اجتماعیاخبار داغ

ویروس پارتی چیست ؟ | جزئیات برگزاری جشن در شرایط کرونا + ویدیو

ویروس پارتی چیست ؟ جزئیات برگزاری جشن در شرایط کرونا به همراه ویدیویی از یک ویروس پارتی همچنین جدیدترین خبرها از پارتی های عجیب و غریب.در شرایط خطرناک شیوع کرونا که بسیاری از کارشناسان توصیه اکید به رعایت فاصله گذاری دارند، برگزاری جشن و مهمانی یا پارتی بسیار عجیب است. در شرایط جدید با پدیده ای به نام ویروس پارتی مواجه هستیم! جوان‌های پولدار یک سرگرمی جدید پیدا کرده‌اند؛ مهمانی باحضور کرونا و به نظر می رسد حالا حالاها سرگرم آن خواهند بود!

ویروس پارتی چیست
ویروس پارتی چیست

«جام جم» در گزارشی عجیب به این پدیده پرداخته است:

آزمایش های خصوصی و در محل، راه را برای جشن های کرونایی هموار کرده است.یک ویژگی عیان ویروس کرونا در همان ابتدای فراگیری اش این بود که دیگر مفهومی به نام فاصله طبقاتی برای این ویروس مطرح نبود، پیش از ابتلا راهی نبود که ویروس فقط به بدن طبقه آسیب پذیر جامعه وارد شود و مرفهان از آن مصون باشند. با اعلام رسمی و البته همراه با تفاخر چهره های سرشناس به مبتلا شدن و انتشار ویدئوهایی از آنها که عنوان می شد درگیر این ویروس شده اند و البته اخبار مرگ چهره های سرشناس در جهان و سیاستمداران هم این گزاره تقویت شد. این که دیگر انگار راهی وجود ندارد که بتوان با پول مسیر ابتلای ویروس را از سمت آنها که توانایی مالی بیشتری دارند، چرخاند و به سمت تهیدستان کشاند.

اما حالا که چندماهی از شیوع این ویروس گذشته، راه هایی هم شکل گرفته تا حداقل تفاوت سبک زندگی افراد در مقابله با ویروس با دیگران مشخص شود. نشانه های ابتدایی آن از تبلیغ ماسک های اشرافی چندصدهزارتومانی در فضای مجازی آغاز شد. ماسک های زربافت که با لباس خانگی مرفهان ست شده بود. شیلد و عینک های متفاوت هم ادامه همان ماسک های زربافت بود. حالا که از ویروس، گریزی نیست حداقل می توان تفاخر به ابزاری کرد که در دسترس همگان نیست.

این رفتار را می شد به پای عقده های فروخورده نوکیسه های اقتصادی این سال ها نوشت که حداقل آسیبی به دیگرانی نمی زد که توانایی خرید چنین ماسک هایی را نداشتند که اگر توانایی اش را هم داشتند نیازی به چنین تفاخر بی ارزشی از سوی آنها نبود. گام بعدی این دسته اما آسیبش به دیگران هم می رسید و به نوعی به سخره گرفتن قرنطینه خانگی بسیاری از شهروندانی بود که گاهی معیشت اقتصادی شان را پای این رعایت جمعی بهداشتی گذاشته بودند. گامی که نامش را گذاشته بودند کروناپارتی.

روش کار هم مشخص بود، انجام تست خصوصی کرونا از شرکت کنندگان در جشن با کیت های تشخیصی که مدت هاست مسوولان از کمبود و گاهی نبودش گلایه دارند،کیت هایی که رسیدن و نرسیدنش پای شیطنت های دولت سعودی بود و تحریم های ظالمانه این روزها. همان تعدادی هم که بود اما انگار خرج مهمانی های دل باز کن از ما بهتران می شد. این روزها پورشه های طلایی و کاخ های سربه فلک کشیده تفاخری ندارد، وجه تمایز این روزها برای این قشر اسمش «کیت تشخیص» کروناست.

کروناپارتی، ادامه دیگر مهمانی های بالانشینان است، ژن های خوب و از ما بهتران! ادامه اکس پارتی، استخر پارتی،خز پارتی، بالماسکه پارتی، رنگ پارتی، سوئیچ پارتی و هالووین پارتی است با این تفاوت که این بار سهم بیماران و مبتلایان به این ویروس خرج خوشگذرانی های این افراد می شود. صورت قضیه مشخص است، عده ای با انجام تست های خصوصی کرونا به برگزاری جشن های شلوغ خود اقدام می کنند. انتشار ویدئویی در چند روز اخیر نشان می دهد اتفاقا بازار این کار حالا دارد رونق هم می گیرد و آگهی های بسیاری در فضای مجازی در دسترس است که همه مراحل راه افتادن چنین جشن هایی را با تضمین سلامت انجام می دهد. این ویدئوها آن قدر فراگیر شد که حتی به حرف های فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران هم رسید و واکنش او را هم به همراه داشت. واکنشی که البته فقط «سلامت انجام آزمایش ها»را زیر سوال می برد. علیرضا زالی هشدار داده بود «در تست های کنونی منفی کاذب نسبتا بالاست، بنابراین هیچ تضمینی برای ایمن شدن مهمانی با اخذ تست کرونا، پیش از ورود به مهمانی وجود ندارد».

او اخذ تست کرونا پیش از ورود به مهمانی را «به شدت خطرناک» خواند، چرا که به گفته او «این اقدام یک امنیت کاذب گذرا ایجاد می کند» و «به شیوع و انتقال بیماری دامن می زند.» کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت هم درباره تست های خصوصی کرونا که درخانه ها انجام می شود، هشدار داده و گفته «جواب آزمایش به این سرعت مشخص نمی شود و حتی اگر جواب منفی بود، اعتماد به نفس کاذب به فردمی دهد.» او این آزمایش ها را «کاسب کاری و حتی شیادی» خواند و گفت انجام آن هیچ کاربردی ندارد.

پیشنهادهای آزمایشگاهی برای یک جشن

«کاسب کاری و شیادی»  در ساحت قانون جرم است، هشدار نمی خواهد، نظارت و برخورد می طلبد. با یک جست وجوی معمولی به فهرستی از آزمایشگاه هایی می رسید که وعده انجام تست کرونا داده اند، همه با ضریب اطمینان بالا و کیت های آلمانی! نکته در اینجاست که اغلب آنها وعده انجام چنین تست هایی را در محل منزل شما هم می دهند. در ویدئوی منتشر شده هم فردی ادعا می کند در روز حداقل پنج تا ده آزمایش را در محل از افراد درخواست دهنده صورت می دهد. در حالی که کیانوش جهانپور آن را شیادی می داند و علیرضا وهاب زاده مشاور رسانه ای وزارت بهداشت و درمان در توییتی می نویسد: «هیچ آزمایشگاه خصوصی امکان انجام تست کرونا ۲۰۱۹  را ندارد و هرگونه ادعا در این خصوص کلاهبرداری و فریب است.»

با یکی از این آزمایشگاه ها تماس می گیریم و خیلی زود هم طرح مساله می کنیم. این که می خواهیم یک جشن ۱۰ تا ۱۵ نفره بگیریم و نیاز به انجام تست خصوصی کرونا داریم. با موسیقی متن «بازی تاج و تخت» خیلی حماسی وصل می شویم به اپراتور خانمی که مسوول همین کار است. لحن پاسخگویی اش وقتی متوجه می شود تست برای برپایی یک جشن است تفاوتی نمی کند و خیلی زود تعرفه قیمت ها را اعلام می کند: «بین یک تا سه نفر ۸۰۰ هزارتومان، تا هفت نفر ۵۰۰ هزار تومان، از هفت تا ۱۰ نفر ۳۵۰ هزار تومان و از ده نفر به بالا نفری ۲۵۰ هزار تومان» از چالش های برپایی پارتی می گوییم! این که هر کسی در محل خودش باید تست بدهد و اگر منفی بود دو روز بعدش به مهمانی بیاید و این کار را کمی سخت می کند! اپراتور آزمایشگاه تجربه کافی برای حل این دغدغه ها هم دارد.

پیشنهاد جالبی هم می دهد: «شما جشن تان را با همان ده پانزده نفر مورد نظرتان با استریلیزه کردن محل انجام بدهید، بعد از اتمام مهمانی به ما اطلاع بدهید تا تست را در محل از افراد بگیریم. چون اگر پیش از مهمانی این کار را انجام بدهید باید به ازای هر نفر ۸۰۰ هزار تومان بدهید در حالی که در محل این رقم به ۲۵۰هزار تومان می رسد ضمن این که مهمان ها هم بعد از دو روز امکان دارد به ویروس آلوده شوند بنابراین فرقی نمی کند بعد یا قبل از مهمانی تست بگیرید. تنها تفاوت آن در قیمت انجام تست است» که البته با توجه به این گفته ها این تفاوت رقم قابل توجهی است.

کیت های آلمانی و مفهوم زندگی

«کیت های آلمانی» حالا در کار راه انداختن آنها که خواهان تست خصوصی کرونا هستند همان کارکردی را دارد که جمله کلیشه ای «این ماشین متعلق به یک خانم دکتر است» برای دلالان خودرو دارد. مهسا نام مستعار دختری است که با واسطه یک دوست حاضر است با ما حرف بزند. او هم حرف هایش را با تضمین سلامت مهمانی با همین کیت های آلمانی آغاز می کند. کارش راه انداختن یا آن طور که خودش می گوید: «هندل کردن»  مهمانی است و برخلاف خیلی از کسب و کارها، کرونا تنها چند هفته ای باعث کسادی شده و حالا با شدت بیشتری ادامه پیدا کرده است.

مهسا می گوید: «پارتی ها با زمانه رنگ عوض می کند وگرنه همان است که بود. فرقی نمی کند. خزپارتی و رنگ پارتی و کرونا پارتی تفاوتش فقط روزگاری است که در آن جشن انجام شده وگرنه کار خاصی برای آن انجام نمی دهند. مثل مواد مخدر است! همه شان یکی است ولی برای پیدا کردن بازار اسم های مختلفی روی آن می گذارند!» از او درباره وضعیت کرونا و جشن ‍ ها می پرسیم ؛ «فرق این روزها هم همان کیت های تشخیص آلمانی است! ما برای هندل کردن جشن یک ورودیه داریم. این ورودیه پیش از شیوع از ۴۰۰-۳۰۰ هزار تومان شروع می شد تا نهایتا نفری یک میلیون تومان. بسته به محل جشن و افراد حاضر در آن و البته فاکتورهای دیگری که در مهمانی بود این ورودیه تعیین می شد.  حالا همه آنها هست با این تفاوت که یک تست خصوصی کرونا هم به آن اضافه شده است و حدود ۹۰۰ تومان هزینه آن بالا رفته است» درباره این که این تست چگونه انجام می شود، نمی توانیم اطلاع درستی از او بگیریم.

یک بار می گوید به واسطه آشنایی این کار را انجام می دهد و در ادامه حرف هایش می گوید همه آزمایشگاه ها این کار را می کنند و او هم با یک آزمایشگاه خصوصی حرف زده و کارش را راه انداخته است. او برای توجیه این کار در روزهایی که مدام هشدار به رعایت فاصله گذاری ها می شود نقل قولی از سازمان بهداشت جهانی می آورد. نقل قولی که اتفاقا معتبر است و در یکی از بیانیه های این سازمان موجود. مهسا می گوید: «خود سازمان بهداشت جهانی هم گفته با ویروس کرونا باید زندگی کنیم». این چکیده همان تفاوتی است که نامش را فاصله طبقاتی گذاشته اند. مفهومی به نام «زندگی» که با توجه به جیب شما تعابیر گسترده ای دارد.

 

ویروس پارتی چیست ویروس پارتی چیست ویروس پارتی چیست ویروس پارتی چیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا