چهره هاسلبریتی ایرانی

ماجرای تجاوز جنسی آیدین آغداشلو گرافیست و نقاش نامدار + بیوگرافی آدین آغداشلو

آیدین آغداشلو هنرمند مشهور کیست؟ ماجرای تجاوز جنسی آیدین آغداشلو گرافیست و نقاش نامدار به همراه بیوگرافی آیدین آغداشلو همچنین عکس در اینجا. به دنبال موج افشاگری‌ در رسانه‌های اجتماعی درباره «‌تجاوز‌ جنسی» کیوان امام‌وردی، فعال حوزه گردشگری به چندین زن جوان، یک روزنامه‌نگار نیز آیدین آغداشلو، نقاش سرشناس ایرانی را به «آزار جنسی» علیه خود متهم کرد.

تجاوز جنسی آیدین آغداشلو
تجاوز جنسی آیدین آغداشلو

سارا امت‌علی، روز شنبه اول شهریور، در یک مجموعه توییت، اعلام کرد این «آزار جنسی» ۱۴ سال پیش در جریان یک دیدار کاری، در دفتر آغداشلو روی داده و اکنون «دیگر دلیلی برای حمل مصلحت‌اندیشانه» این ماجرا نمی‌بیند.
این روزنامه‌نگار حوزه فرهنگی تاکید کرد: «همه‌ این سال‌ها از ترس کسانی که خواهند گفت مدرکی برای اثبات ادعایت نداری، یا کسانی که حاضر نیستند بپذیرند آغداشلو با تمام دانش و هنرش یک آزارگر جنسی است، سکوت کردم.»

طرح اتهام «آزار جنسی» علیه این نقاش معروف در حالی است که در روزهای اخیر روایت‌های مشابهی از افشای آزارهای جنسی از سوی برخی کاربران زن در توییتر مطرح شده است.

گروهی از آنها، کیوان امام‌وردی، فعال حوزه گردشگری را متهم به تجاوز از طریق دعوت دختران عمدتا دانشجو به خانه خود و از بین‌بردن هوشیاری آنها از طریق شراب‌ آلوده شده با قرص خواب کرده‌اند.

یکی از قربانیان نوشت: «کاش من تنها بودم. اگر فقط به من تجاوز کرده بودی، حرفی نمی‌زدم و به تراپی ادامه می‌دادم، اما الان می‌بینم به تن خیلی‌ها دست‌درازی کردی با سناریوهای مشابه.» برخی از این زنان نیز اعلام کرده‌اند که در سفرهای تفریحی یا علمی به برخی شهرها و جزیره‌ها، در دام امام‌وردی افتاده و قربانی تجاوز شده‌اند.

در همین خصوص زهرا امیرابراهیمی بازیگری که ویدیو او از رابطه جنسی اش با یکی از عوامل سریال نرگس منتشر شد در توئیتی نوشت:
این روزها پر شدن از روایت‌های تلخ و کثیف آزارهای جنسی که دیده‌ایم و می‌بینیم! دیگه وقتش بود! تحسین‌برانگیزه شجاعت زنانی که شروع کردن به نوشتن! کمترین کاری که می‌کنه اینه که جسارت نوشتن و حرف زدن به بقیه میده و می‌بینی که فقط تو نبودی که اینها رو زندگی کردی! #ایدین_اغداشلو

آیدین آغداشلو  ۸ آبان ۱۳۱۹ در رشت به دنیا آمد. او نقاش، گرافیست، نویسنده، منتقد فیلم تصویرگر کتاب‌های درسی ایران، مجلات، و مؤسسه‌های خصوصی است. او همچنین مدتی مدیر امور فرهنگی و هنری «دفتر مخصوص شهبانو فرح پهلوی» و از کارکنان موزه هنرهای معاصر تهران و موزه رضا عباسی بود. آغداشلو تاکنون تنها دو بار در ایران نمایشگاه فردی برگزار کرده‌است، که نخستین آن در سال ۱۳۵۴ در انجمن ایران و آمریکا در تهران بود و دومین بار در آبان ۱۳۹۳ در گالری اثر. او همچنین نوشته‌هایی در نقد هنری و سینمایی، پژوهش‌های تاریخ هنر، و سفرنامه انجام داده است.

افشین پرورش پژوهشگر هنر در اینستاگرام خود در خصوص این موضوع نوشته است:

…و زندگی و حریم شخصی استاد است، بااینکه مردم این استاد نقاش را امین و مورد اعتماد خود می دانستند که دخترانشان را به او سپرده بودند. او دوست نزدیک والدین بسیاری از این قربانیان بوده است. همه با خنده از شیطنتهای پیرمرد می گویند و هیچ کسی به فکر دخترانی نیست که دیگر حتی توان یک تبسم ساده را ندارند. هیچ کس نمی پرسد عبارتهای موجود در آن ایمیل‌های پورنوگرافیک نظیر “ضیافتهای ضربدری پنج ضلعی و‌شش گوش” یعنی چه؟ “جیره ی سکسی”دیگر چیست و “سق دهان گربه”کجاست؟

حدود پنج سال پیش، گزارشهای تکاندهنده ای در مورد نحوه ی برخورد آیدین آغداشلو با هنرجویانش به دستم رسید. باورش واقعا برای من، سخت بود. از دوتن از دوستانم که چندسالی هنرجوی او بودند، سوال کردم. آنها ضمن تایید این اخبار، ۳قربانی را به من معرفی کردند و اینگونه پروسه ی تحقیق در مورد فساد جنسی آیدین آغداشلو آغاز شد. دوسال بعد ‌پس از گفتگو با ۸قربانی و نزدیک به ۵۰ تن از هنرجویان او در دوره های مختلف و راستی آزمایی‌های فراوان خاص اینگونه تحقیقات، تخلف این استاد نقاشی برای من محرز شد. پس به انتشار اولین مطلب در این مورد دست زدم.


انتشار آن مطلب و مطالب تکمیلی در مورد آغداشلو و همینطور مقالات تالیفی و ترجمه شده ای که در طول سه سال گذشته منتشر کرده ام سبب شد تا تعداد دیگری از قربانیان آغداشلو با من تماس گرفته و درخواست گفتگو کنند. تا به امروز بیش از ۲۰ نفر از قربانیان، مرا معتمد خود دانسته و در مورد آنچه که بر آنها رفته، سخن گفته اند. مقادیر زیادی فیلم و عکس، به همراه صدها ایمیل و پیام های تلگرامی و…که بین ایشان و آغداشلو رد و بدل شده را در اختیارم گذاشته اند که صحت تک تک آنها به اثبات رسیده. تعداد قربانیان با توجه به اظهارات افراد مطلع، بیش از اینهاست.


این موارد را با برخی از دوستان نزدیک و بستگان آغداشلو هم در میان گذاشتم و آنها هم ضمن قابل انتظار بودن ارتکاب چنین اعمالی از سوی آغداشلو، به موارد دیگری هم اشاره کردند که اکثرا به روابط استادشاگردی ارتباطی نداشت و بعنوان حریم شخصی او، قابلیت بررسی و تحقیق نداشتند.


اما آنچه که پس از گذر پنج سال تحقیق بر روی این پرونده، بعنوان یک فکت و نتیجه ی قابل استناد اهمیت دارد، اثبات تخلفات این استاد نقاشی نیست. بلکه الگوی رفتاری و نوع ارتباط او با برخی از هنرجویانش است. روشی بسیار شبیه روش حمید شانس و دیگر افرادی که استثمارجنسی را پیشه ی خود ساخته اند

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. این خانوم ها خودشون تمایل داشتند. وگرنه کسی به اونها کاری نمی‌داشت. شیطوونها خجالت بکشید و مردان را به وسوسه نیندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا