گوناگون

آخرین جزئیات و نحوه خرید طرح کنترل آلودگی هوا در سال ۹۹

در این مطلب دربار نحوه خرید طرح کنترل آلودگی هوا در سال ۹۹ نوشته ایم. طرح زوج و فرد جدید در سال ۹۹ با آنچه در سالهای گذشته اجرا می شد تفاوت بنیادین خواهد داشت. در سال ۹۷ طرحی از سوی شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مطرح شد که در آن قوانین طرح ترافیک زوج و فرد در تهران دچار دگرگونی شده است. این طرح در مرحله بررسی و اصلاح از سوی نهادهایی مانند شورای شهر، استانداری و پلیس راهور است و به گفته برخی از کارشناسان از تابستان سال ۹۸ به مرحله اجرا رسید.

طرح کنترل آلودگی هوا در سال 99
طرح کنترل آلودگی هوا در سال ۹۹

مدت زمان ورودمجاز به محدوده طرح زوج و فرد سابق (محدوده کنترل آلودگی هوا) در سال ۹۹ برای کلیه خودرو ها با پلاک تهران٬ ۲۰ روز در هر فصل و برای پلاک غیر تهران٬ ۱۵ روز در هر فصل ( ۳ ماه) خواهد بود. مازاد بر این٬ عوارض روزانه باید خریداری شود که مبلغش٬ حدودا ۵۰ درصد مبلغ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک خواهد بود و بر  اساس معاینه فنی برتر و ساعت اوج ترافیک٬ تعیین می شود. برای صاحبان خودرو هایی که در محدوده طرح ترافیک ساکن هستند٬ ۲۵ درصد خرید عوارض برای یک خودرو آن ها٬ در نظر گرفته شده است.


بیشتر بخوانید:

نقشه و محل استقرار دوربین های محدوده زوج و فرد جدید و طرح ترافیک در تهران


نکات مهم طرح محدوده کنترل آلودگی هوا سال ۹۹

  • برنامه جایگزین طرح زوج و فرد از اول تیر ماه ۹۸ اجرایی خواهد شد.
  • از اول تیر ماه ۹۸ محدوده زوج و فرد تهران٬ محدوده کنترل آلودگی هوا نام خواهد داشت.
  • در حلقه دوم ( زوج و فرد سابق) تلاش شده تا از میزان آلودگی هوای پایتخت کاسته شود و شرایط اقتصادی و رفاه شهروندان تهرانی لحاظ  شود.
  • در سال ۹۷ خودرو های فرد در هر فصل سال حداکثر بیست و شش روز و خودرو های دارای پلاک زوج٬ حداکثر سی و نه روز در هر فصل سال٬ مجاز به تردد بودند که در طرح جدید زوج و فرد در سال ۹۸ محدودیتی بابت زوج یا فرد بودن پلاک وجود نخواهد داشت.
  • در سال ۹۸ چیزی به نام محدوده زوج و فرد ترافیکی در تهران وجود ندارد و هر خودرویی مجاز است در طول فصل٬ بیست روز حق تردد مجاز و رایگان داشته باشد.
  • در سال ۹۸ هر خودروی پلاک تهران که بخواهد در هر فصل سال٬ بیش از بیست روز در محدوده کنترل آلودگی هوا ( زوج و فرد سابق) تردد کند٬ باید عوارض پرداخت کند.
  • در سال ۹۸ هر خودروی پلاک غیر تهران که بخواهد در هر فصل سال٬ در تهران تردد کند٬ ۱۵ روز در هر فصل٬ از پرداخت عوارض معاف است و بیش از آن باید عوارض پرداخت کند.

هزینه پرداخت عوارض تردد در محدوده طرح

مبلغ عوارض برای تردد خودرو ها در محدوده کنترل آلودگی هوا تهران در سال نود و هشت٬ بر اساس لایحه ای که از سوی شهرداری تهران به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم شده است تعین شده و موارد زیر پیشنهاد شده که در صورت تصویب٬ اجرایی خواهد شد:

  • نرخ عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا در سال ۹۸ به ازای هر روز مازاد بر ۲۰ روز (برای خودروهای با پلاک تهرانی) و مازاد بر ۱۵ روز (برای خودروهایی با پلاک غیر تهرانی)٬ ۵۰ درصد نرخ عوارض طرح ترافیک روزانه است.
  • نرخ عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا در سال ۹۸ بر حسب تردد در ساعات اوج یا غیر اوج و داشتن یا نداشتن معاینه فنی برتر محاسبه خواهد شد.
  • طرح محدوده کنترل آلودگی هوا ( زوج و فرد سابق) در روزهای ۵ شنبه هر هفته نیز از ساعت ۶:۳۰ لغایت ۱۳ اجرا می شود.
  • برای خودرو هایی که دارای معاینه فنی برتر هستند٬ ۲۵ درصد تخفیف در خرید عوارض ورود به طرح محدوده کنترل آلودگی هوا در نظر گرفته شده است.
  • برای خودر وهای ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا تهران٬ ۵۰ درصد تخفیف از پرداخت عوارض در نظر گرفته شده است و به ازای هر واحد مسکونی٬ فقط به یک پلاک خودرو تعلق می گیرد. یعنی اگر شما ۳ خودرو داشته باشید٬ فقط به ۱ خودرو٬ ۵۰ درصد تخفیف در خرید عوارض تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا تعلق خواهد گرفت.

جریمه دیرکرد پرداخت

پرداخت عوارض پرداخت نشده در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا تهران در سال نود و هشت بر اساس مهلتی است که زمانش بزودی اعلام می شود و پیش از اعمال جریمه بابت تردد غیر مجاز٬ به صاحب خودرو اعلام می شود تا نسبت به شارژ حساب و پرداخت عوارض تردد اقدام کند.

چند نکته مهم

  • اگر در سال نود و هفت برای دریافت طرح ترافیک در سایت my.tehran.ir ثبت نام کرده اید٬ از ثبت نام جدید بی نیاز خواهید بود.
  • اگر ساکن محدوده کنترل آلودگی هوا هستید٬ برای استفاده از تسهیلات تخفیف مربوط به امتیاز محل سکونت٬ بایستی مدارک خود را به دفاتر خدمات الکترونیک برده و تسلیم کنید. جزییات مدارک و آدرس های مربوطه در پایتخت بزودی اطلاع رسانی خواهید شد. لذا تا صدور اطلاعیه٬ از مراجعه به واحدهای خدمات الکترونیک شهر تهران برای دریافت خدمات طرح کنترل آلودگی هوا٬ خودداری کنید.

زمان اعمال طرح در سال ۹۹

محدوده طرح ترافیک :

روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۷
روزهای پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۳

محدوده زوج یا فرد :

روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۹
روزهای پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۳

طرح کنترل آلودگی هوا در سال ۹۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا