سینماسینمای‌ایران

داستان و بازیگران فیلم زیر نظر به کارگردانی مجید صالحی و تهیه کنندگی رامبد جوان

در این مطلب از داستان و بازیگران فیلم زیر نظر می خوانید. فیلمبرداری فیلم زیر نظر در مهرماه ۹۷ به پایان رسید. این فیلم را مجید صالحی کارگردانی کرده و رامبد جوان آن را تهیه کرده است. این اولین فیلم سینمایی به کارگردانی مجید صالحی در سینماهاست.

داستان و بازیگران فیلم زیر نظر
داستان و بازیگران فیلم زیر نظر

بسیاری معتقدند مربع مجید صالحی و رامبد جوان به عنوان سازندگان فیلم و رضا عطاران و امیر جعفری به عنوان بازیگران اصلی، باعث پر فروش شدن آن در سینماها خواهد شد. در خلاصه‌‌‌‌‌ داستان فیلم آمده است: خانم ها! آقایان! مراقب باشید؛ همه جا «زیر نظر» است! تماشای این فیلم به افراد زیر ۱۵سال توصیه نمی‌شود.

اسامی بازیگران فیلم زیر نظر

رضا عطاران، امیر جعفری، مهران احمدی، سروش جمشیدی، علی استادی، امیر نوری، سیاوش مفیدی، علی صالحی، سامیه لک، مصطفی راد، عباس جمشیدی و آزاده صمدی بازیگران «زیر نظر» هستند.

عوامل فیلم عبارتند از:
کارگردان: مجید صالحی | نویسنده: ابوالفضل کاهانی | مدیر فیلمبرداری: اشکان اشکانی | تدوین: سیامک مهماندوست | طراح صحنه: داریوش پیرو | طراح لباس: زهره رحمانی | طراح گریم: عظیم فراین | صدابردار: فرشید احمدی | عکاس: احمدرضا شجاعی | تهیه کنندگان: محمد شایسته، رامبد جوان

خلاصه داستان و بازیگران فیلم زیر نظر
خلاصه داستان و بازیگران فیلم زیر نظر

تحلیل و نقد فیلم زیر نظر

یک قاعده کلی در سالهای اخیر سینمای ایران وجود داشته و آن جابجا شدن مرزهای گوناگون فیلمسازی بوده است. این قاعده نه از بابت کیفیت ساخت آثار سینمایی و دستیابی به یک موفقیت بزرگ تر، بلکه از بابت ظهور ابتذال در قامت سینمای ایران است که هر از گاهی مرزهای آن جابجا می شود. اولین ساخته سینمایی مجید صالحی ، اثری است که به راحتی مرزهای ابتذال در سینما را تغییر داده و این تغییر به حدی زیاد بوده که احتمالاً تا مدتها هیچ فیلمی نتواند به رکورد لحظات مبتذلی که در فیلم شاهد آن هستیم برسد!

داستان فیلم با عجیب و غریب ترین سوژه ممکن آغاز می شود. محسن به خانه می آید و می بیند که مبل سوراخ شده و همین مسئله باعث می شود تماشاگر یک ساعت و نیم به تماشای دعوای دو شخصیت اصلی فیلم بنشینند که چرا مبل سوراخ شده. دعواهایی که تحت هر شرایطی در آن باید از لفظ ” سوراخ ”  استفاده شود و آن را به کارکردهای جنسی مرتبط کند. بعید می دانم در تاریخ سینما اثری به اکران درآمده باشد که در آن تا این حد بر روی کلمه ” سوراخ ” تاکید شده باشد و یک ساعت و نیم آن را به اشکال مختلف در فیلم تکرار کنند. ” سوراخ ” در واقع کلید واژه ای است که مخاطب باید هربار با تعمیم دادن آن به یک مسئله بخندد!

این ” سوراخ ” کارکردهای بسیاری در طول قصه دارد. در لحظاتی از داستان دو شخصیت اصلی بر سر قطر و یا طول و عرض آن دعوا کرده و درباره جزئیات آن بحث می کنند و در سکانسی دیگر، شخصیت همسایه با تماشای سوراخ یاد نامزد سابق خود می افتد! در واقع هرآنچه که در پیکره فیلمنامه « زیر نظر» وجود دارد، به نحوی به ” سوراخ ”  ارتباط پیدا می کند و به حدی در رقم زدن ابتذال افراط به خرج داده که به راحتی می تواند مخاطب را بُهت زده کند. تمام شخصیت هایی که در « زیر نظر » حضور دارند، یک بیمار جنسی محسوب می شوند و حتی یک انسان عادی در طول فیلم یافت نمی شود.

به نظر می رسد که مجید صالحی در نخستین ساخته سینمایی اش برای رقم زدن یک فروش عالی عجله زیادی داشته است. از این جهت تا جایی که فیلمنامه ظرفیت پذیرش داشته، تمام دیالوگ های اثر را با چاشنی اشارات جنسی به پرده سینما آورده به طوریکه به سختی می توانید یک خط دیالوگ در فیلم بیابید که در آن خبری از واژه ” سوراخ ” نباشد. مهم نیست که خرده داستان های فیلم شامل حضور زن همسایه و دختران پارتی طبقه بالا و موارد دیگر باشد، مهم این بوده که در تمام دقایق فیلم و قاب هایی که بسته می شوند علائمی از ” سوراخ ” یافت شود تا کارگردان اثر آن را به عنوان یک شوخی جنسی در فیلم بگنجاند! نقطه اوج ابتذال فیلم را می توان در سکانس بستن دکمه شلوار محسن توسط حامد در حالی که حامد روبرویش نشسته عنوان کرد. سکانس عجیب و غریبی که کارگردان با زیرکی آن را مشابه فیلمهای بزرگسالانه کارگردانی کرده است؛ سکانسی که تماشاگر بالغ از تماشای آن خجالت زده خواهد شد!

« زیر نظر » البته دستاوردهای بیشتری هم در سینمای ایران داشته است. فیلم تنها مرزهای ابتذال را یک تنه جابجا نکرده بلکه این فرصت را به تماشاگر داده که بتواند با جزئیات فراوان نحوه استعمال مخدر را بر پرده سینماها شاهد باشد. در یکی از سکانس های فیلم، محسن و امید فردی را در کنارشان نشانده و دوربین ثابت، کادر آن سه نفر را می بندد. آن دو در کنار این فرد بساط استعمال مخدر را از ابتدا تا انتها مهیا می کنند و جالب آنکه بدون کوچکترین بُرشی، فیلم تمام این لحظات را ثبت می کند. در واقع تماشاگر به راحتی می تواند با تماشای « زیر نظر » به ریز جزئیات مهیا کردن بساط استعمال مخدر نیز آگاه شود و هرگونه سوال احتمالی که در ذهنش ایجاد شده را برطرف سازد!

فارغ از جنس شوخی های فیلم، باید این نکته را هم اضافه کرد که فیلمنامه « زیر نظر » پرت و از رده خارج است. در فیلم شخصیتی ساخته نمی شود و کوچکترین منطق روایی در اتفاقات فیلم مشاهده نمی شود. شما می توانید مجموعه ای از انسانها را در فیلم بیابید که ضریب هوشی شان در کمترین میزان ممکن قرار دارد با این توضیح که وقتی صحبت از ” سوراخ ” می شود آنها باهوش ترین و پیگیرترین افراد هستند! زمانی که فیلم در یک سوم پایانی ظرفیت شوخی های ” سوراخی اش ” ته می کشد، یک موضوع کاملاً پرت دیگر را به فیلم اضافه می کند که کوچکترین ارتباطی با روند قصه ندارد و مسئله فاجعه بار اینکه این داستان در نهایت به حال خود رها می شود بی آنکه به سرانجام رسیده باشد! در واقع مجید صالحی در یک سوم پایانی برای افزایش دقایق فیلم مجبور می شود موضوع جدیدی را وارد فیلم کند تا اثرش یک فیلم بلند سینمایی باشد اما در نهایت موضوع بی نتیجه به حال خود رها می شود و « زیر نظر » به پایان بندی فاجعه بار خود می رسد که تکمیل کننده ابتذال اثر است.

رضا عطاران و امیر جعفری بهترین زوج برای انجام شوخی های جنسی فیلم بوده اند. جعفری که در سالهای اخیر بهترین مکمل برای انجام شوخی های جنسی در سینما بوده، در اینجا نیز هرچه در توان داشته به کار گرفته تا تماشاگر برای لحظه ای ” سوراخ ” را از خاطر نبرد! آزاده صمدی هم که شخصیتش یعنی نگین، وضعیت بهتری از دو شخصیت اصلی داستان ندارد، در تمام دقایق حضور در مقابل دوربین یا اشارات جنسی دارد یا سوژه ای برای شوخی های جنسی دیگران است!

« زیر نظر » با اختلاف فراوان مبتذل ترین اثر تاریخ سینمای ایران محسوب می شود. اثری که فیلمنامه آن شگفت انگیز است چراکه در هر خط آن از واژه ” سوراخ ” استفاده شده و بعید می دانم آثار چندانی در سینمای ایران و جهان یافت شوند که در تمام دقایق فیلم با یک واژه سعی در اشارات جنسی داشته باشند.

مجید صالحی در اولین تجربه کارگردانی سینمایی خود به نحوی عمل کرده که باید گفت هنگام تماشای فیلم حداقل کودکان را از سالن های سینما دور نگه دارید و اجازه ندهید تکرار واژه ” سوراخ ” در فیلم به گوش آنها ضمیمه شده و درباره این کلمه و دلیل استفاده از آن، از شما سوال بپرسند! این فکر را هم از سر خارج کنید که کودک در یک لحظه چیزی را شنیده و بلافاصله فراموش خواهد کرد! شما به تماشای اثری خواهید نشست که تقریبا یک ساعت و نیم در حال تکرار واژه ” سوراخ ” به اشکال مختلف و ارتباط دادن آن به اندامهای جنسی است! اثری که شرم حضور در سالن سینما را برای شخص شما هم ایجاد خواهد کرد چه برسد به افراد کم سن و سال!

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا