اخبار داغ

دکتر حسین زمرشیدی استاد بی بدیل معماری ایران که بود؟ + بیوگرافی و علت فوت

دکتر حسین زمرشیدی استاد نام آشنای معماری کشور، روز ۱۶ بهمن ماه  سال ۹۷ در سن هفتاد و نه سالگی جان را به جان آفرین تسلیم کرد. حسین زُمرشیدی، معمار سنتی‌کار برتر ایرانی است. او در نوجوانی همراه پدرش «حاج محمد معمار» که از معماران زبردست و به‌نام مشهد بود کار می‌کرد.

دکتر حسین زمرشیدی استاد نام آشنای معماری کشور، متولد سال ۱۳۱۸ در شهر مشهد مقدس بودند، که در حوزه تخصصی معماری سنتی ایرانی و اسلامی فعالیت داشتند، از ایشان آثار و تالیفات بسیار ارزشمند و فاخری در این حوزه به یادگار مانده است.

زمرشیدی در معماری و کاشی‌کاری آرامگاه خواجه ربیع، گنبد سبز مشهد، آرامگاه امامزاده محروق نیشابور و آرامگاه شیخ احمد جامی تربت جام نقش داشت.او در تهران در آزمون استادکاری هنرستان صنعتی تهران (ایران و آلمان) پذیرفته شد و همزمان در رشتهٔ ساختمان درس خواند. سال ۱۳۵۰ به آلمان رفت و در رشتهٔ ساختمان و تربیت دبیر فنی دانش‌آموخته شد.

وی در تهران در آزمون استادکاری هنرستان صنعتی تهران (ایران و آلمان) پذیرفته شد و همزمان در رشتهٔ ساختمان درس خواند. سال ۱۳۵۰ به آلمان رفت و در رشتهٔ ساختمان و تربیت دبیر فنی دانش‌آموخته شد.

وی عضو فرهنگستان هنر و هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود. استاد حسین زمرشیدی به عنوان عضو ثابت گروه معماری فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۸۱ از سوی ستاد بنیاد چهره‌های ماندگار، به عنوان «چهره ماندگار در عرصه معماری سنتی کشور» برگزیده شد. ایشان در مهرماه ۱۳۸۳، از رئیس‌جمهور، نشان درجه سه دانش دریافت کرد و در سال ۱۳۸۷ به عنوان پدیدآورنده هنرهای قدسی و الهی معماری اسلامی برای قرآن کریم، از طرف رئیس‌جمهوری ایران به عنوان خادم برگزیده قرآن کریم مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا