اخبار داغ

ماجرای سقوط شهاب سنگ در قائمشهر چه بود؟+بررسی علمی واقعیت یا شایعه

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

ماجرای سقوط شهاب سنگ در قائمشهر چه بود؟+بررسی علمی واقعیت یا شایعه

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

دانش

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

چندی قبل وقوع یک انفجار در شهر قائمشهر باعث مصدوم شدن چند نفر شد و شایعات زیادی را بر سر زبان ها انداخت. در دقایق اولیه این انفجار برخی تروریستی بودن حادثه را در این شهر شایع کردند که خیلی زود تکذیب شد. در ساعات با توجه به نامعلوم بودن علت انفجار برخی دیگر  آن را به سقوط شهاب سنگ مربوط دانستند!

در همین خصوص و در ارتباط با آخرین وضعیت بررسی صدای انفجار، مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری مازندران گفت:

«هیچ قطعه، شی و ترکشی در محل مشاهده نشده است و اثراث به جا مانده از این حادثه فقط خاک و خاکستر بوده که این خاکستر نیز در حال حاضر در آزمایشگاه در دست بررسی قرار دارد.» وی در پاسخ به این سؤال که بحث شهاب سنگ در این حادثه مطرح بوده است، گفت: «این موضوع هم در دست بررسی است.»

در همین خصوص ‌سیدرمضان موسوی؛ ‌دکترای تخصصی زمین شناسی با اشاره به حرکت شهاب سنگ ها گفت: در طول روز هزاران ذرات جامد به اتمسفر زمین برخورد می‌‌کنند.

وی با بیان این که این اجرام آسمانی که به سمت زمین جذب می‌شوند، می‌توانند از چند گرم تا چند تن ‌باشند، تصریح کرد: تنها ذرات و اجرامی می توانند در عبور از جو به سمت زمین موفق شوند که میزان زاویه برخورد آن اجرام به لایه‌های جو دارای شیبی کمتر از پنج درجه باشد یعنی تقریبا مماس برخورد کند.

این دکترای تخصصی زمین شناسی با اشاره به این که اگر این ذرات با زاویه بسیار کم به لایه‌های جو برخورد کند، منفجر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اگر زاویه برخورد بیشتر از پنج درجه باشد با انحنای زمین این اجرام در اولین فرصت منفجر می‌شوند که نتیجه برخورد هزاران ذرات آسمانی در زمان شب به صورت نورهایی قابل مشاهده است و در روز به دلیل تشعشع بالای نور خورشید قابل دیدن نیست.

موسوی با بیان اینکه تعدادی از این اجرام آسمانی که می‌توان آن را شهاب سنگ نام گذاری کرد، شانس عبور از لابه لای جو را پیدا می‌کنند، افزود: این امکانش وجود دارد که شهاب سنگ در هر نقطه از کره زمین فرود آید.

وی با اشاره به اینکه محل فرود شهاب سنگ در بیابان یا دریا یا هرجایی دیگر می‌تواند باشد، گفت: پس از برخورد شهاب سنگ به زمین آثاری از خود برجای می‌گذارد که باید آثار محل برخورد و اطراف آن را بررسی کرد.

این زمین شناس با بیان اینکه نقطه محل برخورد از لحاظ فیزیکی و شیمیایی، خاک، جنس، سختی، کوه، سنگ و غیره باید بررسی شود، اظهار کرد: نوع و جنس سنگ مانند دگرگونی، رسوبی، آذری و یا اینکه زمین برخورد کشاورزی یا باتلاقی و غیره باشد نیز باید بررسی شود تا مشخص کنیم که این ذره برخورد کرده به زمین می‌تواند شهاب سنگ باشد یا ذره دیگری است.

موسوی افزود: باید به این نکته توجه کرد که شهاب سنگ می‌تواند فرو برود، منفجر و قطعاتش پخش شود، پودر گردد و بسوزد.

مدیرگروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی ساری گفت: موضوع برخورد شهاب سنگ به زمین در قائم شهر نیز با این اوصاف منتفی نیست و با بررسی زمین شناسان می‌تواند این خبر تائید یا تکذیب شود.

این پست توسط بخش دانش مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

ماجرای سقوط شهاب سنگ در قائمشهر چه بود؟+بررسی علمی واقعیت یا شایعه

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا