اخبار داغ

آیا تلگرام به فناوری بلاک چین مجهز شده است؟

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

آیا تلگرام به فناوری بلاک چین مجهز شده است؟

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

دانستنی ها

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

سال قبل و در گیر و دار فیلترینگ تلگرام در ایران «پاول دورف» مدیرعامل از پیام رسان در توئیتی خبر داد که به زودی این پیام رسان با اتکا به فناوری «بلاک چین» فیلترینگ را دور خواهد زد و دیگر هیچ تکنولوژی قادر به مسدود کردن آن نخواهد بود.

با این حال مدیرعامل تلگرام زمان مشخصی برای مجهز شدن به این تکنولوژی را مشخص نکرد. در حال حاضر که فیلترینگ تلگرام در ایران به صورت گسترده در حال انجام است این سوال برای بسیاری از کاربران مطرح می شود که آیا تلگرام به بلاک چین مجهز شده است یا خیر؟

پاسخ البته منفی ست و علی رغم شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می شود هنوز بلاک چین به تلگرام راه نیافته است. اما شاید برای خیلی ها جالب باشد تا بدانند تکنولوژی بلاک چین چیست؟

همه چیز درباره بلاک چین

اصلی‌ترین دلیل تلگرام در استفاده از تکنولوژی “بلاک چین” البته عبور از فیلتر نیست، بلکه ورود به بازار ارزهای دیجیتال مانند “بیت کوین” است؛ مدیران تلگرام به‌دنبال دستیابی به رشد خرده‌فروشی در اپلیکیشن خود تا ۵۰۰ میلیون دلار هستند.

اطلاعات موجود نشان از این دارد که پلتفرم “بلاک‌چین” تلگرام با عنوان The Open Network یا به‌اختصار TON شناخته خواهد شد و فناوری آن برگرفته از “بلاک‌چین” مورد استفاده در بیت‌کوین با بهبودهایی است که مهندسان تلگرام روی آن اعمال خواهند کرد. در صورتی که این شبکه با موفقیت راه‌اندازی شود، زمینه برای تحقق برنامه‌های بعدی کلید خواهد خورد.

ارز دیجیتالی منحصر به «شبکه باز» تلگرام برای خرید و فروش در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و ادعا می‌شود هیچ ارگانی قادر نخواهد بود، این شبکه را از دسترس کاربران خارج سازد.

در واقع گردانندگان این اپلیکیشن می‌خواهند یک محیط کاربری غیرقابل نفوذ و غیرقابل فیلتر با تکیه بر ارز دیجیتالی منحصر به همین شبکه تولید کنند. ارز دیجیتالی منحصر به این پیام‌رسان، “گرام” (Gram) نامگذاری شده و قرار است بدون سقف مشخص از سال آینده عرضه شود.

برنامه زمانی تلگرام جدید: مدیر این اپلیکیشن پیام‌رسان، فصل اول سال جاری میلادی را زمان ارائه برنامه بلندمدت این شرکت عنوان کرد. کیف پول دیجیتالی تلگرام نیز از فصل چهارم سال جاری میلادی راه‌اندازی خواهد شد و تمام قابلیت‌ها از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی در دسترسی کامل قرار خواهند گرفت.

نکته مهم آن‌که سیاست ایجاد پول مجازی در بستر تلگرام می‌تواند در کوتاه‌مدت مدیران این شرکت را  به صاحبان و مدیران پولی و بانکی هر کشوری که در آن اقبال تلگرام بیشتر باشد، بدل کند که باید تبعات منفی این کار توسط مسئولان کشور زودتر بررسی شود.

“بلاک چین” در واقع نوعی دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد، بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل می شوند، توزیع شده است.

“بلاک چین” در واقع نوعی دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد، بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل می شوند، توزیع شده و بعضی کارشناسان فناوری اطلاعات معتقد هستند که در شبکه “بلاک‌چین” نظارت دولتی بر اینترنت محدود می‌شود و امکان اعمال فیلتر ضعیف می‌شود.

البته بعضی دیگر از کارشناسان فناوری اطلاعات مانند محمود کلاه‌خو معتقدند که اضافه شدن قابلیتی برای انتقال سکه‌های دیجیتال هیچ دلیل منطقی برای غیرقابل فیلتر شدن تلگرام نیست؛ از سوی دیگر مشخص نیست که قابلیت بلاک‌چین چگونه ارایه خواهد شد ، آیا استفاده از آن هزینه دارد؟ و یا حتی روی پیام‌رسان تلگرام عرضه می‌شود یا در یک پلتفورم جداگانه ارایه خواهد شد؟ این‌ها سوالاتی است که هنوز پاسخ روشنی ندارد و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم که بلاک‌چین به عبور از سیستم فیلترینگ کمک خواهد کرد.

توضیحاتی که تا کنون درباره “بلاک چین” از سوی کارشناسان خارجی و داخلی منتشر شده، بیشتر به ماهیت و کارکرد کلی این تکنولوژی پرداخته و به همین دلیل سوالات زیادی از جزئیات این فناوری بی‌پاسخ مانده و در کل می‌توان گفت که موفقیت تلگرام در عبور از فیلترینگ تا زمان عملیاتی شدن این سیستم جدید، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این پست توسط بخش دانستنی ها مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

آیا تلگرام به فناوری بلاک چین مجهز شده است؟

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا