تعبیر خوابسرگرمی

دیدن چهارده معصوم در خواب چه تعبیری دارد؟ | تعبیر خواب چهارده معصوم 

تعبیر خواب چهارده معصوم چه حکمی دارد منظورم تعبیرشان چیست؟ من در خوابم آقایی را دیدم که صورتش را ندیدم ولی به من الهام شد که آقا امام حسین ـ علیه السلام ـ بود به آقا گفتم آقا کی می توانم شما را باز هم ببینم گفت شما به همین مسجد بیایین من می آیم.

 

تعبیر خواب چهارده معصوم 

تعبیر خواب چهارده معصوم

ابتدا چند نکته را متذکر می شوم:

۱. آنچه که از آیات و روایات استفاده می شود این است که تعبیر خواب، علمی است که خداوند به انبیاء و ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ عطا نموده است و عنایتی است از سوی خداوند متعال به بعضی از افراد باتقوی که بر اثر مخالفت با هوای نفس و شدت پایداری در راه خداوند به آنها عطا شده است.

خداوند متعال یکی از دلایل نبوت حضرت یوسف ـ علیه السلام ـ را، اطلاع از علم تعبیر قرار داده است: وَکَذَلِکَ یَجْتَبِیکَ رَبُّکَ وَیُعَلِّمُکَ مِن تَأْوِیلِ الأَحَادِیثِ(۱). «و اینگونه پروردگارت تو را بر می گزیند و از تعبیر خواب ها به تو می آموزد».

البته افرادی نیز بوده اند که با استفاده از نجوم و جفر و رمل و معیارهای دیگر بعضی خواب ها را تعبیر می نموده اند اما در بسیاری از موارد تعبیر آنها صحیح نبوده است.

۲. عوامل بسیاری در تعبیر و تفسیر خواب مؤثر است که به بعضی از آنها اشاره می شود:

الف) حالات روحی و روانی خواب بیننده.مثلا افرادی که در طول روز استرس و اضطراب دارند و یا ذهن مشغول و ناآرام دارند خواب های ترسناک و پر تنش می بینند و کسانی که از افسردگی عمیق رنج می برند خواب های عرفانی زیادی در قالب های مختلف مذهبی و غیر مذهبی می بینند.

ب) نوع غذایی که قبل از خواب خورده است.

گویند شخصی آمد خدمت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و عرض کرد دیشب خواب پریشانی دیده ام. حضرت فرمود: دیشب چه خورده ای؟ عرض کرد خرمای پخته بسیاری خورده ام. حضرت فرمود: علتش همان است.(۲)

ج) با وضو خوابیده یا بی وضو.

د) به حالت جنابت خوابیده یا با طهارت.

هـ) شغل و حرفه خواب بیننده.

و) چه زمانی خواب دیده است روز یا شب، چه ساعتی خواب دیده است.

ز) آیا مؤمن و باتقوی است یا فاسق و گنهکار.

گویند شخصی به ابن سیرین گفت در خواب دیدم که اذان می گفتم در پاسخ گفت تو به حج خواهی رفت. اتفاقاً شخص دیگری به او گفت من نیز چنین خوابی دیده ام گفت تو را به سبب دزدی می گیرند. بعضی سئوال کردند که یک خواب را دو تعبیر نمودی گفت من با توجه به حال خواب بیننده، تعبیر نمودم اولی شخص با ایمانی بود تعبیر به حج نمودم با استفاده از آیه: «وَأَذِّن فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا»، اما دومی شخصی فاسق بود تعبیر به دزدی نمودم با استفاده از آیه: «ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَیَّتُهَا الْعِیرُ إِنَّکُمْ لَسَارِقُونَ».(۳)

ح) کسی که خواب دیده مرد است یا زن یا بچه.

نتیجه این که نمی توان به این سادگی و در قالب نوشتار خواب را تعبیر نمود بلکه یک معبر خوب که بهره ای از فیوضات الهی برده باشد باید خواب را تعبیر نماید.

اما آن چه که از روایات استفاده می شود این است که اگر کسی یکی از چهارده معصوم را در خواب ببیند واقعاً همان بزرگواران را دیده است. (به شرط آن که واقعاً چهره آنها را در خواب دیده باشد).

از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل شده است که می فرماید: «من رآنی فی منامه فقد رآنی لأنّ الشیطان لا یتمثل فی صورتی و لا فی صوره أحد من أوصیائی. هر کس مرا در خواب ببیند، (واقعاً) من را دیده است. همانا شیطان به صورت من و جانشینان من ظاهر و مجسم نمی شود».(۴)

اما این که تعبیر دیدن یکی از چهارده معصوم در خواب چیست؟ بستگی به چیزهای زیادی دارد از جمله اینکه:

کدام یک از معصومین را در خواب دیده است؟ حالت آن معصوم در خواب چگونه بوده آیا آن معصوم را خوشحال در خواب دیده یا ناراحت؟ آیا آن معصوم وارد منطقه ای شد یا از آنجا خارج شد؟ آیا معصوم با او سخن گفت یا نه؟ آیا چیزی به او داد یا چیزی از او گرفت و… .

اما به طور کلی و با صرف نظر از جزئیات، آن چه که در بعضی از کتب تعبیر خواب آمده است این است که دیدن معصومین در خواب بسیار خوب است.

علامه مجلسی در کتاب تعبیر خوابش می فرماید: «دیدن پیامبرزادگان (که شامل ائمه معصومین نیز می شود) در خواب ده وجه دارد: رحمت، عزت، نعمت، شرف، دولت، ظفر، سعادت، ریاست، قوّت، راحتی».(۵)

و اما آن چه که در بعضی از کتب تعبیر خواب آمده است این است که اگر کسی امام حسین ـ علیه السلام ـ را در خواب دید با یکی از بزرگان رفیق و مأنوس می شود و از او خیر می بیند و سرانجام به درجه شهداء نائل می شود».(۶)

اما به طور کلی ما آنچه وظیفه مان است و در هوشیاری کامل و بیداری دیده و شنیده ایم مکلف به عمل بر طبق آن هستیم و آنچه در خواب دیده ایم اگر خوب باشد که به ما می رسد و لزومی به فکر کردن در مورد آن نیست و اگر بد باشد با دادن صدقات رفع می شود.

پاورقی:

۱. یوسف : ۶.

۲. ابن ابراهیم تفلیسی، شیخ ابوالفضل، کلیات کامل التعبیر، انتشارات علمیه اسلامیه، ص۱۰.

۳. ابن ابراهیم تفلیسی، شیخ ابوالفضل، تعبیر خواب ابن سیرین، تهران، انتشارات نمونه، چاپ چهارم، ۱۳۷۹ش، ص۱۴.

۴. قمی، ابن بابویه (شیخ صدوق)، من لایحضره الفقیه، قم، موسسه انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ سوم، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۵۸۵.

۵. مجلسی، محمدباقر، تعبیر خواب، تهران، انتشارات محمد حسن علمی، ص۱۰.

۶. کلیات کامل التعبیر، همان، ص۳۱.

/ نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا