علم و تکنولوژی

آیا مارمولک امواج اتمی را جذب می کند ؟ بررسی ادعای جاسوسی سوسمارها!

آیا مارمولک امواج اتمی را جذب می کند ؟ بررسی ادعای جاسوسی سوسمارها همچنین اطلاعاتی درباره جذب یا عدم جذب امواج توسط پوست مارمولک. چندی قبل در برخی وبسایت های خبری از قول یک مقام مسئول مطلبی در خصوص جذب «امواج اتمی» توسط پوست مارمولک ها و سوسمارها نقل شده بود. این ادعا توجه برخی از زیست شناسان و جانورشناسان را به خود مشغول جلب کرد. آیا پوست خزندگانی مثل مارمولک و سوسمار قابلیت جذب تشعشعات اتمی را دارد؟

مارمولک امواج اتمی را جذب می کند
مارمولک امواج اتمی را جذب می کند

یکی از رسانه‌هایی که داستان مارمولک‌ها و سوسمارهای اورانیوم‌ یاب را پوشش داده سایت علمی لایوْ سایِنس (Live Science) است که درستی این ادعا را با کمک گرفتن از دو استاد دانشگاه بررسی کرده است.

پیش از هر چیز، مقاله‌ لایوْ سایِنس به نکته اشاره می‌کند که چیزی به عنوان «امواج اتمی» وجود ندارد ولی احتمالا آنچه در ادعاها مطرح شده احتمالا پرتو‌های گاما هستند که کوتاه‌ترین طول موج را در طیف پرتو‌های الکترومغناطیسی دارد که از ایزوتوپ‌های رادیواکتیوی حین استخراج اورانیوم منتشر می‌شود.

اریک پیانکا، استاد جانورشناسی دانشگاه تگزاس در ایمیلی به لایوْ سایِنس می گوید: این که گفته شود مارمولک‌ها به طریقی می‌توانند امواج «اتمی» را جذب کنند با عقل جور در نمی‌آید. به‌خاطر اینکه پوست مارمولک‌ها دقیقا از پروتینی تشکیل‌دهنده پوست انسان‌ها ساخته شده است یعنی کراتین. فلس‌های که مارمولک‌ها و سوسمار‌ها را می‌پوشاند از دو نوع پروتین کراتین A و B ساخته شده است که هیچ‌کدام قابلیت ویژه‌ای در تشخیص اورانیوم یا سایر مواد رادیواکتیو را ندارند.

نویسنده مقاله این احتمال را مطرح می‌کند که شاید مارمولک‌ها به طریقی می‌توانند رادیواکتیویته‌ای را که در معادن اورانیوم یافت می‌شود تشخیص بدهند و به سمتش کشیده شوند.

باز هم پاسخ منفی است! بری سینه‌وِرو، زیست‌شناس در دانشگاه کالیفرنیا (سانتا کروز) معتقد است این نظر که مارمولک‌ها جذب معادن اورانیوم بشوند با تمام داده‌های منطقی متضاد است. پیش از هر چیز، مارمولک‌ها خون‌سرد هستند و همیشه به دنبال نقاط گرم می‌گردند و معادن سرد اورانیوم جذابیتی برای آنان ندارد.
پژوهش‌های گذشته سینه‌ورو نشان‌ می‌دهد که مارمولک‌ها نقاط گرم را شناسایی می‌کنند و به دنبالشان می‌گردند، درست خلاف جستجو برای دنبال معدن اورانیوم.

سینه‌ورو در ایمیل خود به لایو ساینس ادامه می‌دهد: در مورد مارمولک یعنی آفتاب‌پرست‌ها باید بگویم اصولا آنها در درختان زندگی می‌کنند و در نتیجه هیچ انگیزه‌ای برای ترک سکونت‌گاه خود در شاخه‌ها برای خزیدن رو سنگ‌ها در جست‌و‌جوی معادن اورانیوم ندارند. پس این ادعا براساس آنچه ما درباره مارمولک‌ها می‌دانیم ادعای پوچی است.

*منبع: فکت نامه

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا