اخبار داغسیاسی

عکس و مشخصات ناوشکن جماران + ماجرای شلیک اشتباهی به ناوچه کنارک

عکس و مشخصات ناوشکن جماران به همراه ماجرای شلیک اشتباهی به ناوچه کنارک همچنین آنچه باید درباره ناو جماران بدانید در همین مطلب منتشر شده است. روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس از بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک این منطقه در محدوده آبهای بندر جاسک خبر داد.

عکس و مشخصات ناوشکن جماران
عکس و مشخصات ناوشکن جماران

بعدازظهر روز گذشته در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد که تا کنون شهادت یک نفر محرز و تعدادی نیز مجروح شده اند. ابعاد حادثه در دست بررسی دقیق کارشناسان فنی است.”

ناو جماران نخستین نمونه از کشتی‌های جنگی کلاس موج ساخت ایران است که به موشک‌های ضدکشتی و سطح‌به‌هوا،  اژدرانداز،  توپ پدافندی، ابزار ناوبری الکترونیکی نوین و امکانات جنگ الکترونیک مجهز است.

این کشتی با طول ۹۴ متر، ظرفیت ۱۴۲۰ تُن (ناو محافظ سبک، فریگیت) و سرعت ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر بر ساعت)، توانایی حمل ۱۴۰ ملوان و حمل بالگرد و سوخت‌گیری آن‌ها را نیز دارد. به‌گفته رسانه‌های داخلی، این کشتی در ایران با بکارگیری قطعات داخلی و خارجی و همکاری ۱۲۰ دانشگاه ایرانی طراحی و ساخته شده‌است. موتور این کشتی ساخت فرانسه است، اما به دلیل تحویل داده‌نشدن کامل گیربکس، شفت و پروانه طبق قرارداد، این قطعات از جمله شفت ۱۲ متری آن با وجود دشواری توسط متخصصین “ایرانی” ساخته شده‌است.

جماران اولین شناور بومی ایران

جماران اولین ناوشکن ساخت ایران در کلاس موج است که با دانش تماما ایرانی ساخته و در سال ۱۳۸۸ تحویل نیروی‌دریایی ارتش شد؛ در این شناور از پیشرفته‌ترین نمونه‌های راداری، سامانه‌های پدافندی و موشکی از جمله موشک‌های سطح‌به‌هوا و اژدرانداز استفاده شده و همچنین در کنار این تجهیزات جماران اولین ناوشکن ایرانی است که به باند فرود هلی‌کوپتر مجهز شده تا به راحتی بتوان در مواقع ضرور از بالگرد آن برای عملیات‌های مختلف استفاده کرد.

این ناوشکن که بیش از ۹۰ متر طول، بیش از ۱۰ متر عرض، بیش از ۱۲۰۰ تن وزن، برد عملیاتی حدود ۳ هزار کیلومتر و سرعتی در حدود ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر بر ساعت) دارد با دو موتور که در حدود ۱۰ هزار اسب بخار نیرو تولید می‌کنند توسط در حدود ۱۴۰ خدمه هدایت و کنترل می‌شود.

ناوشکن جماران برای دفاع از خود به پیشرفته‌ترین سامانه‌های راداری که توسط جوانان ایرانی ساخته شده؛ مجهز است تا به راحتی بتواند اهداف را تشخیص دهد، در کنار سامانه‌های راداری جماران به سلاح‌هایی از جمله ۲ قبضه اژدانداز ۵۳۳ میلی‌متری، ۱ قبضه توپ ۷۶ میلی متری فجر ۲۷، ۲ قبضه توپ ۲۵ میلی‌متری، ۴ فروند موشک سطح به سطح C-۸۰۲، ۱ قبضه توپ ۴۰ میلی‌متری فاتح و ۴ فروند موشک سطح‌به‌هوا فجر مجهز شده است.

ساخت ناوشکن جماران تحول شگرفی را در عرصه نظامی کشور ایجاد کرد چرا که ساخت آن به عنوان اولین تجربه نیروی دریایی ارتش در زمینه تولید یک ناوشکن با اتکا به توانمندی داخلی بود که فارغ از هرگونه محدودیت‌های غربی علیه ایران در سال‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی صورت پذیرفت.

اهمیت تولید جماران زمانی بیشتر می‌شود که می‌بینیم هیچ کشور خارجی در جریان ساخت این ناوشکن همفکری و همیاری نداشته و تمامی قطعات آن با دانش و توانمندی متخصصان نیروی دریایی و دانشگاهی ساخته شده است، ساخت این ناوشکن باعث شد تا نام ایران در زمره کشور‌های صاحب این تکنولوژی قرار داد.

طبقه‌بندی

رسانه‌های و مقامات ایرانی از جماران و دیگر شناور‌های کلاس موج تحت عنوان ناوشکن و گاهی رزم‌ناو یاد می‌کنند، اما در منابع نظامی این کشتی با عنوان «ناو جماران» نامیده می‌شود چراکه بر اساس سیستم طبقه‌بندی تمامی ارتش‌های دیگر دنیا چنین شناور‌هایی فریگیت (ناومحافظ سبک) محسوب می‌شوند.

هرچند قاعده دقیقی در این زمینه وجود ندارد، اما به‌طور معمول یک ناوچه کوروِت زیر ۲ هزار تن و ناومحافظ وزنی در حدود ۵ هزار تن و یک ناوشکن وزنی بیش از ۷۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تن دارد. (برای مثال جدیدترین ناوشکن‌های آمریکایی با عنوان دی‌دی‌جی-۱۰۰۰ حدود ۱۴ هزار تن را جابجا می‌کنند) در حالی‌که ناو‌های کلاس موج با بارگیری ۱٬۴۲۰ تن در پایین‌ترین سطح تناژ ناومحافظ‌ها شاید کوروت قرار می‌گیرند و ناخدا امیر رستگاری از فرماندهان نیروی دریایی ایران با وجود توصیف این کشتی با عنوان ناو به این نکته اشاره کرده که جماران بایستی به عنوان یک ناومحافظ طبقه‌بندی شود.

عکس و مشخصات ناوشکن جماران + جزئیات
عکس و مشخصات ناوشکن جماران + جزئیات

ویژگی‌ها و توانایی‌ها

برخی از ویژگی‌های جماران را می توان به شرح زیر مورد اشاره قرار داد؛

سامانه‌های ناوبری
سامانه برق و ناوبری و مخابرات اضطراری
سامانه هوای فشرده و کنترل
سامانه خنک کاری موتور
سامانه ساعت مرکزی
سامانه‌های چف و فلیر
سونار‌های زیر سطحی و اکوساندر
سامانه‌های الکترواپتیکال
سامانه کامل هواشناسی
سامانه کنترل آتش
سامانه هماهنگ‌کننده (سینکرونایزر)
سامانه قطب‌نمای مغناطیسی٫جایروی مغناطیسی٫عمق‌سنج وسرعت سنج
سامانه آب شیرین کن
سامانه هدایت خودکار (اتوپایلوت)
سامانه ضد حریق
سامانه امداد و نجات
سامانه جامع ردانگارد (کو اوردینیتور)
سامانه متعادل‌کننده (استبلایزر)
سامانه مخابرات و شبکه رایانه داخلی
سامانه‌های مخابراتی هوایی
سامانه‌های هشدار و خطر سراسری
سامانه چف
سطحی و زیرسطحی و سامانه ردنگار (coordinator)
سامانه‌های راداری تاکتیکی
سامانه‌های جنگ الکترونیک و ضدالکترونیک
نیروگاه ۵۵۰ کیلوواتی
سامانه دفاع در برابر حمله‌های ش‌م‌ه (شیمیایی-میکروبی-هسته‌ای)
درب‌های نفوذناپذیر
دوش‌های ضد آلودگی ش‌م‌ه برای رفع آلودگی احتمالی نفرات و تیم‌های سنجش آلودگی عوامل شیمیایی مجهز به لاکر‌های کنترل صدمه‌های احتمالی به ناوشکن
توانایی پذیرش یک فروند بالگرد از نوع بل ۲۱۲ ویا اس‌اچ-۳ سی‌کینگ
رادار آرایه فازی سه‌بعدی عصر با برد حداقل ۲۰۰ کیلومتر و توان رهگیری ۱۰۰ هدف به‌طور هم‌زمان به عنوان رادار اصلی

از دیدگاه رزمی این ناوچه دارای:
۴ لانچر برای موشک سطح به سطح نور با برد حدود ۱۷۰ کیلومتر و سرجنگی ۱۶۵ کیلوگرمی
۴ لانچر برای موشک سطح به هوا فجر با برد ۳۲ کیلومتر
دو پک سه تیوپه اژدر‌های کوتاه برد ۵۳۳م. م. با برد ۳۰ کیلومتر
۴ قبضه موشک انداز دوش پرتاب میثاق ۲ با برد حدود ۶ کیلومتر و سرجنگی ۱ کیلوگرمی
۱ قبضه توپ تمام اتوماتیک ۷۶م. م. فجر ۲۷ در سینه ناو با توانایی شلیک ۸۵ گلوله در دقیقه (نواخت ۱۲۰ گلوله در دقیقه نیز برای این توپ ذکر شده) با حداکثر برد ۱۷ کیلومتر و برد مؤثر ۱۲ کیلومتر برای اهداف سطحی و ۷ کیلومتر برای اهداف هوایی (ارتفاع ۲۳۰۰۰ پایی)
۱ قبضه توپ ۴۰م. م. هدایت راداری فاتح ۴۰ در پاشنه با نواخت ۳۰۰ گلوله در دقیقه و بیشینه برد ۱۲ کیلومتر برای پدافند هوایی
۲ قبضه توپ ۲۰م. م. در دو طرف پل فرماندهی
دو قبضه مسلسل ۱۲٫۷م. م.  دوشکا در دو طرف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا