علم و تکنولوژی

آیا ازدواج دوم خانم ها باعث قطع شدن حقوق مستمری آن ها از همسر اول خود می شود؟

یکی از حمایت‌های مقنن از افراد بویژه زنان برقرار نمودن دریافت مستمری در صورت فوت بیمه شده می‌باشد. این در حالی است که پیش‌تر ازدواج مجدد همسر بیمه شده مانع استحقاق وی از دریافت این مستمری می‌گردید.

مستمری زنان از همسر فوت شده چگونه است ؟

یکی از حمایت‌های مقنن از افراد بویژه زنان برقرار نمودن دریافت مستمری در صورت فوت بیمه شده می‌باشد.

این در حالی است که پیش‌تر ازدواج مجدد همسر بیمه شده مانع استحقاق وی از دریافت این مستمری می‌گردید

چه این که ماده ۸۰ قانون تامین اجتماعی بیان داشته بازماندگان متوفی با احراز شرایط این ماده می‌توانند از مستمری بازماندگان بهره‌مند گردند.

قانونگذار در ماده ۸۱ همین قانون و در بند ۱ آن عیال دایم بیمه شده متوفی را که شوهر انتخاب نکرده در زمره بازماندگان واجد شرایط وی جهت بهره مندی از مستمری بازماندگان دانسته است.

درحالی که مقنن به واسطه شناخت و آگاهی نسبت به حقوق زنان و توجه ویژه بدان بخصوص در سال‌های اخیر نسبت به وضع مقرراتی جدید و نسخ آنچه بوده است اقدام نموده است.

از همین روی در قانون جدید حمایت خانوده مصوب ۱۳۹۱ و در بند ۱ ماده ۴۸ آن ازدواج مجدد بیمه شده متوفی را نه تنها مانع برخورداری وی از این مستمری ندانسته، بلکه در تبصره آن، حکم این ماده به افرادی که قبل از اجرا شدن این قانون فوت شده اند نیز تسری داده شده است.

به عبارت دیگر در مورد دامنه شمول این امتیاز نسبت به زنان باید بیان داشت کسانی که همسر آن‌ها قبل از لازم الاجرا شدن قانون حمایت خانواده فوت نموده و ازدواج کرده اند از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون (۷/۲/۱۳۹۲) از مستمری بازماندگان برخوردار خواهند بود و به گذشته تسری نمی‌یابد؛

بنابراین بر اساس این مقرره بند ۱ ماده ۸۱ قانون بیمه تامین اجتماعی نسخ و بند ۱ ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده مرعی و لازم الاتباع می‌باشد.

مستمری بازماندگان و شرایط بهره مندی از آن

بند ۱۶ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی مستمری را وجهی دانسته که طبق شرایط مقرر در این قانون به منظور جبران قطع تمام یا قسمتی از درآمد بیمه شده و در صورت فوت او برای تامین معیشت بازماندگان وی به آنان پرداخت می‌شود.

در ادامه مقنن در ماده ۸۰ همان قانون به بیان شرایط بهره‌مندی از این مستمری به شرح ذیل پرداخته است:

بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی در یکی از حالات زیر مستمری بازماندگان دریافت خواهند داشت:

  1. در صورت فوت بیمه شده بازنشسته
  2. در صورت فوت بیمه شده از کار افتاده کلی مستمری بگیر
  3. در صورت فوت بیمه شده‌ای که در ۱۰ سال آخر حیات خود، حداقل حق بیمه یک سال کار، مشروط بر اینکه ظرف آخرین سال حیات حق بیمه ۹۰ روز کار را پرداخت کرده باشد.

بر اساس این ماده چنانچه بیمه شده متوفی از مصادیق هر یک از بند‌های سه گانه گفته شده ماده ۸۰ باشد، پس از فوت او بازماندگان واجد شرایط وی می‌توانند از مستمری بازماندگان برخوردار گردند.

شرایط بهره مندی زوجه متوفی از مستمری

همانطور که پیش‌تر بیان گردید از جمله بازماندگانی که استحقاق دریافت این مستمری را دارند همسر متوفی می‌باشد. اما همسر نیز مانند سایر افراد مستحق بایستی حائز شرایطی باشد از جمله این شرایط این است مطابق ماده ۸۱ قانون تامین اجتماعی که به موجب ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده اصلاح شده است، زن باید همسر دائم متوفی باشد.

این در حالی است که همانطور که پیش‌تر بیان داشتیم ازدواج یا عدم ازدواج مجدد زوجه تاثیری در بهره مندی از مستمری ندارد.

د راین صورت سهم همسر بیمه شده متوفی، به استناد بند ۱ ماده ۸۳ قانون تامین اجتماعی ۵۰ درصد از مستمری استحقاقی بیمه شده متوفی می‌باشد.

از طرف دیگر، حتی چند همسری زوج نیز مانع تعلق مستمری نمی‌باشد و مستمری بین زنان دایم متوفی به تساوی تقسیم خواهد شد.

شرایط بهره مندی فرزندان دختر متوفی از مستمری

در خصوص شرایط بهره مندی دختران متوفی از این مستمری باید بیان داشت، مطابق بند ۲ ماده ۸۱ قانون تامین اجتماعی، فرزندان متوفی در صورتی که سن آن‌ها کمتر از هجده سال تمام باشد و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته باشند یا به علت بیماری یا نقص قادر به کار نباشند مستحق دریافت مستمری خواهند بود.

از همین روی بند ۳ ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده در خصوص فرزندان اناث نداشتن شغل و شوهر را ملاک دانسته و در خصوص فرزندان ذکور تا بیست سالگی و بعد از آن را منحصراً در صورتی که معلول از کارافتاده نیازمند باشند یا مشغول به تحصیل باشند مشمول دریافت مستمری می‌داند.

از همین روی مطابق بند ۲ ماده ۸۳ قانون تامین اجتماعی، میزان مستمری هر فرزند بیمه شده متوفی معادل بیست و پنج درصد مستمری استحقاقی بیمه شده می‌باشد.

دریافت مجدد مستری برای فرزندان دختر پس از طلاق

فرزندان اناثی که بواسطه ازدواج مستمری آن‌ها قطع شده است، پس از فوت همسر یا طلاق مجدداً از تاریخ فوت یا طلاق مشمول دریافت مستمری قرار می‌گیرند.

فرزندان اناث در صورتی که شاغل باشند و بیکار شوند در این صورت نیز مستمری برقرار خواهد شد. به شرطی که بیمه بیکاری و دستمزد دیگری نداشته باشد. اما در صورتی که فرزندان اناث خود دارای درآمد باشند، از شمول پرداخت مستمری خارج هستند.

بیمه مستمری

بدون شک همه ما به فکر دوران بازنشستگی خود هستیم. با توجه به ساختار اجتماعی امروز ما، بالا رفتن سن ازدواج و بسیاری فاکتورهای دیگر، دوران بازنشستگی بسیاری از ما متقارن با تحصیل فرزندان مان و یا ازدواج آن ها خواهد بود.

در واقع اصلی ترین هزینه های زندگی مان در دورانی خواهد بود که قادر به انجام کار نیستیم و یا قوانین کشور اجازه کار کردن را به ما نمی دهند.

دوران بازنشستگی و یا از کار افتادگی در واقع دوره برداشت ماحصل یک عمر تلاش فرد است.

هر شخص تا زمانی که شغلی دارد و یا به هر نحوی کسب درآمد می کند، باید به فکر سرمایه گذاری درستی برای آینده خود باشد. بیمه مستمری یکی از راهکار هایی است که می تواند مفید باشد و به دریافت حقوق مستمری مناسب منجر شود.

قطعا همه ما بر روی نیاز به دارا بودن حقوق مستمری توافق داریم، حال سوال اصلی این است که از چه روش هایی می توانیم آینده ای روشن و بدون دغدغه برای خود و خانواده مان رقم بزنیم؟

اولین روشی که به ذهن مان خطور می کند بیمه مستمری و یا انواعی از بیمه است که در ازاری پرداخت مبلغ ناچیزی به صورت ماهانه و یا سالانه (زمان های مشخص بر حسب قرارداد طرفین)، در زمان بازنشستگی تا چندین برابر مبلغ حق بیمه را به بیمه شده پرداخت می کنند.

انواع بیمه مستمری

دو روش اصلی برای بیمه مستمری وجود دارد. روش اول و متداول تر در ایران که تقریبا همه آن را می شناسند، بیمه تامین اجتماعی و روش دوم که در ایران کمتر شناخته شده ولی در دنیا بسیار پرطرف دار است، بیمه عمر و سرمایه گذاری.

بیمه تامین اجتماعی در ایران به دو شکل اجباری (در صورت اشتغال به کار توسط کارفرما و بیمه شده به صورت مشترک) و خویش فرما (توسط شخص بیمه شده) انجام می شود.

مبلغ مستمری بازنشستگی این نوع بیمه کاملا به میزان حقوق شخص و به طبع آن حق بیمه پرداختی وابسته است.

بیمه های عمر و سرمایه گذاری نوعی بیمه مستمری هستند که در سراسر دنیا و به ویژه در کشورهای جهان اولی از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند. در ایران نیز بیمه های عمر توسط شرکت های مختلف بیمه ای و با طرح های مختلف عرضه می شوند.

میزان حق بیمه در این نوع بیمه ها بر حسب درآمد و بودجه بیمه گزار از ماهانه ۵۰ هزارتومان شروع و تا مبالغ بالاتر نسبت به انتخاب شخص متغیر است. برخی از شرکت ها مبلغ بازنشستگی بیمه عمر را در پایان قرارداد یک جا و برخی به صورت مستمری پرداخت می کنند.

برای مثال مستمری یک شخص سی ساله در صحت و سلامت کامل با حق بیمه ماهی ۱۰۰ هزار تومان، پوشش بیماری های خاص و با ضریب افزایش سالانه %۱۰، پس از ۱۵ سال ۱۲۶ میلیون تومان و یا ماهانه دو میلیون تومان خواهد بود. در صورتی که شخص تنها ۳۶ میلیون تومان پرداخت کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا