چهره هاسلبریتی ایرانی

همه چیز درباره “نرگس آبیار” بهترین کارگردان جشنواره فیلم فجر+بیوگرافی

مجله اینترنتی کولاک: نرگس آبیار برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد. همچنین فیلم او یعنی «شبی که ماه کامل شد» به عنوان بهترین فیلم جشنواره انتخاب شد.

نرگس آبیار در ششم اسفند ۱۳۵۰ در شهر قم چشم گشود. تحصیلات خود را در رشتهٔ ادبیات فارسی به اتمام رسانید و از سال ۱۳۷۶ به داستان نویسی مشغول شد.

آثاری برای نوجوانان پدیدآورده و مجموعه داستان‌های دو خط در سال ۱۳۷۸و قصهٔ زنی که همه‌اش یأس‌های فلسفی داشت در سال ۱۳۸۱ و رمان‌های عروس آسمان در سال ۱۳۷۹ ( دربارهٔ زندگی رابعهٔ عدویه ) و کوه روی شانه‌های درخت ۱۳۸۲ از جمله اثار وی برای گروه سنی بزرگسالان است.

رمان نرگس آبیار که مضمونی درباره جنگ تحمیلی دارد، در سال ۱۳۹۵ توانسته برنده جایزه هشتمین « جشنوارهٔ کتاب دفاع مقدّس » شود. چهار فیلم‌نامه بلند سینمایی نیز در کارنامهٔ ادبی وی دیده می شود .

وی از سال ۱۳۸۴ به ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند روی آورد که نخستین تجربهٔ وی بن‌بست مهربان، برنده بهترین فیلم کوتاه داستانی از جشنواره ستایش شد و دربخش مسابقه چند جشنواره بین‌المللی نیز به نمایش درآمد. آبیار تاکنون هفت فیلم داستانی و مستند و سه فیلم سینمایی را کارگردانی کرده‌است.

نرگس آبیار از سال ۱۳۸۵ با فیلم کوتاه « بن بست مهربان » وارد عرصه فیلم سازی شد و از سال ۱۳۹۱ با ساخت اولین فیلم بلند خود با نام « اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند » خود را در بین فیلم سازان سینمایی مطرح کرد.

نرگس آبیار امسال در جشنواره فیلم فجر سی و هفتم با فیلم « شبی که ماه کامل شد » وارد شده تا کنون مورد توجه تماشاگران بوده است.

نرگس آبیار تا کنون افتخارات بسیاری را کسب نموده که از جمله این جوایز و افتخارات می توان به کاندید بهترین فیلم و جایزه بهترین کارگردانی از استان همدان و بهترین فیلم و کارگردانی از استان قم ، جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم و جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن از جشنواره اسب نقره ای اوفا روسیه در سال ۲۰۱۴، جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از جشنواره فیلم کرتل زنان فرانسهدر سال ۲۰۱۵ برای فیلم اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند اشاره کرد.

وی در خصوص فیلم سینمایی «شیار۱۴۳»ساخته ۱۳۹۲ نیز مفتخر به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم با آرای مردمی در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، دریافت سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره آسیا پاسفیک استرالیا در سال ۲۰۱۴، جایزه ویژه هیئت داوران از جشنوارهٔ فیلم والاکولومسکی روبژ مسکو (دفاع میهنی) در سال ۲۰۱۵، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران از جشنواره فیلم ریل سیدنی)در سال ۲۰۱۵، جایزه بهترین فیلمساز زن از جشنواره جیپورهند در سال ۲۰۱۶ ، جایزه بهترین فیلمساز زن از جشنواره داکا بنگلادش در سال ۲۰۱۶، جایزه بهترین فیلم از جشنواره برج طلایی روسیه در سال ۲۰۱۵، شد.

فیلم سینمایی «نفس» نرگس آبیار نیز که در سال ۱۳۹۴ ساخته شد ، خوش درخشید ، دریافت سیمرغ زرین بهترین فیلم بخش ملی سی و چهارمین جشنوارهٔ فیلم فجر، لوح تقدیر به سیده ساره نورموسوی برای فیلم «نفس»، از چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت، جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین فیلم با موضوع انقلاب اسلامی از چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت، جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم زنان ونکوور کانادا، جایره بهترین کارگردانی از جشنواره شب‌های سیاه تالین (استونی) از جمله افتخارات این فیلم و فیلمساز است.

آثار تصویری نرگس آبیار

فیلم‌های سینمایی

اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند (۱۳۹۱)
شیار ۱۴۳ (۱۳۹۲)
نفس (۱۳۹۴)
شبی که ماه کامل شد (۱۳۹۷)

مشاور کارگردان

مصادره (۱۳۹۶)

فیلم‌های کوتاه و مستند

بن‌بست مهربان (داستانی ۱۳۸۵)
روایت یک داستان باورکردنی (داستانی ۱۳۸۶)
یک روز پس از دهمین روز (مستند ۱۳۸۶)(برنده بهترین مستند جشنواره اسماعیلیه مصر- جایزه بزرگ جشنواره باتومی گرجستان- جایزه موفقیت سینمایی جشنواره آزا یونان- دیپلم افتخار از جشنواره ایوگانی ایتالیا- بهترین مستند همایش تصویر عاشورا و شرکت در سی و پنج جشنواره جهانی
روز پایان (مستند ۱۳۸۷) (جایزه بهترین مستند نیمه بلند جشنواره سینما حقیقت – جایزه بهترین مستند جشنواره سوگواره‌های عاشورایی)
مادرِشهر (مستند ۱۳۸۷) (جایزه بهترین فیلم وبهترین فیلمنامه نیمه بلند جشنواره ایثار یزد)
ناسور (داستانی ۱۳۸۸) (جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره دفاع مقدس- بهترین فیلم جشنواره سه دهه حضور- حضور در جشنواره پلانت فوکوس یونان و داکا بنگلادش)
شیرپوشان (مستند ۱۳۸۹) (نامزد دریافت جایزه بهترین مستند جشنواره گراندآف لهستان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا