اخبار داغسیاسی

دکتر سیروس عسگری زندانی در آمریکا کیست؟ + ماجرای بازداشت و ابتلا به کرونا

دکتر سیروس عسگری زندانی در آمریکا کیست ؟ همچنین ماجرای بازداشت دکتر سیروس عسگری و ابتلا وی به کرونا به همراه اطلاعات تکمیلی در این مطلب. نگرانی ها بابت سلامت دکتر سیروس عسگری ادامه دارد. جامعه علمی کشور با همه‌گیری ویروس کرونا و نبود اقدامات پیشگیرانه در زندان آمریکا، نگرانی‌های بیشتری برای سلامت دکتر سیروس عسکری دانشمند ایرانی و استاد دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف دارد.

سیروس عسگری زندانی در آمریکا کیست
سیروس عسگری زندانی در آمریکا کیست

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر سیروس عسکری پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی شایانی در حوزه متالورژی داشته و به بهانه نقض تحریم‌های آمریکا در بدو ورود به کشوری که تحصیلات دوره دکترای خود را در آنجا گذرانده بود، بازداشت می‌شود. اتهامی که بعد از چند ماه در دادگاهای آمریکا از آن تبرئه شد اما دوباره به بهانه واهی حضور غیرقانونی، بازداشت و در زندانی با کمترین امکانات بهداشتی قرار داده شد.

در حال حاضر، همزمانی این بازداشت با همه گیری ویروس کرونا و نبود اقدامات پیشگیرانه در زندان آمریکا، نگرانی‌های جامعه علمی را بیش از پیش کرده است.
دانشگاه صنعتی شریف در این مدت از طریق دستگاه دیپلماسی، پیگیر وضعیت عضو خانواده خود بوده و تلاش کرده تا بتواند مقدمات بازگشت دکتر سیروس عسکری را فراهم کند که در این زمینه، از تلاش‌های بی‌وقفه و مستمر وزارت امور خارجه تشکر می‌کند و امیدوار است با پیگیری‌های انجام شده، بزودی مقدمات بازگشت ایشان به کشور فراهم شود.

دکتر سیروس عسگری دانشمند ایرانی زندانی در بازداشتگاه اداره مهاجرت آمریکا به روزنامه انگلیسی گاردین گفت که مسئولان بازداشتگاه به عمد ماسک و مواد ضد عفونی کننده در اختیار زندانیان قرار نمی دهند تا بیماری کووید ۱۹ آنها را از پای درآورد.

سیروس عسگری ۱۶ مرداد ۱۳۳۹ در مسجد سلیمان به دنیا آمد. وی استاد دانشگاه و دانشمند ایرانی در حوزهٔ مواد و متالورژی و استاد دانشگاه صنعتی شریف است. تخصص او در حوزه مواد پیشرفته برای سیستم‌های نوین انرژی از جمله باتری لیتیوم هوا است.

او در سال ۱۳۷۱ مدرک کارشناسی ارشد مواد و متالورژی را از دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. در سال ۱۳۷۶ از دانشگاه درکسل در رشته مهندسی و علم مواد با درجه دکتری فارغ‌التحصیل شد و سپس به ایران عزیمت کرد. در بازگشت به ایران استادیار دانشکده علم و مهدسی مواد دانشگاه صنعتی شریف شد و در حال حاضر با رتبه استادی در استخدام این دانشگاه است.

روزنامه گاردین چند روز قبل نوشت که دکتر سیروس عسگری که با وجود تبرئه از اتهام نقض تحریم های ایران، در بازداشتگاه اداره مهاجرت و گمرکات آمریکا گرفتار شده خبر داده که بازداشتگاهش آلوده و پر ازدحام است و مقام ها اقدام چندانی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا انجام نمی دهند.

این استاد ۵۹ ساله مهندسی مواد که در نوامبر ۲۰۱۹ از اتهام سرقت اسرار تجاری مرتبط با فعالیت های دانشگاهی خود در دانشگاه اوهایو تبرئه شده بود به علت ابطال روادیدش هنوز در بازداشت اداره مهاجرت آمریکا به سر می برد.

عسگری در تماسی تلفنی از بازداشتگاهش در شهر الکساندریای ایالت لوئیزیانا به گاردین گفته است که بازداشتگاه وی فاقد امکانات اولیه نظافت بوده و بازداشتی های جدید کماکان از سراسر آمریکا وارد می شود بدون آنکه راهبردی برای به حداقل رساندن تهدید کرونا وجود داشته باشد.

به نوشته گاردین، بازداشتگاه مزبور ۴۰۰ تخت دارد که به اقامت حداکثر ۷۲ ساعته اتباع بیگانه پیش از اخراج آنان از آمریکا اختصاص داده شده است. اما با محدودیت های مسافرتی ناشی از شیوع ویروس کرونا و لغو پروازها، اداره مهاجرت روزهاست که این افراد را در بازداشت نگاه داشته است.

عسگری از ۱۰ مارس (۲۰ اسفند) در بازداشتگاه الکساندریا به سر می برد و به دنبال بازگشت داوطلبانه به ایران است. اداره مهاجرت اجازه پرواز وی به وطنش یا آزادی موقت وی را نداده است. این اداره همچنین مخالفت کرده که عسگری ماسک محافظتی به صورت بزند و با وجود سابقه مشکلات حاد تنفسی اجازه تهیه ماسک را نیز به وی نمی دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا