سبک زندگی

با این غذای آذری کم‌خونی خود را درمان کنید

مجله اینترنتی کولاک: آش گیلدیک آذری با گل نسترن یکی از غذا‌های سنتی اردبیل و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، K، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، منیزیم، منگنز، مس، روی (زینک)، پروتئین، کلسیم، آهن، اسیدفولیک، کولین، سلنیوم، اسیدچرب امگا ۳، فیبر، قند ساکاروز، گلوکز، فراکتوز و … است.

 

با این غذای آذری کم‌خونی خود را درمان کنید

 

برای بررسی خواص آش گیلدیک آذری و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

 

مهم‌ترین خواص آش گیلدیک آذری

حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص آش گیلدیک گفت: این غذا به علت دارا بودن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم خونی می‌شود، لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است. وی افزود: آش گیلدیک حاوی پروتئین فراوان گیاهی و حیوانی است و باعث تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود؛ بنابراین برای ورزشکاران و کارگران بسیار سودمند و اثربخش است.

عظمایی بیان کرد: این آش یک غذای مناسب و مقوی برای کودکان در حال رشد و سالمندان به شمار می‌رود. این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: آش گیلدیک حاوی ویتامین D، کلسیم، منیزیم، سلنیوم و فسفر است که موجب تقویت و استحکام استخوان و دندان شده و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

وی گفت: مصرف این غذا باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی، تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر می‌شود. عظمایی افزود: تقویت بینایی، تقویت سیستم قلبی عروقی، کنترل قند، فشار و چربی خون از دیگر خواص بی نظیر این آش است که می‌توان به آن اشاره کرد. این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: آش گیلدیک به علت داشتن انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی باعث تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و مو می‌شود.

وی بیان کرد: مصرف این آش به دلیل فیبر بالای موجود در آن، باعث بهبود عملکرد روده‌ها شده، هضم غذا را آسان‌تر و یبوست را برطرف می‌کند.

 

مواد لازم آش گیلدیک آذری (۵ تا ۶ نفر)

گل نسترن ۴۰۰ گرم‌‌‌‌‌

سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج) یک کیلو

گوشت چرخ کرده گوسفندی ۲۵۰ گرم

پیاز ۲ عدد متوسط

نخود نصف پیمانه

لوبیا چیتی نصف پیمانه

لوبیا قرمز نصف پیمانه

برنج یک پیمانه

برگ زردآلو یک پیمانه

آلوچه یک پیمانه

لواشک ۲۵۰ گرم

مغز گردو یک پیمانه

آب به مقدار لازم

نعناع داغ برای تزئین به مقدار لازم

پیاز داغ برای تزئین به مقدار لازم

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

 

طرز تهیه آش گیلدیک آذری

برای تهیه این آش ابتدا پیاز‌ها را رنده کرده و آب آن را می‌گیریم. پیاز رنده شده را با گوشت چرخ کرده مخلوط می‌کنیم. نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه می‌کنیم. ترکیب گوشت چرخ کرده و پیاز را به صورت قلقلی در می‌آوریم. برنج را با ۶ پیمانه آب روی حرارت قرار داده تا بجوشد.

نخود، لوبیا چیتی و لوبیا قرمز را که قبلا در آب خیس کرده ایم به برنج اضافه می‌کنیم. سبزیجات را به غذا اضافه می‌کنیم. اجازه می‌دهیم غذا تا رسیدن به مرحله نیم پز برسد. سپس گوشت قلقلی‌ها را اضافه می‌کنیم. آلوچه، لواشک و برگ زردآلو را که از یک روز قبل در آب خیس کرده ایم اضافه می‌کنیم.

گل نسترن را که از ۳ روز قبل در آب خیس کرده ایم، صاف کرده و اضافه می‌کنیم. سپس مغز گردو خرد شده را به آش اضافه می‌کنیم. صبر می‌کنیم تا آش کاملا بپزد و جابیفتد. وقتی آش گیلدیک پخته شد به همراه نعناع داغ و پیاز داغ تزئین می‌کنیم. آش آماده میل کردن است.

/ باشگاه خبرنگاران جوان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا