گوناگون

زمان پرداخت بیمه بیکاری ۹۹ + مبلغ بیمه بیکاری کرونا

زمان پرداخت بیمه بیکاری ۹۹ چه موقع است؟ همچنین مبلغ بیمه بیکاری کرونا به همراه جزئیات و اطلاعات تکمیلی درباره بیمه بیکار کرونا را در این مطلب بخوانید. مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی از واریز مبلغ مقرری بیمه بیکاری ناشی از ویروس کرونا در یک یا دو روز آینده خبر داد.

زمان پرداخت بیمه بیکاری ۹۹
زمان پرداخت بیمه بیکاری ۹۹

مهدی شکوری درباره زمان واریز مقرری بیمه بیکاری افراد آسیب دیده از کرونا گفت: طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه مبلغ یک هزار و ۲۷۶ میلیارد تومان برای پرداخت مقرری بیکاری برای اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ در نظر گرفته شده است.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: همچنین لیست ۳۳۸ هزار نفر از مشمولان دریاففت مقرری بیمه بیکاری فروردین همراه با مشخصات کامل و شماره شبا به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است که براساس هماهنگی‌های صورت گرفته، طی یک یا دو روز آینده مبلغ مقرری بیمه بیکاری به حساب این افراد واریز خواهد شد.

وی همچنین در ارتباط با لیست مشمولان دریافت مقرری بیمه بیکاری در اردیبهشت ما نیز گفت: در این زمینه هنوز پایشی انجام نشده و باید منتظر لیست کارفرمایان تا آخر خرداد باشیم و براساس این لیست، مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.

شکوری درباره رقم پرداخت مقرری بیمه بیکاری در سال ۹۹ خاطرنشان کرد: دو سوم ۵۵ درصد حداقل دستمزد حقوق پایه که امسال رقم آن یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است؛ به عنوان مقرری بیمه بیکاری ناشی از شرایط کرونا برای افراد مشمول واریز می‌شود همچنین به ازای هر فرد تحت تکفل، ۵ درصد حق دستمزد نیز به آن‌ها داده خواهد شد.

 

زمان پرداخت بیمه بیکاری ۹۹
زمان پرداخت بیمه بیکاری ۹۹

جدول مدت دریافت بیمه بیکاری

الف- جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری اعم از دوره اجرای آزمایشی و یا دائمی آن برای مجردین حداکثر (۳۶) ماه و برای متأهلین یا متکفلین حداکثر (۵۰) ماه بر اساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه و به شرح جدول ذیل می باشد:
جدول سابقه پرداخت حق بیمه حداکثر مدت استفاده از مقرری جمعا با احتساب دوره های قبلی
سابقه پرداخت حق بیمه حداکثر مدت استفاده از مقرری جمعاً با احتساب دوره‌های قبلی
برای مجردین برای متأهلین یا متکفلین
از ۶ ماه لغایت ۲۴ماه ۶ ماه ۱۲ ماه
از ۲۵ ماه لغایت ۱۲۰ ماه ۱۲ماه ۱۸ ماه
از ۱۲۱ ماه لغایت ۱۸۰ ماه ۱۸ماه ۲۶ماه
از ۱۸۱ ماه لغایت ۲۴۰ماه ۲۶ماه ۳۶ماه
از ۲۴۱ماه به بالا ۳۶ ۵۰ماه
لازم به ذکر است افراد مسن مشمول قانون بیمه بیکاری که در هنگام وقوع بیکاری دارای ۵۵ سال سن و یا بیشتر باشند به استناد ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی این قانون در صورت عدم اشتغال تا رسیدن به سن بازنشستگی مقرری بیمه بیکاری آنان ادامه می یابد.
ب – میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل (۵۵%) متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده می باشد . به مقرری افراد متاهل یا متکفل ، تا حداکثر ۴ نفر از افراد تحت تکفل به ازاء هر یک از آنها به میزان ( ۱۰% ) حداقل دستمزد افزوده خواهد شد . در هر حال مجموع دریافتی مقرری بگیر نباید از حداقل دستمزد کمتر و از (۸۰% ) متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد .

قوانین بیمه بیکاری برای سال ۹۹

در چه شرایطی بیمه شدگان بیکار، استحقاق دریافت بیمه بیکاری را دارند؟

حتما به صورت غیر ارادی بیکار شده باشد.

بازنشسته یا مستمری بگیر نباشد.

بیمه شده حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد قبل از بیکار شدن.

بیمه شدگانی که به دلیل حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی بیکار شدند نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه ندارند را دریافت خواهند کرد.

بیمه بیکاری کرونا به چه کسانی تعلق می گیرد

براساس اظهارات وی، برای بیکاری مشاغلی مثل دست‌فروشان نیز مقرر شد حدود سه هزار میلیارد تومان سرمایه به منظور پرداخت بیمه‌های بیکاری و ارائه تسهیلات به این افراد تخصیص یابد.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: اگر این بیکاری ناشی از بیماری باشد یعنی فرد به این ویروس مبتلا شده باشد تامین اجتماعی پوشش حقوق برای دوران بیماری را باید پرداخت کند. اما اگر منجر به بیکاری شود بیکاری غیراداری محسوب می‌شود و باید بیمه بیکاری به این افراد داده شود.

خدایی با اشاره به این که مشکل اصلی در مشاغلی است که بیمه نیستند، عنوان کرد: مشکل ما بیمه بیکاری کارگران روز مزد و دست‌فروشان است که بیمه نیستند، دولت باید برنامه‌ای برای این افراد داشته باشد در خصوص بقیه موارد قانون تکلیف را مشخص کرده است و فقط باید به قانون عمل شود.

بیکاران ویروس کرونا برای ثبت نام بیمه بیکاری ۳۰ روز مهلت دارند

مطابق قانون بیمه بیکاری کارگرانی که به دلیل ابتلا به کرونا یا تعطیلی بنگاه می‎خواهند از بیمه بیکاری استفاده کنند، برای ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری ۳۰ روز مهلت دارند.

ثبت نام بیمه بیکاری سال ۹۹

به‌منظور رعایت مهلت قانونی بیمه بیکاری، کارگران مشمول می‌توانند با ورود به سامانه https://bimehbikari.mcls.gov.ir/ ثبت نام بیمه بیکاری به صورت غیر حضوری برای سال ۹۹ انجام دهند.


 / زمان پرداخت بیمه بیکاری ۹۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا