سلامت

روکش دندان چه تفاوتی با ایمپلنت دارد؟

مجله اینترنتی کولاک ، محمد سیمری: روکش دندان یا به عبارت دیگر پروتز دندان ثابت و یا در اصطلاح انگلیسی dental crown با قدمتی ۱۰۰ ساله در علم دندان پزشکی یک کلاهک فلزی، سرامیکی و یا ترکیبی از هر دوی آن ها می باشد که بر روی دندان های با میزان تخریب گسترده گذاشته می شود و بدین وسیله دندان پزشک متخصص شکل، اندازه، استحکام و ظاهر دندان ها را بهبود می بخشد تا علاوه بر حفاظت از آن ها در برابر شکستن های دوباره، عملکرد و زیبایی دندان نیز مجددا به آن باز گردانده شود!

روکش دندان چه تفاوتی با ایمپلنت دارد؟

 

لازم به ذکر است پروتز دندان به دو دسته پروتز ثابت و پروتز متحرک تقسیم می شوند که روکش دندان در بین اغلب افراد جامعه با عنوان پروتز ثابت نامیده می شود. همچنین در تعریفی دیگر، روکش دندان پوسته ی نازک و به رنگ دندان است که به سطح جلویی دندان ها وصل می شود و به بهتر شدن ظاهر دندان ها کمک می کند.

برخی افراد ممکن است تنها یک روکش برای یک دندان شکسته خود بگذارند، اما بیشتر افراد برای داشتن دندان‌ هایی هم شکل و نیز داشتن یک لبخند متقارن و متناسب، ممکن است هفت تا هشت روکش روی دندان های خود بگذارند! معمولا ۸ دندان جلویی رایج‌ ترین دندان‌ هایی هستند که بر روی آن‌ ها روکش گذاشته می‌ شود. روکش‌ های جدید، بدون سختی و با سرعت بالا کار گذاشته می‌ شوند که به آن ها روکش‌ های بدون آمادگی یا no-prep نیز گفته می‌ شود.

روکش بریج دندان از چه جنسی ساخته می شود؟

روکش‌ های دندان اغلب از مواد پورسلین، نوعی مواد که در ساخت ظروف چینی نیز به کار می‌ روند، یا کامپوزیت ساخته می‌ شوند و به طور دائمی به دندان‌ های شما متصل می‌ شوند. در نوعی دیگر بریج های PFM، از یک فریم فلزی و بخش بیرونی چینی تشکیل می شوند. همچنین سیستم کامپوزیت تقویت شده با فایبر FRC، با افزودن رشته هایی از جنس پلیمرهای شیشه، به استحکام کامپوزیت افزوده شده و خواص مکانیکی آن بهبود می یابد! علاوه بر این، از سیستم های تمام سرامیک می توان برای ساخت بریج هایی برای جایگزینی یک دندان استفاده نمود.

روکش دندان چه تفاوتی با ایمپلنت دارد؟

روکش دندان با ایمپلنت تفاوت دارد! روکش دندان، تنها سطح جلویی دندان را پوشش می‌ دهد و با خود دندان کاری ندارد؛ اما در ایمپلنت دندان، کل دندان را جایگزین می‌ کنند. بهتر است بدانید در روکش‌ های بدون آمادگی، نیازی به تغییر دندان نیست یا این تغییرات بسیار سطحی و کم است! در روکش های بدون آمادگی، به جای حذف لایه‌ های زیرین مینای دندان، فقط مینای دندان تحت تاثیر قرار می‌ گیرد و جالب است بدانید حتی در بیشتر موارد نیازی به بی حسی موضعی نیست!

 

به شما توصیه می کنیم در مورد روش های درمانی پوسیدگی دندان که از حساسیت بالایی برخوردار هستند، بایستی دندان پزشک متخصص و تایید شده تصمیم گیری کند و از تصمیم گیری های خودسرانه بپرهیزید.

در انتها بد نیست بدانید عمر متوسط روکش های دندان بین هشت تا ده سال است؛ اما این مساله از بیماری تا بیمار دیگر فرق می کند و به شرایط محیطی بستگی دارد؛ برای مثال چنانچه بیماری بگوید ۲۰ سال پیش روکش انجام داده است، این اتفاق حاکی از آن است که محیط دهان وی، پوسیدگی زا نیست و رعایت بهداشت از طرف او، طوری بوده است که روکش دندان، ۲۰ سال دوام داشته است! برای اینکه روکش دندان عمر مفید داشته باشد، شما بایستی بهداشت دهانی خوبی داشته باشید؛ در عین حال مراجعه منظم به دندان پزشک متخصص جهت بررسی شرایط روکش دندان را در برنامه خود قرار دهید. همچنین توصیه می کنیم افراد در جاهایی که امکان مسواک زدن و تمیز کردن دندان وجود ندارد، از نخ دندان بهره بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا