سلامت

حجامت چیست و چه فوایدی دارد؟

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

حجامت چیست و چه فوایدی دارد؟

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

دانستنی ها

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

نایب رئیس انجمن علمی طب ایرانی تاکید کرد که انجام حجامت در فصل بهار توصیه‌ای فردی نیست و مردم باید در صورت تشخیص پزشک این اقدام را انجام دهند.

دکتر حسینی یکتا درباره کسانی که مجاز به تشخیص ضرورت حجامت در افراد هستند، توضیح داد و گفت: در حال حاضر از نظر وزارت بهداشت ارائه دهندگان خدمت در حوزه طب ایرانی کسانی هستند که یا مدرک تخصصی طب ایرانی دارند یا پزشکان هستند که دوره مورد تایید وزارت بهداشت را گذرانده‌اند. علاوه بر آن مردم می‌توانند به مراکز دانشگاهی و سلامتکده‌ها مراجعه کنند تا پزشک متخصص آنها را ویزیت و شرایط حجامت به صورت کاملا بهداشتی برای آنها فراهم شود. فهرست مراکز مجاز دانشگاهی یا سلامتکده‌ها نیز در سایت انجمن علمی طب ایرانی (itma.ir) وجود دارد.

وی همچنین اضافه کرد: در مورد خوراکی‌ها نیز برای هر فصل توصیه عمومی وجود دارد. در زمستان بدن پر از مواد انباشته شده است و نیاز به تخلیه آن‌ها وجود دارد، اما در بهار توصیه می‌شود خوراکی‌هایی مورد استفاده قرار گیرند که اشتها را پاسخ دهد، اما تبدیل به باری برای دستگاه گوارش نشود. آش‌های ترش مثل آش آلو از جمله این خوراکی‌ها هستند.

وی ادامه داد: این خوراکی‌ها به نام «مزوره» شناخته می‌شوند؛ یعنی شکم را پر می‌کنند و در عین حال بار زیادی در مراحل هضم و جذب به بدن اضافه نمی‌کنند. در فصل بهار توصیه می‌شود از خوراکی‌های شیرین و آجیل‌هایی با طبع گرم کمتر استفاده شود. بدن در بهار در شرایطی قرار دارد که می‌خواهد از عوارض ناشی از غلیان مواد رها شود؛ برای همین مصرف خوراکی‌هایی توصیه می‌شود که بار زیادی برای آن نداشته باشد و در عین حال به پاکسازی کمک کند.

?سابقه:
حجامت دارای سابقه تاریخی هفت هزار ساله می باشد.


?حجامت چیست؟
بوسیله حجامت خونهای آلوده و غیر قابل استفاده (مانند روغن سوخته وسایل نقلیه) از بدن خارج می شود. این خونها به مرور زمان در پشت و برخی دیگر از نقاط بدن جمع شده و در فرصتهای مناسب به تدریج توسط بدن خارج می شود اما عملکرد بدن در این زمینه بسیار کند است به گونه ای که به مرور زمان بر تراکم این خونهای آلوده افزوده می شود و سلامتی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

?روش حجامت:

محل حجامت پشت کمر است. ابتدا بوسیله لیوان مکش مخصوص خونهای آلوده در نقطه خاصی جمع می شود و سپس توسط تیغ چند خراش سطحی ایجاد می شود. این کار هیچ دردی ندارد. سپس خونهای آلوده وارد لیوان شده و دور ریخته می شود. لیوان و تیغ حجامت استریل و یکبار مصرف می باشند.

?حجامت در اسلام:

حجامت در اسلام جایگاه خاصی دارد و در این زمینه حدیثهای فراوانی نقل شده است.

?فواید حجامت:
ثابت شده که حجامت برای حدود صد و پنجاه بیماری اثرات پیشگیرانه و درمان کننده جدی دارد. برخی از آثار درمانی و پیشگیرانه حجامت موارد زیر است:

افزایش کلسترول و دی گلیسیرید خون- دیابت غیر وابسته به انسولین- اوره بالا- فشار خون غیر طبیعی «بالا یا پایین» – غلظت خون بالا- مسمومیت غذایی و دارویی- سردرد میگرنی- تنگی رگها- اعتیاد به مواد مخدر- افسردگی- سنگینی سر- اسپاسم عضلانی- رشد ناکافی و کوتاهی قد- لاغری- واریس- کمر درد- آرتروزها- آکنه و بثورات پوستی- کهیر- آفت دهان- ریزش مو – پر مویی بدن- گر گرفتن بدن- تاری دید- خواب رفتگی و بیحسی عضلات- بیماریهای تناسلی زنان- ناهنجاریهای عصبی- کم اشتهایی- کم هوشی – فراموشکاری- جوش صورت- سکته قلبی- مالیخولیا- سرماخوردگی مکرر

?عوارض جانبی:

حجامت هیچگونه عارضه ای برای بدن ندارد. اما این افراد می بایست از حجامت خودداری نمایند: زنان باردار- افرادی که در دوران قاعدگی قرار دارند- افرادی که مشکلات انعقادی خون دارند و بیماران هیموفیلی.

?قبل از حجامت:

قبل از حجامت معده نباید خالی باشد- بدن خسته نباشد- مایعات بدن در حد مناسب باشد- نزد افرادی حجامت نمایید که پروانه حجامت مورد تایید وزارت بهداشت را دارا باشند- قبل از حجامت یک عدد انار میل نمایید- بهترین زمان برای حجامت در هفته طبق احادیث معصومین عصر دوشنبه است- از حجامت در صبح زود و بخصوص قبل از صبحانه جدا پرهیز نمایید- بهترین زمان برای حجامت در سال اوایل بهار و پاییز است.

?بعد از حجامت:

تا ۱۲ ساعت بعد از حجامت از مصرف لبنیات مانند شیر – خامه- کره- پنیر- بستنی-ماست- دوغ- کشک و نیز غذاهای ترش مزه خودداری نمایید- مصرف عسل بلافاصله بعد از حجامت توصیه می شود- صبح روز بعد از حجامت محل حجامت را با آب خالی و بدون ماساژ و شامپو بشویید.

حجامت هر دو ماه بجز زمستانی که همراه باسرمای شدید و برف باشد توصیه میشود.
دو نوع حجامت داریم: حجامت تر و خشک» حجامت تر همراه باخونگیری است و حجامت خشک بدون خونگیری ،یعنی بادکش که نوع آنر را بر اساس بیماری و مزاج شخص طبیب تشخیص میدهد.

اسامی برخی بیماریهای درمان شده با حجامت :
۱- افزایش کلسترول و تری‌گلیسرید (چربی خون بالا)
۲- اوره بالای خون
۳- فشار خون بالا
۴- فشار خون پائین
۵- غلظت خون بالا (پلی‌سایتمی)
۶- سرماخوردگی‌های مکرر
۷- آنمی فقر آهن
۸- سرخجه
۹- آبله مرغان
۱۰- سرخک
۱۱- زونا
۱۲- اوریون
۱۳- پنومونی
۱۴- مخملک
۱۵- آنفلوانزا
۱۶- ایکترفیزیولوژیک
۱۷- دیسمنوره
۱۸- الیگومنوره
۱۹- آمنوره
۲۰- هایپومنوره
۲۱- هایپرمنوره
۲۲- سندرم پره کلماتریک
۲۳- سندرم کلماتریک
۲۴- کیست تخمدان
۲۵- مسمومیت داروئی
۲۶- مسمومیت غذائی
۲۷- مسمومیت شیمیائی و گازهای شیمیائی
۲۸- سردرد میگرنی
۲۹- سردرد عصبی
۳۰- دردهای کهنه و مزمن اندام‌ها
۳۱- سندرم خستگی مزمن بدن
۳۲- اسپاسم عضلانی
۳۳- کاهش رشد و کوتاهی قد
۳۴- لاغری
۳۵- سیاتالژی (درد سیاتیک)
۳۶- سندرم کانال کارپ
۳۷- دیسکوپاتی‌ها
۳۸- کمردرد
۳۹- آرتروز کتف و زانو
۴۰- آکنه و بثورات پوستی
۴۱- کهیر
۴۲- اگزما
۴۳- درماتیت تماسی
۴۴- خارش پوستی
۴۵- آفت دهان
۴۶- تعریق فراوان بدن
۴۷- گر گرفتگی بدن
۴۸- پولیپ بینی
۴۹- ناخنک چشم
۵۰- اپیستاکسی مکرر
۵۱- بلزپالزی (فلج عصب صورت)
۵۲- PTSD
۵۳- تصلب شرائین
۵۴- گرفتگی عروق
۵۵- (درد قفسه سینه)
۵۶- طپش قلب، آریتمی‌های قلبی و p.v.c
۵۷- اعتیاد داروئی
۵۸- اعتیاد به سیگار و مواد مخدر
۵۹- هیپرتیروئیدی
۶۰- هیپوتیروئیدی
۶۱- افسردگی
۶۲- سنگینی سر
۶۳- اختلالات رفتاری کودکان
۶۴- آلرژی
۶۵- آلرژی غذائی
۶۶- آسم آلرژیک
۶۷- آسم
۶۸- رماتیسم
۶۹- دندان قروچه
۷۰- هموروئید

این پست توسط بخش دانستنی ها مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

حجامت چیست و چه فوایدی دارد؟

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا