اخبار داغ

علت فوت محمد ساعد مراغه‌ ای چه بود؟

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

علت فوت محمد ساعد مراغه‌ ای چه بود؟

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

بدون دسته بندی

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

محمد ساعد مراغه ای در سال ۱۲۵۹ هجری شمسی در تفلیس به دنیا آمد. پدرش شیخ احمد مراغه ای در این شهر به کار تجارت اشتغال داشت.

محمد ساعد تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تفلیس به پایان رسانید و برای ادامه تحصیل در رشته علوم سیاسی به شهر سن پطرزبورگ روسیه و پس از آن دانشگاه لوزان سوئیس رفت. پس از پایان تحصیلات و بازگشت به ایران، به دلیل آشنایی به زبان های ترکی، عربی، روسی، آلمانی و فرانسوی در وزارت امور خارجه به کار پرداخت. در سال ۱۳۰۰ با سمت کاردار و مستشاری در سفارت ایران در آنکارا و به مدت ۱۱ سال مشغول به کار گردید. در سال ۱۳۱۱ حکمران [استاندار] ارومیه شد.

پس از دو سال به وزارت امور خارجه بازگشت و به ریاست اول سیاسی این وزارتخانه منصوب گردید. در سال ۱۳۱۶ وزیر مختار ایران در ایتالیا و در سال ۱۳۱۸ سفیرکبیر ایران در شوروی شد. محمد ساعد در سال ۱۳۲۱ در کابینه علی سهیلی به وزارت امورخارجه رسید. او این پست را در کابینه احمد قوام السلطنه و کابینه دوم سهیلی در اختیار داشت.

در ۲۷ اسفند سال ۱۳۲۲ پس از استعفای سهیلی، به سمت نخست وزیری انتخاب شد و پس از ۸ ماه صدارت و در ۱۸آبان ۱۳۲۳ استعفا کرد. ساعد در انتخابات دوره پانزدهم مجلس شورای ملی، نماینده مردم رضائیه [ارومیه] شد. او پس از استعفای عبدالحسین هژیر بار دیگر در ۱۷ آبان ۱۳۲۷ به سمت نخست وزیری انتخاب شد.دوره دوم صدارت او با کناره گیری از قدرت در ۸ فروردین سال ۱۳۲۹ به پایان رسید.

دو ماه بعد و دراواخر اردیبهشت سال ۱۳۲۹ با سمت سناتورانتصابی رضائیه به مجلس سنا رفت و پس از دو ماه نمایندگی، سفیر ایران در آنکارا شد. یکسال و نیم در این سمت انجام وظیفه کرد و در اوایل سال ۱۳۳۱ به تهران بازگشت و مجدداً در اسـفند ۱۳۳۲ به سمت نمایندگی دوره دوم مجلس سنا ازرضائیه انتخاب شد. در سال ۱۳۳۶ از سمت سناتوری استعفا داد و به سفارت ایران در واتیکان منصوب گردید و در سال ۱۳۴۱ از واتیکان به تهران بازگشت و یکبار دیگر با سمت نمایندگی مردم رضائیه به مجلس سنا رفت.

روزنامه اطلاعات -۱۰ آبان ۱۳۵۲

این پست توسط بخش بدون دسته بندی مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

علت فوت محمد ساعد مراغه‌ ای چه بود؟

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا