اخبار داغ

آیا می‌دانستید این ۱۵ شخصیت معروف پناهنده‌اند؟

مجله اینترنتی کولاک، ترجمه: پرویز فغفوری آذر

همه دوست دارند در محله‌، شهر، استان و کشور خودشان رشد کنند وتشکیل زندگی بدهند. اما وقتی شرایط زندگی در کشوری که متعلق به آن هستی خشونت‌بار و خطرناک می‌شود،‌ یا باید بمانی و بجنگی و نهایتا بمیری، یا باید برای ادامه زندگی محل دیگری را انتخاب کنی.

به گفته سازمان ملل هر روزه هزاران خانواده ناچار از ترک شهر یا کشورشان به خاطر ترس از خشونت و زنده ماندن می‌شوند. آنها با مهاجرت به دیگر کشورها سعی می‌کنند زندگی جدیدی را آغاز کنند.

در روز جهانی مهاجران برخی از شخصیت‌های معروف عالم هنر، سیاست،‌علم و ورزش را به شما معرفی می‌کنیم که شاید تا به امروز از مهاجر بودنشان خبر نداشتید.

فردی مرکوری

 

ستاره موسیقی «کوئین» متولد زنگبار بود اما سال ۱۹۶۴ و در ۱۷ سالگی طی انقلاب این کشور با خانواده‌اش به بریتانیا مهاجرت کردند.

میلا کونیس

این ستاره هالیوود طی دوران جنگ سرد و زمانی که شوروی هنوز به عنوان یک کشور شناخته می‌شد در منطقه اوکراین متولد شد و در ۷ سالگی با خانواده‌اش به امریکا مهاجرت کرد.

آلبرت اینشتین

 

این فیزیکدان معروف و مبدع نظریه نسبیت در سال ۱۹۳۳ به خاطر مخالفت آلمانی‌ها با یهودیان به امریکا مهاجرت کرد.

ریتا اورا

این ستاره پاپ زمانی که با خانواده‌اش از کوزوو (بخشی از یوگسلاوی سابق) به انگلستان مهاجرت کردند تنها یک ساله بود. از آنها به عنوان آلبانیایی‌تبارهای یوگسلاوی یاد می‌شد.

ایمان

این سوپرمدل و بیوه دیوید بووی (خواننده معروف انگلیسی که چند سال پیش درگذشت) مجبور شد در سال ۱۹۷۲ از سومالی به همراه خانواده‌اش به کنیا مهاجرت کند.

گلوریا استفان

 

این ستاره موسیقی پاپ لاتین در کوبا متولد شد ولی طی انقلاب کمونیستی این کشور در سال ۱۹۵۹ به همراه خانواده‌اش به میامی در امریکا مهاجرت کرد.

زیگموند فروید

زیگموند فروید

 

او یکی از بنیان‌گذاران روانشناسی مدرن است و نظریات جنجال‌برانگیزی داشته است. او در سال ۱۹۳۸ و اواخر عمرش از اتریش همراه با همسرش به لندن مهاجرت کرد. فروید سال بعد از مهاجرت به لندن درگذشت.

لول دنگ

این ستاره بسکتبال وقتی ۵ساله بود در زمان جنگ داخلی سودان از این کشور به انگلستان و لندن مهاجرت کرد. او سپس به ا مریکا رفت و برای تیم‌های شیکاگوبولز و لس‌آنجلس لیکرز بازی کرد.

M.I.A

این خواننده رپ ابتدا از سریلانکا همراه با خانواده‌اش به منطقه خودمختار تامیل‌نشین مهاجرت کرد. از آنجا به همراه خانواده‌اش به هندوستان رفت و در نهایت به لندن مهاجرت کرد.

لوسیان فرود

 

این نقاش متولد برلین زمانی که ۱۰ ساله بود از ترس رژیم نازی در سال ۱۹۳۳ به لندن مهاجرت کرد. پدربزرگش هم پنج سال بعد و یک سال قبل از شروع جنگ جهانی دوم به او ملحق شد.

هنری کیسینجر

وزیر امور خارجه اسبق امریکا ۱۵ ساله بود که در سال ۱۹۳۸ از ترس رژیم نازی آلمان به عنوان پناهندگان یهودی به امریکا مهاجرت کردند. البته قبل از ورود به امریکا توقف کوتاهی در لندن داشتند.

 

سعیدو براهینو

فوتبالیست سابق تیم استوک‌سیتی انگلستان ۱۰ ساله بود که به لندن رسید. پدرش در جریان جنگ داخلی بروندی کشته شد.

اندی گارسیا

بازیگر «پدرخوانده ۳» و «آل کاپون» در کوبا متولد شد و پس از شکست عملیات خلیج خوک‌ها در سال ۱۹۶۱ که قرار بود رژیم فیدل کاسترو را سرنگون کند، به میامی مهاجرت کرد.

تام استاپارد

اگر اهل کتاب و تئاتر باشید تام استاپارد را احتمالاً می شناسید، نمایشنامه نویس بزرگ و مشهوری که چندین جایزه ی ادبی دریافت کرده و آثارش به زبان های مختلفی ترجمه شده است. استاپارد در کشور چکسلواکی (کشورهای جمهوری چک و اسلواکی امروزی) متولد شد. او پیش از آنکه پای ارتش نازی به محل زندگی اش برسد، آنجا را ترک کرد.

روزی که نازی ها حمله به چکسلواکی را شروع کردند، استاپارد، نویسنده ی آینده، از جنگ و قتل عام دسته جمعی یهودی ها به دست ارتش نازی گریخت. پدر و مادر تام او را به سنگاپور بردند که یکی از کشورهایی بود که شرکت پدرش، کارکنان خود را به آنجا می فرستاد. هر چهار پدربزرگ و مادربزرگ تام که موفق به فرار نشده بودند، به دست نازی ها کشته شدند. دو سال بعد، یعنی زمانی که ژاپنی ها به سنگاپور هجوم آوردند، خانواده ی استاپارد دوباره مجبور به فرار شدند. تام و برادرش به همراه مادرشان به شهر دارجلینگِ هند رفتند و پدر تام داوطلبانه به ارتش بریتانیا پیوست (او در سال ۱۹۴۲ در جنگ کشته شد). بعد از جنگ، استاپارد در لندن ساکن شد.

مادلین آلبرایت

مادلین آلبرایت کشورش چکسلواکی را قبل از واقعه هولوکاست ترک کرد. به دنبال فروپاشی چکسلواکی به دست آلمان، خانواده آلبرایت مجبور به فرار از کشور خود شدند و به انگستان نقل مکان کردند. بعد از جنگ جهانی دوم، خانواده او به چکسلواکی که دوباره سامان گرفته بود بازگشتند و تا پیش از آنکه یک حکومت کمونیستی کنترل کشور را به دست بگیرد به زندگی در آنجا ادامه دادند. بعد از آن، مادلین به نیویورک نقل مکان کرد و از آن به بعد در امریکا ساکن شد.

در سال ۱۹۹۷ تبدیل به اولین زنی تبدیل شد که به عنوان وزیر امور خارجه امریکا انتخاب می‌شود. این بالاترین مقام سیاسی‌ای بود که یک زن توانسته بود در تاریخ امریکا به آن دست پیدا کند. آلبرایت در کتاب خاطرات خود به نام «Madame Secretary» به اینکه چطور بعدها به یهودی بودنش پی برده بود و همین‌طور ماجرای فرار خانواده‌اش به دلیل پاکسازی قومی و ظلم‌های سیاسی اشاره کرده است.

منبع: اسکای نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا