اخبار داغ

بوقچی های چوب‌چی! + تاریخچه بوقچیگری!

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

بوقچی های چوب‌چی! + تاریخچه بوقچیگری!

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

سوژه روز

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

روسای کانون هواداران در ورزش‌ ایران قدرتی دست نیافتنی پیدا کرده‌اند

محمد آقایی‌فرد

بوقچی، لیدر و مشوق؛ این‌ نام‌هایی است که برای یک شغل کاذب در ورزش ایران تعریف شده است. افرادی که به بهانه تشویق تیم عضو کانون هواداران شده‌اند و با هر دلیل و بهانه‌ای علیه تیم یا بازیکنان مختلف شعار می‌دهند. موضوع بوقچی‌ها فقط مربوط به باشگاه‌های فوتبال نیست، در والیبال نیز افرادی تحت عنوان تشویق کننده به کار گرفته شده‌اند که وظیفه آن‌ها روحیه دادن به تیم است اما گاه همین افراد برای تیم‌شان حاشیه‌سازی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تمرکز بازیکنان و مربی حفظ شود. موضوع بوقچی‌ها در فوتبال به مرحله بحران رسیده؛ به طوری که حسین ماهینی پس از اتفاقات رخ داده در ورزشگاه غدیر اهواز، مشکلات پیش آمده را به بوقچی باشگاه پرسپولیس ارتباط داد. اتفاقی که با واکنش تند رییس کانون هواداران باشگاه و بوقچی این تیم همراه شد و او کاپیتان دوم سرخ‌پوشان را متهم به جانبداری از دوستانش (فرشاد احمدزاده و مهدی طارمی) کرد. ماجرای بوقچی‌هایی که با دریافت مبالغ کلان به نفع یا ضرر یک فرد شعار می‌دهند، مثنوی هفتادمن است.

آن‌ها با قدرتی که دارند، اجازه انتقاد از خودشان را می‌گیرند و حتی برخی خبرنگاران را تهدید می‌کنند تا علیه‌شان ننویسند. هنوز ماجرای بوقچی معروفی را که با مشت به صورت علی دایی کوبید، فراموش نکرده‌ایم. این افراد که به طور عمده خبرنگاران منتقد را قلم فروخته می‌نامند با جوسازی علیه رسانه‌هایی که دست به انتقاد می‌زنند، ایجاد رعب و وحشت می‌کنند و به نظر می‌رسد عزمی برای مبارزه با آن‌ها وجود ندارد. همه افتخار بوقچی‌ها تغییر در مربی و مدیریت باشگاه‌ها بوده، آن‌ها در گفت‌وگوهای خصوصی به تغییر فلان مدیر افتخار می‌کنند و از درخواست‌ها برای تشویق فلان مربی، مرثیه‌ها می‌سرایند. فضای مجازی نیز یکی از ابزارهای این افراد است تا به قدرت نمایی خود ادامه دهند. هوادارانی که کورکورانه این افراد را دنبال می‌کنند، به آن‌ها وجهه می‌دهند و قدرت‌شان را بیشتر می‌کنند تا علیه مدیر،‌ بازیکن، خبرنگار و مربی شعار بدهند. به عنوان مثال چند ماه پیش بود که بوقچی‌های باشگاه پرسپولیس پس از جدایی علی اکبر طاهری، مدیرعامل پیشین پرسپولیس هیچ‌کس را لایق جایگزینی او نمی‌دانستند و با شعارهایی که مضمون «دکتر» داشت، در مدح طاهری شعر می‌سرودند.

تاریخچه بوقچی‌گری!

به گواه تاریخ، در سال‌های گذشته فقط دو نفر بوقچی در اطراف تیم‌های محبوب پایتخت وجود داشتند. اول شخصی به نام «ممد بوقی» که در پرسپولیس حضور داشت و دیگری فردی به نام حسن که به «حسن تارزان» معروف بود و استقلال را تشویق می‌کرد. این افراد برخلاف همکاران امروزی خود هرگز به دنبال سهم‌خواهی از باشگاه محبوب‌شان نبودند و همواره در پی تشویق تیم بودند.اما این روزها برخی بوقچی‌ها در هر مراسم و بازی رسمی و غیررسمی حضور دارند. از مدیران باشگاه پول می‌گیرند تا آن‌ها را تشویق کنند. بسیاری از خبرنگاران، مدیران و بازیکنان فوتبال می‌دانند که در مراسم‌های مختلف باید بی دلیل به این افراد پول بدهند در غیر این صورت آبروی‌شان خواهد رفت و مجبورند در میان فریاد بوقچی‌ها، محل را ترک کنند.

به هر ترتیب با نزدیک شدن به دهه ۷۰، این افراد تحت عنوان کانون هواداران کار خود را ادامه دادند و نوچه‌هایی برای خود جمع کردند. آن‌ها به بهانه عشق و علاقه، تیم محبوب هواداران را تشویق می‌کردند اما کار اصلی آن‌ها کسب درآمد از همین تشویق‌ها بود. در دهه ۸۰ و با حرفه‌ای شدن لیگ برتر ایران، بوقچی‌ها قدرت بیشتری گرفتند و در دهه ۹۰ حتی در چیدمان تیم، تصمیمات مدیریتی و مسائل کلان باشگاه دخالت کردند. عشق به تیم جای خود را به تجارت از تشویق‌ها داد و بوقچی‌ها به رکن اساسی فوتبال ایران تبدیل شدند. قدرتمند شدن بوقچی‌ها در یک دهه گذشته چنان روند رو به رشدی گرفته که آن‌ها با احمدرضا عابدزاده و علی دایی نیز درگیر شدند، هنوز فراموش نکردیم روزی را که پرسپولیس با نتیجه چهار بر یک به استقلال اهواز باخته بود و افشین قطبی سرمربی وقت تیم،‌ شاهد یک اتفاق هولناک بود.

بوقچی‌ها به رختکن باشگاه حمله کردند و با داد و فریاد بر سر بازیکنان، وسایل رختکن را شکستند. آن‌ها باج‌گیران نوین در فوتبال حرفه‌ای هستند. شخصیت‌هایی شبیه به کیوان در سریال شب‌های برره دارند و بدون تعصب به شخص خاصی، علیه هر آنکه به آن‌ها پول ندهد شعار می‌دهند. قدرت آن‌ها به جایی رسیده که گرشاسبی، سرپرست وقت پرسپولیس مجبور شد کاپیتان‌های تیمش را که با رییس کانون هواداران به مشکل برخورده بودند، آشتی دهد تا مبادا علیه او یا تیم حاشیه‌سازی شود. بوقچی‌ها در عین اینکه پشت پرده هستند اما تبدیل به دشمنی برای فوتبال شده‌اند که باید در مقابل‌شان با شجاعت ایستاد. / روزنامه قانون

این پست توسط بخش سوژه روز مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

بوقچی های چوب‌چی! + تاریخچه بوقچیگری!

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا