مذهبی

آیا رابطه نامشروع با خواهر زن موجب حرام شدن همسر به شوهر می شود؟

مجله اینترنتی کولاک: بعضی از افراد هستند که بعد از ازدواج سؤال‌های بزرگی برایشان پیش می‌آید. این که آیا خواهر زن هم جزو محارم به حساب می‌آید؟ آیا می‌توان برای صمیمیت بیشتر با خانواده همسر روی حجاب خواهر زن حساسیت نداشت؟ آیا رابطه با خواهر زن اشکالی دارد؟

 

 

خواهر زن از جمله نامحرم‌های فامیل است و باید تمام احکام مربوط به رابطه با نامحرم در مورد آن رعایت شود. از جمله این احکام عبارت‌اند از: نگاه به نامحرم، واجب بودن حجاب، حرام بودن لمس و تماس بدنی حتی اگر به قصد لذت نباشد.
اگر کسی با خواهر زن خودش رابطه نامشروع داشت، عقد او با همسر اصلی‌اش باطل نمی‌شود. البته طرفین برای این کار منافی عفت مستحق حدود شرعی هستند.

رابطه با خواهر زن و حرام شدن همسر

مرد تا زمانی که زنی را به عقد دائم یا عقد موقت خود در آورده نمی‌تواند با خواهر او ازدواج کند و اگر با علم به این موضوع با خواهر زن خودش رابطه زناشویی داشت مرتکب زنا شده است. با این حال همسرش بر او حرام نمی‌شود ولی چون رابطه او با خواهر زنش حکم زنا را داشته آن دو برای همیشه نسبت به هم حرام می‌شوند و نمی‌توانند با هم ازدواج کنند و اجازه همسر هم دلیلی بر جواز ازدواج با خواهرش نیست.

 

رابطه با خواهر زن بدون دخول

اگر معاشقه و ملاعبه با خواهر زن بدون دخول باشد ولی یکی از طرفین ارضا بشود با این که فعل حرام انجام شده است اما زنا به حساب نمی‌آید و موجب حرام شدن همسر بر شوهر یا حرام شدن ابدی خواهر زن بر مرد نمی‌شود. این عمل موجب تعزیر است و اگر از طریق شرعی برای حاکم شرع ثابت شود قاضی می‌تواند حکم شلاق (به تعداد کمتر از حد زنا) را برای آن‌ها اجرا کند اما حد زنا برای آن‌ها ثابت نمی‌شود.

 

ازدواج با خواهر زن

اگر کسی زنی را به عقد دائم یا موقت خود در آورد تا زمانی که آن زن در عقد اوست نمی‌تواند با خواهر آن زن ازدواج کند اما در صورت طلاق:

اگر همسرش را طلاق رجعی بدهد در زمان عده نمی‌تواند با خواهر او ازدواج کند.
در عده طلاق بائن احتیاط مستحب آن است که مرد از ازدواج با خواهر زن خودداری کند.
در عده عقد موقت ازدواج با خواهر زن بنابر احتیاط جایز نیست.

فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی درباره رابطه با خواهر زن

اگر نشستن خواهر زن در صندلی جلوی ماشین زمانی که کس دیگری سوار ماشین نیست مصداق مفهوم خلوت با زن نامحرم باشد این کار جایز نیست اما در فضای پرجمعیت شهرها که مفهوم شرعی خلوت صدق نمی‌کند جایز است؛ البته به شرط آن که تماس جسمی نباشد و مایه هیجان شهوت جنسی نشود./ مجله ستاره

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا