چهره هاسلبریتی ایرانی

سلمان خدادادی نماینده مردم ملکان در مجلس کیست؟ + بیوگرافی و عکس

مجله اینترنتی کولاک: سلمان خدادادی در مجلس ششم عضو کمیسیون بهداشت و درمان و در مجلس هفتم عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و در مجلس هشتم نائب رئیس کمیسیون امور شوراها و امنیت داخلی کشور بود. سلمان خدادادی بعلت عدم تأیید صلاحیت توسط شورای نگهبان از مجلس نهم بازماند و در دولت یازدهم و زمان تصدی وزارت ظریف در وزارت امور خارجه، بعنوان مشاور ایشان انتخاب شد. وی هم‌اکنون در دوره دهم مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس است. سلمان خدادادی در انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه ملکان، لیلان و مبارک‌شهر با کسب ۵۰ درصد کل آراء به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

 

تجاوز + سلمان خدادادی

سلمان خدادادی کیست؟

او در سال ۱۳۴۱ در شهر ملکان به دنیا آمد. دوره جوانی اش مصادف بود با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷،‌ با پیروزی انقلاب و تشکیل وزارت اطلاعات خیلی زود جذب دستگاه اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی شد. سلمان خدادادی پس از یک دهه فعالیت در اداره اطلاعات آذربایجان،‌ با جلب حمایت جامعه روحانیت مبارز، برای انتخابات دوره چهارم مجلس از حوزه انتخابیه بناب و ملکان که در آن زمان یک نماینده در مجلس داشتند اعلام نامزدی کرد ولی موفق به کسب آراء لازم نشد و از ورود به مجلس چهارم باز ماند تا به عنوان مدیرکل اداره اطلاعات اردبیل و سپس به عنوان فرمانده سپاه ملکان،‌ به فعالیت های خود ادامه دهد.

 

چهار سال بعد در سال ۱۳۷۴ بار دیگر شانس خود را برای ورود به مجلس امتحان کرد و این بار برخلاف باور عمومی توانست به عنوان نماینده بناب و ملکان انتخاب شود، اما صحت انتخابات توسط مردم بناب زیر سوال رفت و اعتراضات مردم به درگیری مسلحانه و کشته شدن جمعی از متعرضان منجر شد چراکه آنها بر این باور بودند که مردم بناب به نامزدی از شهر ملکان رای نداده و نمی دهند بنابراین نمی توانستند صحت انتخابات را تایید کنند. اما در نهایت وارد مجلس پنجم شد و موفق شد موافقت دولت هاشمی رفسنجانی و مجلس پنجم برای تفکیک حوزه انتخابیه بناب و ملکان را دریافت کند تا از مجلس ششم یک نماینده از بناب و یک نماینده از ملکان راهی مجلس شوند.

 

در مجلس اصلاح طلب ششم،‌ سلمان خدادادی،‌ به کمیسیون بهداشت و درمان رفت بی آنکه سابقه فعالیت در حوزه درمانی داشته باشد. در این دوره او نماینده ساکت و در حاشیه ای بود. خدادادی اما در حوزه انتخابیه چهره مقبولی بود و توانست برای بار سوم وارد مجلس شود ولی در مجلس هفتم به اتهام تجاوز به منشی خود و یکی از دختران مراجعه کننده به دفتر نمایندگان بازداشت و راهی زندان اوین شد. خبری که از سوی مقام های قوه قضاییه و رئیس مجلس هفتم تایید شد. خدادادی در حالی راهی زندان شد که موفق شده بود آراء لازم برای ورود به مجلس هشتم را جلب کند اما این بار با مساله رد اعتبارنامه اش توسط نمایندگان مجلس هشتم روبرو شد.

 

فاطمه آلیا و فاطمه رهبر دو تن از نمایندگان زن مجلس هشتم که در جریان فساد اخلاقی این نماینده مجلس بودند خواستار ابطال اعتبارنامه اش شدند. اعتبار نامه خدادادی در شعبه مربوطه رد شد ولی در جریان رسیدگی به پرونده اش در صحن مجلس،‌ به دستور علی لاریجانی،‌ جلسه مجلس غیر علنی شد و پس از نیم ساعت مذاکره در جلسه غیر علنی، و در حالی که تعدادی از مردم ملکان در مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار اخراج او از مجلس بودند، نمایندگان مجاب شدند که به اعتبار نامه خدادادی رای مثبت دهند.

 

او پیش از تایید اعتبارنامه اش در جمع هوادارانش در ملکان با پیش بینی اینکه اعتبارنامه اش تایید می شود، گفته بود: « مراحل پرونده در شعبه بازپرسی به اتمام رسیده و منتظر تشکیل دادگاه هستم لذا در مورد پرونده قضایی ام تا به حال سخنی نگفته ام و مصاحبه نخواهم کرد و معتقدم این مسائل باید در دستگاه قضایی پیگیری شود و اگر حرفی بزنم که برخی از انقلاب رنجیده خاطر شوند آب به آسیاب دشمن ریختن است و موجب خشنودی دشمنان و رادیوهای بیگانه می شود.»

 

در انتخابات مجلس نهم،‌ نام سلمان خدادادی در فهرست نمایندگان رد صلاحیت شده قرار گرفت تا از ورود به مجلس نهم محروم شود. خدادادی از آنجا که در مجلس پنجم در کمیسیون امنیت ملی حضور داشت، رابطه نزدیکی با حسن روحانی و جمع دیگری از اعضای کابینه روحانی داشت به همین دلیل از حامیان روحانی در انتخابات ۹۲ بود و پس از انتخاب او به ریاست جمهوری ایران به عنوان گزینه اصلی استانداری بوشهر مطرح شد تا بر کرسی فریدون حسنوند استاندار وقت بوشهر که او نیز از نیروهای وزارت اطلاعات اما طیف احمدی نژاد این وزارتخانه بود تکیه بزند ولی به دلایل نامعلوم روحانی از این تصمیم منصرف شد تا خدادادی به عنوان مشاور جواد ظریف وزیر امورخارجه گمارده شود. دو سال بعد،‌ خدادادی  بار دیگر اسب خود را برای بازگشت به مجلس زین کرد. صلاحیت  او در انتخابات دهمین دوره مجلس توسط هیات نظارت رد شد ولی با لابی ای که با شورای نگهبان داشت توانست از فیلتر این شورا بگذرد و خود را در معرض رای مردم بگذارد و با کسب بالای پنجاه درصد آراء راهی مجلس دهم شود. او در این انتخابات از حمایت ائتلاف امید نیز برخوردار بود و توانست آراء لازم جهت ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس دهم را از آن خود کند.

 

این نماینده مجلس که به اتهام تجاوز جنسی سابقه زندان را در کارنامه خود دارد در وزارت اطلاعات مسئول نظارت بر آسیب های اجتماعی بوده است و حال قرار است با استفاده از تجارب اش،‌ کمیسیون اجتماعی مجلس دهم را اداره کند کمیسیونی که با وجود پنج نماینده زن، بیشترین نماینده زن را داراست.

سلمان خدادادی که در حوزه انتخابیه اش به حاج سلمان معروف است، در مجلس پنجم دانشجوی مدیریت بود. او همچون بسیاری از مدیران جمهوری اسلامی تحصیلات دانشگاهی را حین خدمت انجام داده اند. او در طول نمایندگی موفق شده که در رشته علوم سیاسی فوق لیسانس و در رشته روابط بین الملل دکترایش را اخذ کند و علاوه بر نمایندگی مجلس در دانشگاه تدریس کند.

سوابق اجرایی و مدیریتی

  • نماینده ملکان و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم
  • مشاور وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی
  • نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس هشتم
  • عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هفتم
  • عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ششم
  • عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پنجم
  • فرمانده سپاه ملکان
  • مدیرکل اطلاعات اردبیل
  • معاون مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی

 

سلمان خدادادی به عنوان عضو فراکسیون اصولگرایان ادوار مجلس، رابطه نزدیکی با هاشمی رفسنجانی داشت و از حامیان او به شمار می آمد. از این رو در جریان اتفاقات سال ۸۸ او نماینده ای ساکت بود. کمتر جایی می توان له یا علیه جنبش سبز مطلبی از خدادادی پیدا کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا