IUD دو نوع است؛ یک نوع آن از جنس مس است که با ایجاد التهاب در جداره داخلی رحم مانع لانه گزینی می‌شود. IUD هایی که الان در ایران موجود هستند معمولا اثرات ۱۰ ساله دارند. متاسفانه با IUD خونریزی و درد عادت ماهانه افزایش می‌یابد. گاه در ۶ ماه اول و در اواخر دوره ۱۰ساله نیز فرد لکه‌بینی پیدا می‌کند. البته با داروهایی که هم‌زمان به بیمار می‌دهیم می‌توانیم این عوارض را کنترل کنیم.

IUD معمولا در کسانی که بچه‌دار نشده‌اند و عفونت‌های مکرر زنانه یا سابقه عفونت لگنی و بارداری خارج از رحم دارند توصیه نمی‌شود. در غیر این صورت می‌توان گفت جزو روش‌های مطمئن و بی‌خطر است. خیلی از افراد می‌گویند با IUD احتمال بارداری به‌خصوص بارداری خارج از رحم زیاد است در صورتی که چنین نیست. IUD خود باعث کاهش بارداری می‌شود و به این ترتیب احتمال بارداری خارج از رحم را کاهش می‌دهد اما می‌دانیم که اگر بارداری با IUD اتفاق بیفتد احتمال اینکه خارج از رحم باشد متاسفانه بیشتر است بنابراین اگر خانمی IUD دارد و در عادت‌ماهانه‌اش دچار تاخیر می‌شود باید سریعا به پزشک مراجعه کند و تست بارداری بدهد تا مطمئن شود بارداری خارج از رحم به وجود نیامده است.

 

شما کدام یک از روش های پیشگیری از بارداری را تجریه کرده اید؟ خواشمندیم نظرات و تجربیات خود را با دیگر خوانندگان کولاک به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا