گوناگون

جدول کامل روزهای قمر در عقرب سال ۱۴۰۰ | تقویم قمر در عقرب ۱۴۰۰

جدول کامل روزهای قمر در عقرب سال ۱۴۰۰ به همراه تقویم ایام سعد و نحس سال همچنین اعمال مکروه در روزهای قمر در عقرب به همراه اطلاعات کامل. قمر در عقرب یک پدیده نجومی است که بر طبق باورهای دینی باید از کارهای مهم و اساسی از جمله ازدواج، بنای خانه، مسافرت و… پرهیز کرد یا در صورت انجام باید صدقه پرداخت کرد.

روزهای قمر در عقرب سال ۱۴۰۰
روزهای قمر در عقرب سال ۱۴۰۰

بسیاری برای برنامه ریزی کارهای روزانه و ماهانه خود به پدیده قمر در عقرب توجه ویژه ای دارند. این پدیده نجومی(قمر در عقرب) در تقویم نجومی از زمینه صورت فلکی عقرب (کژدم) یا از امتداد برج فلکی عقرب است که هر ماه قمری یک بار رخ می‌دهد و معمولاً دو تا سه روز طول می‌کشد.

پدیده قمر در عقرب با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست (البته اگر با صور فلکی و بروج آشنا باشید، در زمان شب از طریق فاصله میان ماه و صورت عقرب می‌توانید زمان قمر در عقرب را متوجه شوید) و مقصود از قمر در عقرب هم این است که در یک ماه قمری، کره ماه یک دور کامل به دور آن می گردد و طبعاً در هر ماه قمری یک بار از برج عقرب عبور می‌کند.

قمر در عقرب به زبان ساده

قمر در عقرب پدیده ست آسمانی و دینی. بسیاری از دینداران سعی می کنند در هنگام بروز چنین پدیده ای از برخی از اعمال دست بر می دارند. جهان هستی تغییر و تحولاتی دارد. همانطور که خورشید طلوع و غروب می کند، ماه نیز دچار فعل و انفعالاتی می شود. گاهی که پدیده قمر در عقرب رخ می دهد می دهد بر طبق روایات برخی از اعمال را معتقدین و مومنین انجام نمی دهند مثل مسافرت، معامله، ازدواج و…

تاریخ دقیق روزهای قمر در عقرب سال ۱۴۰۰

زمان روزهای قمر در عقرب در تقویم سال ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

فروردین: شروع: پنج‌شنبه ۲۱ فروردین در ساعت ۰۰:۴۷ قمر وارد عقرب می‌شود.

پایان: شنبه ۲۳ فروردین در ساعت ۰۱:۰۵ از عقرب خارج می‌شود.

اردیبهشت: شروع: چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت در ساعت ۱۱:۳۵ قمر وارد عقرب می‌شود.

پایان: جمعه ۱۹ اردیبهشت در ساعت ۱۱:۴۵ از عقرب خارج می‌شود.

خرداد: شروع سه‌شنبه ۱۳ خرداد در ساعت ۲۰:۳۵ قمر وارد عقرب می‌شود.

پایان: پنج‌شنبه ۱۵ خرداد در ساعت ۲۱:۴۷ از عقرب خارج می‌شود.

تیر: شروع سه‌شنبه ۱۰ تیر در ساعت ۰۳:۱۷ قمر وارد عقرب می‌شود.

پایان: پنج‌شنبه ۱۲ تیر در ساعت ۰۵:۵۰ از عقرب خارج می‌شود.

مرداد: شروع دوشنبه ۶ مرداد در ساعت ۰۸:۴۱ قمر وارد عقرب می‌شود.

پایان: چهارشنبه ۸ مرداد در ساعت ۱۱:۵۴ از عقرب خارج می‌شود.

شهریور: شروع یکشنبه ۲ شهریور در ساعت ۱۴:۴۶ قمر وارد عقرب می‌شود.

پایان: سه‌شنبه ۴ شهریور در ساعت ۱۷:۱۸ از عقرب خارج می‌شود.

شهریور: شروع: شنبه ۲۹ شهریور در ساعت ۲۳:۰۳ قمر وارد عقرب می‌شود.

پایان: دوشنبه ۳۱ شهریور در ساعت ۲۳:۰۱ از عقرب خارج می‌شود.

مهر: شروع: شنبه ۲۶ مهر در ساعت ۰۸:۳۵ قمر وارد عقرب می‌شود.

پایان: دوشنبه ۲۸ مهر در ساعت ۰۸:۱۲ از عقرب خارج می‌شود.

آبان: شروع: جمعه ۲۳ آبان در ساعت ۱۹:۴۹ قمر وارد عقرب می‌شود.

پایان: یکشنبه ۲۵ آبان در ساعت ۱۹:۱۷ از عقرب خارج می‌شود.

آذر: شروع جمعه ۲۱ آذر در ساعت ۰۵:۲۸ قمر وارد عقرب می‌شود.

پایان: یکشنبه ۲۳ آذر در ساعت ۰۶:۰۹ از عقرب خارج می‌شود.

دی: شروع: پنج‌شنبه ۱۸ دی در ساعت ۱۲:۲۳ قمر وارد عقرب می‌شود.

پایان: شنبه ۲۰ دی در ساعت ۱۴:۴۵ از عقرب خارج می‌شود.

بهمن: شروع: چهارشنبه ۱۵ بهمن در ساعت ۱۷:۴۴ قمر وارد عقرب می‌شود.

پایان: جمعه ۱۷ بهمن در ساعت ۲۰:۴۶ از عقرب خارج می‌شود.

اسفند: شروع: چهارشنبه ۱۳ اسفند در ساعت ۰۰:۰۸ قمر وارد عقرب می‌شود.

پایان: جمعه ۱۵ اسفند در ساعت ۰۲:۱۲ از عقرب خارج می‌شود.

منظور از قمر در عقرب

در تشریح و توضیح قمر درعقرب باید به اصطلاحاتی مثل دایره البروج و صور فلکی و بروج دوازده گانه توجه داشت. دلیل نحوست قمر در عقرب را بعضا وجود ستاره سرخ قلب العقرب در صورت فلکی عقرب میدانند. و این حالت را قدما واقعه ای شوم می دانسته اند. زمانی که کره ماه (قمر) برابر صورت فلکی عقرب قرار گیرد می گوییم که قمر در عقرب است و این البته برای محاسبات ما زمینی هاست.

برجهای صورتهای فلکی نیز دوازده است که عبارتند از:

حمل، ثور، جوزاء، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو، حوت.

قمر در عقرب میتواند به دو عنوان تعبیر شود :

۱- قمر در صورت فلکی عقرب

۲- قمر در برج عقرب

پدیده قمر در عقرب با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست (البته کسانی که با صور بروج آشنایی دارند ، در زمان شب از طریق فاصله میان ماه و صورت عقرب میتوانند زمان قمر در عقرب را متوجه شوند) مقصود از قمر در عقرب هم این است که در یک ماه قمری ، قمر زمین یک دور کامل بدور آن میگردد و طبعا در هر ماه قمری یکبار از برج عقرب میگذرد .

اهمیت شناخت قمر در عقرب

ایامی که قمر در عقرب است با توجه به وجود اسرار نهفته در علم نجوم، زمینه ساز اضطراب، بدبینی، دمدمی مزاجی و افزایش سختی و مشکلات در روابط است. همچنین زمینه آشفتگی خیال؛ بخصوص در وضعیت خستگی شخص فراهم بوده؛ امکان مواجهه با حوادث وجود داشته، زمینه ناتوانی مدیریت افکار و گفتار و حافظه وجود دارد، همچنین زمینه عصبی بودن و برانگیخته شدن (از کوره در رفتن) و ابتلای به سوء تفاهم و برداشت غیر صحیح را فراهم می کند، لذا باید مراقب نحوه حرف زدن و نوع سخن بود. زمینه آشفتگی روانی، زیادی حسّاسیتّ؛ تغییر حال بی دلیل از خوش رفتاری به بدبینی، از شور و شوق به سستی همّت وجود داشته، امکان بروز به هم ربختگی در سلامتی و بخصوص در رابطه با معده و روده ها وجود داشته، لذا تا می توانید از گوشه گیری بپرهیزید و سعی کنید با افراد خوش برخورد و بانشاط و شاداب؛ خود را سرگرم کنید. اما دو مبنا برای شناخت ایامی که قمر در عقرب است وجود دارد که به دو مبنای فلکی نجمی مشهور است.

قمر در عقرب بر مبنای صورت فلکی عقرب

جابجایی و اختلاف موضع صورت های فلکی با موقعیت فرضی و قراردادی بروج فلکی در مورد قمر در عقرب باعث ایجاد دو مبنای کلی برجی و نجمی شده است. به زبان ساده امروزه با جابجایی موضع آغازین دایره البروج در طول سالیان ناظر زمینی صورت فلکی عقرب را جلوتر از برج فرضی عقرب می بیند. به همین خاطر اگر بر مبنای صورت فلکی عقرب پیش برویم و بیشتر تقویم های نجومی هم بر اساس این مبنا پیش رفته اند، ایام قمر در عقرب تنها در مدت زمان موجود که معمولا به دو روز می کشد خواهد بود. راه حل شناخت و رصد این وجود قمر در صورت فلکی عقرب آسان است.

روزهای قمر در عقرب سال ۱۴۰۰
روزهای قمر در عقرب سال ۱۴۰۰

قمر در عقرب بر مبنای برج عقرب

یک مبنای دیگر که اهل نجوم در رابطه با قمر در عقرب بیشتر از آن آگاهی دارند و سختی کار آن این است که شناخت آن نیاز به تخصص های خاص نجومی دارد، وجود قمر در برج عقرب هست که معمولا از انتهای زمان وجود قمر در صورت فلکی عقرب آغاز می شود و تا دو روز بعد ادامه دارد، این مبنا یک مبنای کاملا تخصصی است که از اختبارات دقییق نجومی بدست می آید و اکثرا به این زمان اهمیت داده نمی شود اما از آن جایی که احتیاط شرط عقل است، گاهی اقتضای این وجود دارد از انجام امور مهمه درایام قمر در عقرب خود داری کرد تا بهترین نتیجه بدست آورده شود.

کارهای مکروه در روزهای قمر در عقرب

خوب است بدانید که چه کارهایی را نباید در روزهای قمر در عقرب انجام بدهید. البته در کتاب‌های فقهی انجام دادن این امور مکروه دانسته شده‌اند و حرام نیستند. به طور کلی، انجام کاری در این ایام حرام محسوب نمی‌شود و انجام این کارها در ایام قمر در عقرب شگون ندارد. بنابراین ممکن است انجام دادن آنها عواقب خوبی نداشته باشد. این اعمال عبارتند از:

عقد نکاح
اقدام برای بچه‌دار شدن (انعقاد نطفه)
سفر
از امام صادق علیه‌السّلام هم روایتی داریم که: «من سافر أو تزوّج و القمر فی العقرب لم یر الحسنى»؛ یعنى وقتى که قمر در عقرب است، هر کس مسافرت کند یا عقد نکاح نماید، نیکویى نبیند.
محقق هم در شرایع نوشته است: «و یکره إیقاع النکاح و القمر فی العقرب» ازدواج و عقد نکاح (یا نزدیکی) در ایام قمر در عقرب، مکروه است. (شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج‏۲، ص. ۲۱۱)

علاوه بر این، سایر دانشمندان اسلامی و منجمان نیز گفته‌اند که بهتر است بعضی کارها را در ایام قمر در عقرب انجام ندهید. این امور عبارتند از:

مسافرت
اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه)
خواندن عقد ازدواج
افتتاح کسب و کار و تجارت
تعیین و تغییر نام
گذاشتن سنگ بنای کار‌های مهم
حجامت
دیگر امور اساسی زندگی
برای اطلاع از دلیل کراهت انجام این اعمال در ایام قمر در عقرب نیز روایاتی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در کتب معتبر حدیثی مانند کافی، من لایحضره الفقیه، بحارالانوار، وافی و وسائل الشیعه بخوانید.

رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۰


خورشید گرفتگی در تاریخ یک شنبه ۱ تیر؛
این خورشید گرفتگی از نوع حلقوی است که در ایران و بسیاری از نقاط جهان به صورت جزیی دیده می شود. در تهران، خورشیدگرفتگی در ساعت ۹ و ۵ دقیقه شروع میشود. در ساعت ۱۰ و ۱۶ دقیقه، گرفتگی به بیشترین مقدار خود می رسد و ماه ۴۸ درصد از قرص خورشید را می پوشاند و گرفتگی در ساعت ۱۱ و ۳۸ دقیقه پایان می یابد. زمان و حداکثر مقدار پوشیدگی در سایر نقاط ایران با تهران متفاوت است. این مقدار از حداکثر ۹۹ درصد در جنوب شرق تا حداقل ۲۹ درصد در شمال غرب کشور متغیر است. این گرفتگی در آفریقا به جز بخشی از غرب آن، جنوب شرق اروپا و آسیا به صورت جزیی و در بخشی از جمهوری کنگو، سودان جنوبی، اتیوپی، یمن، عربستان سعودی، عمان، پاکستان، شمال هند، جنوب چین، تایوان به صورت حلقوی قابل مشاهده است.


برای اطلاع از تقویم نجومی روزانه به لینک زیر مراجعه کنید:

تقویم نجومی امروز


همچنین می توانید برای نحوه محاسبه روزهای قمر در عقرب سال ۹۹ به لینگ زیر مراجعه کنید:

محاسبه زمان قمر در عقرب سال ۹۹ + فرمول و راهنما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا