سلامت

درباره دست درمانی یا طب فشاری چه می دانید؟

مجله اینترنتی کولاک ، محمد سیمری: دست درمانی؛ بله! درست خواندید! شاید شما نیز در این باره مطالب بسیاری شنیده و خوانده اید. اغلب افراد از روش هایی مانند استفاده از مسکن برای تسکین دردهای خود استفاده می کنند، اما بایستی بدانید به جز روش های معمول، بسیاری از افراد نیز هستند که برای تسکین درد به متخصص طب فشاری مراجعه می‌ کنند و متخصص طب فشاری به کمک نقاطی به نام مریدین در تسکین درد به فرد کمک می‌کند! در این شیوه، از طریق راهکارهایی مانند فشار دادن نقاط خاصی در کف دست می توان دردهای بدن را تسکین داده و برخی بیماری ها و مشکلات را درمان کرد!

درباره دست درمانی یا طب فشاری چه می دانید؟

 

دست درمانی یا طب فشاری در طب چین (TCM) و مصر باستان از حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد استفاده می شده است. بر اساس طب چینی، ۱۲ کانال اصلی در بدن انسان وجود دارد که هر کانال به چند ارگان ارتباط دارد و به حفظ سلامت فرد کمک می‌ کند؛ اگر یکی از نقاط طب فشاری در مسیر کانال انرژی دچار اختلال شود، می‌ تواند موجب ایجاد درد یا بیماری در فرد شود. متخصصان طب فشاری از انگشتان، کف دست و آرنج‌ ها استفاده می‌ کنند تا با فشار یکی از نقاط مشخص شده، انرژی موجود در کانال‌ ها را دوباره به جریان بیندازند.

دست درمانی، طب فشاری کف دست و یا در واقع لمس نقاطی در دست برای کاهش درد، اساسا شکلی از رفلکسولوژی است! هنگامی که شما تمرینات رفلکسولوژی را انجام می دهید، انتهای عصب را دست می زنید و در حال انتقال پیغام به مغز هستید. تمرینات رفلکسولوژی شبیه به تکنیک طب فشاری است، اما طب فشاری بر تعادل بدن تمرکز دارد!

بد نیست بدانید طب سنتی غربی، تکنیک لمس نقاط دست را با کمک دکتر ویلیام فیتز جرالد بازنویسی کرده و آن را Zone Thraphy نامیده است! در سال ۱۹۱۵ میلادی مقاله ای با عنوان “برای متوقف ساختن دندان درد، انگشت دست تان را فشار دهید” منتشر شد! این مقاله مورد اقبال عموم قرار گرفت.

با توجه به نظریه طب فشاری، وقتی نقطه ی خاصی را روی دستان خود فشار می دهید، در واقع انرژی گره های متناظر انرژی را در بدن خود فعال می کنید تا سیستم تحریک و تعادل برقرار شود. بهتر است بدانید رفلکسولوژیِ برای تسکین درد استفاده می شود، اما ممکن است تاثیراتی هم در روند بهبودی بیماری داشته باشد. به این دلیل که این تکنینک توسط خود شخص صورت می گیرد، می تواند ایده ای عالی برای آرامش درمانی باشد و همچنین سبب افزایش گردش خون شود.

به منظور دست درمانی یا طب فشاری، در ابتدا بهتر است یک حوله ی تا شده زیر دستتان قرار دهید؛ سپس کافی است نقاط خاص مشخص شده در تصویر زیر را برای ۵ ثانیه به آهستگی فشار داده و سپس نفس عمیق بکشید. قبل از شروع احتیاط کنید؛ بعضی از افراد به دلیل شرایط پزشکی مانند لخته شدن خون که ممکن است منجر به تشدید آن شود، نباید رفلکسولوژی شوند! اما شاید این سوال پیش آید که هر یک از این نقاط، مناسب برای کدام یک از ارگان های بدن آدمی است؟

درباره دست درمانی یا طب فشاری چه می دانید؟

نقطه (۱) ؛ نقطه ای در پایین انگشت شست
بهبودی سرفه، ناراحتی های تنفسی و عملکرد غده ی تیروئید
نقطه (۲) ؛ شست
فشار این نقطه روی انگشت شست می تواند سبب بهبودی افسردگی و اضطراب بوده و عملکرد طحال و معده را تنظیم نماید؛ همچنین اگر گرفتار دل درد، سر درد، مشکلات پوستی و یا حتی استرس هستید، کافی است این نقطه را روی انگشت شست خود فشار دهید.
نقطه (۳) ؛ سبابه
فشار این نقطه روی انگشت سبابه می تواند در رفع مشکلات کلیه ها و مثانه کمک کند؛ همچنین چنانچه احساس ترس، گیجی و یا نا امیدی دارید، این نقطه می تواند به به مدیریت احساسات شما در این زمان کمک کند! همچنین عضلات و دردهای پشت، سوزش سر دل و درد دندان نیز با این روش تسکین پیدا می کند!
نقطه (۴) ؛ انگشت وسط
فشار این نقطه روی انگشت وسط در تنظیم کبد و کیسه صفرا موثر بوده و همچنین به منظور بهبود گردش خون، بینایی، تسکین میگرن و گرفتگی عضلات دردهای ماهیانه ی خانم ها بسیار موثر است.
نقطه (۵) ؛  انگشت حلقه
فشار این نقطه می تواند عملکرد ریه و روده بزرگ را بهبود بخشد؛ همچنین اگر گرفتار به مشکلات گوارشی، تنفسی و یا بیماری های پوستی هستید، با فشار دادن این نقطه می توانید به کاهش مشکلات خود کمک کنید.
نقطه (۶) ؛ انگشت کوچک
فشار این نقطه بر روی انگشت کوچک در تنظیم عملکرد روده ی کوچک و قلب موثر است؛ همچنین اگر شما احساس نگرانی، نا امنی و یا حتی عصبی بودن می کنید، می توانید با فشار این نقطه به افزایش اعتماد به نفس خود کمک کنید!
نقطه (a) ؛ نقطه ای در قسمت خارجی کف دست
فشار این نقطه می تواند به تنظیم سطح قند خون و همچنین رفع مشکلات آپاندیس کمک کند.
نقطه (b) ؛ نقطه ای در مرکز کف دست
فشار دادن این نقطه می تواند در کاهش استرس های گوارشی و یا درد شکم موثر باشد.
نقطه (c) ؛ نقطه ای در بخش گوشتی کف دست
فشار دادن این نقطه می تواند در تنظیم عملکرد غدد درون ریز و قلب موثر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا