اخبار داغ

تولید پفک با خوراک دام در کدام شرکت صورت گرفت؟

مجله اینترنتی کولاک: کیانوش جهانپور (سخنگوی سازمان غذا و دارو) درباره خبری مبنی بر تولید پفک در ۲ کارخانه با خوراک دام گفت: اخیرا به نقل از جهاد کشاورزی چنین خبری اعلام شده است و ادعا می‌شود؛ ذرت‌های تراریخته که برای خوراک دام به کشور وارد شده بود، توسط دو کارخانه برای تولید پفک استفاده شده‌است.

وی ادامه داد: کارشناسان نیز در حال بررسی هستند تا صحت و سقم این موضوع را دریابند و اطلاعات لازم را به دست بیاورند و پس از پایان بررسی‌ها در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد به طور مداوم نظارت‌های خود را بر تولیدات این کارخانجات انجام می‌دهند، تصریح کرد: خیلی مواد ممکن است هم خوراک دام و هم خوراک انسان باشد، از همین رو باید بررسی کنیم که آیا آنچه مورد استفاده قرار گرفته فرآورده خاصی بوده که فقط برای خوراک دام در نظر گرفته می‌شده یا خیر. / ایلنا

پفک با بدن انسان چه می کند؟

فرآورده پف کرده بلغور ذرت، نوعی اسنک است که در واحدهای صنعتی به وسیله دستگاهی بنام اکسترودر بر پایه بلغور ذرت تهیه می شود، همچنین این محصولات که در کشور ما با نام عمومی پفک شناخته می شود؛ عمدتاً حاوی بلغور ذرت، روغن، پودر پنیر یا آب پنیر، نمک، رنگ های طبیعی یا رنگ های مصنوعی است.

مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی و آرایشی سازمان غذا و دارو  افزود: البته با توجه به درخواست تولید کنندگان با مجوز از وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) سایر مواد اولیه‌ای که در ضوابط و مقررات مربوطه مجاز باشد، امکان استفاده دارد.

این مقام مسوول در ادامه گفت: این فراورده‌ها با دارا بودن ۱۵ الی ۲۰ درصد چربی، ۵-۶ درصد پروتئین و ۵/۱ درصد نمک و مقدار قابل توجهی کربوهیدرات و نشاسته جزو کالاهای آسیب رسان به سلامت به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: تعریف ما هم از کالاهای آسیب رسان تعریفی مشخص و تغذیه‌ای بوده و مربوط به سلامت و ایمنی خود محصول یا فرآورده غذایی نیست، یعنی اگر پفک و اسنک ها را جز فراورده‌های آسیب رسان به‌حساب می‌آوریم به این معنا نیست که فرد با مصرف یک یا چند باره آنها، حتما دچار آسیب خواهد شد بلکه مقصود از مطرح کردن آنها تحت این نام به منظور کاهش مصرف آنها در کشور صورت می‌گیرد.

مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی و آرایشی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر چه جامعه ما نیازمند حرکت به سوی مصرف هرچه کمتر این فراورده هاست اما آنطور هم که در برخی آمار به اشتباه و اغراق گونه بیان می شود ۲۵ برابر کشورهای اروپایی نیست.

وی عنوان کرد: مصرف غذاهای تنقلی همانند پفک دارای اثرات جبران‌ناپذیری است که بسیاری از کارشناسان علوم غذایی در این مورد اتفاق نظر دارند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه پفک باعث افزایش وزن، چربی خون و در نهایت بیماری های قلبی عروقی می شود.

وی افزود: همچنین نمک زیاد موجود در پفک که به منظور خوش طعمی پفک به مقادیر زیاد به آن افزوده می شود، علاوه بر تغییر ذائقه افراد به شور‌خواری، باعث آسیب دیدن کلیه‌ها، تجمع آب در بدن، درنتیجه تورم بافت‌ها، افزایش فشار خون، سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

جنت در پایان تأکید کرد: توصیه جدی ما این است که از مصرف زیاد این فراورده آسیب‌رسان به‌سلامت در یک‌زمان و یا به‌صورت مداوم و طولانی‌مدت جدا خودداری شود، در ضمن این محصول برای کودکان زیر ۲ سال اصلاً توصیه نمی‌شود و نمی‌تواند جایگزین وعده غذایی اصلی آنان شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا