سبک زندگی

شکر پلو یک غذای خوشمزه شیرازی + روش تهیه

شکر پلو یک غذای خوشمزه شیرازی و روش تهیه همچنین نحوه طبخ و پخت شکرپلو و مواد تشکیل دهنده به همراه اطلاعات تکمیلی درباره این غذای شیرازی. برنج را خیس کرده و یک قاشق چایخوری زعفران همراه با نمک به آب برنج اضافه کنید. بگذارید ۳ تا ۴ ساعت بماند.

شکر، گلاب و عرق بهار نارنج را مخلوط کنید. با یک قاشق چایخوری زعفران و کمی روغن روی حرارت قرار دهید تا جوشیده و به صورت شیره درآید و غلیظ شود. (حدود ۳۰ دقیقه زمان لازم دارد)

آب را روی گاز به جوش آورید. برنج را همراه با هل به آب اضافه کرده و برنج را آبکش کنید و هل را از برنج جدا کنید و برنج را دم بگذارید. وقتی برنج نیمدم شد آن را در آبکش ریخته و شیره و شکر را رویش بریزید و کاملاً مخلوط کنید. سپس برنج را به قابلمه برگردانده و دم کنید.

مواد لازم برای شیرین کردن خلال به شرح زیر است :
آب یک دوم پیمانه
گلاب یک پیمانه
شکر ۱۰۰ گرم

خلال بادام و پسته را در گلاب خیس کنید. خلال نارنگی را دو تا سه بار بجوشانید و آب آن را بیرون بریزید. با آب، گلاب و شکر شیره درست کنید و خلال را در شیره بریزید. بگذارید ۴ تا ۵ ساعت بماند تا شیرین شود و برای تزیین روی برنج استفاده کنید.

دستور شکر پلو  از مجموعه دستور های راز و رمز است که توسط استاد الهه آذری آموزش داده شده است. توضیحات بالا دستور پخت این غذای سنتی بود که ملاحظه کردید. حال می توانید نکات راز و رمز این دستور را در ادامه به تفکیک مطالعه کنید.

برای پخت خورش قیمه ای که با شکر پلو همراه است ، از دستور زیر استفاده کنید :

طرز تهیه خورش قیمه

مواد لازم این دستور به این شرح است :

گوشت گوسفندی قیمه ای خرد شده – ۳۰۰ گرم با استخوان
لپه خیس کرده – ۱ پیمانه
پیاز داغ طلایی – ۳ قاشق سوپخوری
زردچوبه، نمک و فلفل– به مقدار لازم
رب گوجهفرنگی – ۱ تا ۲ قاشق سوپخوری
پر لیمو عمانی بدون پوست – ۲ تا ۳ عدد
چوب دارچین – ۱ تا ۲ عدد
زعفران دم کرده – ۲ قاشق سوپخوری
رندهی پوست لیموترش – ۱ قاشق چای‌‌‌خوری
لیمو عمانی – ۱ تا ۲ عدد
روغن – به مقدار لازم
سیبزمینی – به مقدار لازم
ادویه خورشتی – ۱ قاشق چای‌‌خوری

گوشت را تفت دهیدلپه را بجوشانید و آب آن را دور ریخته و بعد بپزید. پیازداغ ، زردچوبه و فلفل را به گوشت اضافه کنید. بعد رب را اضافه کرده و کمی تفت دهید. آب را هم اضافه کنید و وقتی گوشت نیمپز شد لپه و پر لیمو عمانی را اضافه کنید.

سپس چوب دارچین، زعفران و رندهی پوست لیموترش و ادویه خورشتی را اضافه کنید و خورشت را جا بیندازید. لیمو عمانی را خیس کنید و با آب و کمی روغن بپزید. خورشت را با سیبزمینی سرخ شده و لیمو عمانی پخته شده تزیین کرده و همراه با شکر پلو سرو نمایید.

نکته :

عدم استفاده از لیمو عمانی درسته در خورشت، به دلیل تلخ بودن لیموها است که طعم تلخ به خورشت خواهد داد.
استفاده از پر لیمو عمانی همان طعم لیمو عمانی و عطر پوست لیمو را به خورشت می‌‌دهد و برای ظاهر آن از لیمو عمانی پخته شده استفاده میشود.
میتوانید یک تا دو قاشق آبلیمو نیز اواخر پخت به خورشت اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا