چهره ها

علت مرگ سید عباس سیاحی نویسنده کتاب اول دبستان چه بود؟+بیوگرافی

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

علت مرگ سید عباس سیاحی نویسنده کتاب اول دبستان چه بود؟+بیوگرافی

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

چهره ها

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

سیدعباس سیاحی نویسنده کتاب اول دبستان (بابا آب داد) دار فانی را وداع گفت.عبدالمجید شریف زاده، استاد دانشگاه و پژوهشگر هنرهای سنتی، در گفتگو با مهر، ضمن تایید خبر درگذشت سیدعباس سیاحی گفت: در نهایت تأسف و تحسر، یکی دیگر از پیران اهل معنی و دلسوختگان هنرهای سنتی که با رنگ های طبیعی و شگفت، زیبایی و عطوفت را میهمان الیاف و نسوج می کرد، روی در نقاب خاک کشید.

سیدعباس سیاحی که سال های اخیر با بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می کرد، از برجسته ترین استادان و پیشکسوتان هنر رنگرزی سنتی بود. مطابق اعلام، وی برای مبارزه با بی سوادی به همه جای ایران سفر کرد و به همراه همکارانش از سال ۱۳۴۴ خط زمینه را به کتاب فارسی اول دبستان وارد کردند.

بیوگرافی سید عباس سیاحی

سید عباس سیاحی، ۲۵ اسفند ماه ۱۳۱۱ در محله سادات اردستان، در حاشیه کویر مرکزی ایران، بین کاشان و نائین متولد شد.  تحصیلات ابتدایی و سه سال اول دبیرستان را در اردستان گذراند. در سال ۱۳۲۸ به تهران آمد و در دانشسرای شبانه روزی تهران به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۳۲ آموزگار دبستان های لواسانات، شمیران و درکه بود. بعد از پنج سال آموزگاری، سال ۱۳۳۷ به دانشسرای عالی رفت و در سال ۱۳۴۰ با اخذ لیسانس به عنوان دبیر دبیرستان های شمیران به کار خود ادامه داد.

از آنجا که سیاحی سوادآموزی را دوست داشت، به آموزش روش تدریس الفبا پرداخت و در تالیف کتاب اول ابتدایی که از سال ۱۳۴۴ در کلاس‌های اول تدریس می شد، شریک و موثر بود. برای آموزش روش تدریس کتاب اول ابتدایی به کلیه استان های کشور مسافرت کرد و در مراکز استان و شهرستان های آن روش تدریس الفبا را برای معلمان و راهنمایان تعلیماتی تدریس می کرد، تا آنجا که شهر و روستایی نیست که او  به آن نرفته باشد.

سیاحی، از بچگی با رنگرزی آشنا بود و به آن علاقه داشت؛ بنابراین به هرکجای ایران که رفت، درباره رنگرزی گیاهی و گیاهان رنگرزی منطقه نیز پرس و جو می کرد و پس از بازنشستگی به احیای رنگرزی سنتی گیاهی پرداخت و به آموزش عملی آن مشغول شد.

سید عباس سیاحی، در هفتمین روز از اسفند ۹۶ و در سکوت و بی خبری درگذشت.

مراسم خاکسپاری این استاد پیشکسوت رنگرزی، دهم اسفندماه در دارالرحمه کشن برگزارشد.

 

این پست توسط بخش چهره ها مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

علت مرگ سید عباس سیاحی نویسنده کتاب اول دبستان چه بود؟+بیوگرافی

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

  1. خدا رحمتشون کنه….من از طریق مستند«حکایت دل» که امروز جمعه۲۵تیرماه۱۴۰۰ از شبکه ۴ سیما پخش شد با ایشان آشنا شدم ….چه انسان فرهیخته و دلنشین و باسوادی… و چقدر جالب که ایشان در فیلم گبه….محسن مخملباف، بازیه زیبایی دارند و جاودانه شده اند……. خدایش بیامرزد آن مرد بزرگوار را.

  2. سلام و خسته نباشید.من نوشون هستم.و ایشون اصلا الزایمر نداشتن.از بعد از سرطانی که مبتلا شدن و عمل شدن و برطرف شد فقط در بستر بودن.و هیچ مشکلی از نظرالزایمر نداشتن.لطفا مطلب رو اصلاح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا