سبک زندگی

چگونه لکه های عرق روی لباس را از بین ببریم؟

پس از تمرین شدید و یا در طول روزهای گرم و آفتابی، در اثر تعریق زیاد لکه های عرق روی لباس باقی می ماند و بدتر این که ممکنه لکه عرق به راحتی از روی لباس شسته نشود. برای از بین بردن لکه زرد عرق، داروهای خانگی پینشهادی ما را امتحان کنید.

لکه های عرق
لکه های عرق

علت لکه عرق

یکی از دلایل اصلی بروز لکه عرق، به نوع محصولات ضد عرق و دئودورانت مصرفی شما مربوط می شود. کلرید آلومینیوم یا نمکهای آلومینیوم موجود در محصول بهداشتی شما باعث ایجاد لکه های زیر بغل می شود، به ویژه زمانی که مواد تشکیل دهنده آن ها به طور کامل حل نمی شود. در عوض، آن ها به عرق بدن می چسبند و باعث بروز لکه می شوند که در برابر آب مقاوم است. این روند معمولا زمانی رخ می دهد که شدت مواد فعال در ضد عرق کاهش می یابد. به همین دلیل، شما دوباره عرق می کنید که نتیجه آن لکه ماندگار روی پیراهن تان خواهد بود.

راهکارهای خانگی برای رفع لکه عرق روی لباس

اجازه ندهید گرما و تعریق بیش از حد عرق جلوه زیبای تی شرت یا پیراهن مورد علاقه تان را خراب کند. از روش های خانگی استفاده کنید. داروهای خانگی زیر برای رفع لکه های عرق بسیار موثر میباشند.

۱٫ آسپرین

دو عدد آسپرین را خرد کنید و با ½ فنجان آب گرم مخلوط کنید. برای حذف لکه عرق، اجازه دهید لباس به مدت دو الی سه ساعت در محلول خیسانده شود.

۲٫ جوش شیرین

با ترکیب ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین و ¼ فنجان آب گرم یک خمیر آماده کنید. قبل از شستشوی لباس، خمیر را روی لکه ها بمالید. اگر لکه عرق خیلی بزرگ و چشمگیر است، قبل از قرار دادن لباس در ماشین لباسشویی، اجازه دهید خمیر حدود دو ساعت روی لباس بماند و خشک شود.

۳٫ آب لیمو

برای از بین بردن لکه های عرق زیر بغل، مقادیر مساوی آب لیمو و آب را با هم مخلوط کنید و قبل از شستشوی لباس در ماشین لباسشویی روی لکه بمالید.

۴٫ سرکه

برای پاکسازی لکه های عرق لباس در ناحیه زیر بغل، یک محلول مساوی از سرکه سفید و آب آماده کنید. قبل از شستشوی لباس، محلول را روی لکه های عرق اسکراب کنید. شما همچنین می توانید سرکه را به طور مستقیم بر روی لکه عرق بریزید و قبل از قرار دادن در ماشین لباسشویی پارچه را با سرکه تمیز کنید.

۵٫ بوراکس

بوره یکی از مواد معدنی و از نمک‌های اسید بوریک است. بوره معمولاً به شکل پودر سفیدی متشکل از بلورهای نرم بی‌رنگ است که به آسانی در آب حل می‌شوند. بوره کاربردهای زیادی دارد و از اجزاء استفاده شده در شوینده‌ها، مواد آرایشی و لعاب شیشه‌ها است. در زیست‌شیمی از آن به عنوان محلول‌های حائل، ماده ضد آتش، حشره‌کش و قارچ‌کش در فایبرگلاس بهره‌گیری می‌شود. نام این کانی در زبان‌های اروپایی بوراکس است.

بوراکس یک پاک کننده خانگی رایج است که اغلب به عنوان جایگزینی برای سفید کننده ها استفاده می شود. مقدار کمی آب را به یک قاشق غذا خوری پودر بوره اضافه کنید تا یک خمیر فوق العاده برای تمیز کردن لکه های عرق پیراهنتان بسازید. خمیر بدست آمده را روی لکه های عرق بمالید و به آرامی مالش دهید. بگذارید که این دارو به مدت ۳۰ دقیقه روی لکه بماند و سپس قبل از شستشو، هر گونه باقی مانده آن را تمیز کنید.

۶٫ پودر تُرد کننده گوشت

برای پاک کردن لکه عرق ابتدا ناحیه مورد نظر را در آب فرو برید و سپس مقدار کمی از پودر تُرد کننده گوشت، روی آن لکه بپاشید. سپس لباس را به طور معمول بشویید.

۷٫ نمک

برای خلاص شدن از زردی عرق بر روی لباس، چهار قاشق غذاخوری نمک به یک چهارم آب گرم اضافه کنید. با کمک یک اسفنج محلول را روی لباس بکشید تا رنگ لکه ناپدید شود.

۸٫ دئودورانت های طبیعی

دئودورانت هایی را انتخاب کنید که حاوی کلرید آلومینیوم یا نمک های آلومینیوم نیستند، زیرا باعث ماندگاری لکه های عرق می شوند. محصولات طبیعی دیگری را انتخاب کنید یا خودتان محصولات خانگی را آماده کنید که شامل مواد تشکیل دهنده مانند نشاسته ذرت، جوش شیرین یا آب لیمو باشد.

۹٫ پراکسید هیدروژن

برای تمیز کردن لکه های عرق از پراکسید هیدروژن (۲-۳٪) استفاده کنید. چند قاشق چای خوری را روی لکه ها قرار دهید و مالش دهید. اجازه دهید محلول در لکه نفوذ کند، سپس با سفیدکننده دیگری لباس را شستشو دهید.

۱۰٫ الکل مالشی

الکل در پاک کردن لکه ها موثر است، از جمله لکه هایی که به دلیل نمک آلومینیوم باقی مانده باشند. مقدار کمی از الکل مالشی را به لکه های عرق بمالید تا از شر لکه های روی لباس خلاص شوید.

۱۱٫ دستمال مرطوب بچه

محتوای الکل موجود در دستمال مرطوب بچه برای پاک کردن لکه عرق و لکه های ناشی از دئودورانت موثر است

۱۲٫ آب سرد

به محض اینکه به خانه رسیدید، برای کاهش اثر لکه عرق، از آب سرد برای خنثی کردن اسید استفاده کنید. بنابراین قبل از قرار دادن لباس در ماشین لباسشویی، لکه عرق پیراهن را در آب سرد خیس کنید.

۱۳٫ آمونیاک

هنگام استفاده از محلول آمونیاک برای تمیز کردن لباس ابریشمی، پشمی یا نخ اسپاندکس یا لاکرا، حداقل آمونیاک را با ۵۰٪ آب رقیق کنید. برای حذف لکه عرق روی لباس، قبل از قرار دادن لباس در ماشین لباسشویی ، لکه را با محلولی حاوی آمونیاک و آب بشویید./ مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا