سلامت

از مصرف بادام در رژیم غذایی روزانه خود غافل نشوید

 مجله اینترنتی کولاک ، محمد سیمری: درخت بادام دارای ریشه ی بسیار قوی است؛ این درخت می‌ تواند حتی با کمی رطوبت نیز رشد کند! بادام یکی از انواع آجیل هایی است که در ایران به وفور یافت می شود و خواص تغذیه ای فوق العاده ی آن باعث شده است که در لیست مواد مغذی و مفید قرار گیرد.

مغز بادام بر دو نوع است: بادام شیرین و بادام تلخ. ظاهر هر دو بادام شبیه به هم است! روغن حاصل از هر دو بادام، جزو اسیدهای چرب غیر اشباع محسوب می‌ شود. ولی عمر روغن بادام تلخ کوتاه تر است؛ اسانس بادام تلخ به سهولت با اکسیژن هوا ترکیب و اکسید می‌ شود، بنابراین باید همیشه محتوی آن کاملا پر و در بسته بوده و در جای تاریک و سرد نگهداری شود.

بادام شیرین دارای ۵۰ تا ۵۵ درصد و بادام تلخ دارای ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن می‌ باشد. برای به دست آوردن روغن بادام، مغز بادام را پس از تمیز کردن و خشک کردن خرد می‌ کنند و به صورت خمیر در می‌ آورند و سپس آن را تحت فشار قرار داده و روغن آن را استخراج می‌ کنند؛ تفاله ی بادام را که از فشار اول باقی مانده تحت اثر حرارت و مواد شیمیایی قرار داده و روغن را در مرحله دوم فشار بدست می‌ آورند.

بادام تلخ که در خاورمیانه و آسیا می‌ روید، بیشتر خواص درمانی دارد و در ایران از روغن آن برای همین مهم استفاده می‌ شود؛ دلیل تلخی آن هم، وجود نوعی سم به نام اسیدهیدروسیانیک است که مثل دانه های سیب، هلو و زردآلو در بدن به سیانید تبدیل می‌ شود! به همین دلیل معمولا خوردن آن در بیشتر کشورها ممنوع است؛ مگر آن که این ماده سمی را طی فرآیندهایی از آن خارج کرده باشند. مغز بادام تلخ از نظر طب قدیم ایران، خیلی گرم و خشک است. جالب است بدانید مالیدن روغن بادام تلخ روی صورت، لکه‌ ها و چین و چروک و ترک دست و پا را که از سرما ایجاد شده، از بین می‌ برد.

بادام تلخ را آسیاب کرده و سپس با سرکه مخلوط کنید؛ این مخلوط ضماد خوبی برای سر درد و همچنین مالیدن آن بر دور چشم به منظور تقویت بینایی مفید است. همچنین خوردن بادام تلخ برای تنگی نفس، سرفه و  ورم ریه مفید است؛ همچنین مخلوط بادام تلخ با عسل برای درمان قولنج مفید است. بد نیست بدانید  برای رفع زنگ زدن و صدا در گوش می توان از روغن بادام تلخ استفاده نمود؛ به این منظور یک قطره از روغن بادام تلخ را در گوش بریزید.

از دیگر فواید بادام تلخ برای پوست، از بین بردن لک‌ های صورت، کاهش چین و چروک پوست، درمان زخم های کهنه و کاهش خارش است که به این منظور از ضماد بادام تلخ همراه با سرکه استفاده می شود.

برای رفع درد کلیه‌ ها، بادام تلخ را با نشاسته و نعناع ترکیب کنید و برای از بین بردن سنگ کلیه و ناراحتی‌ های کلیه، بادام تلخ را با شیره انگور مخلوط کرده و بخورید. همچنین اگر عادت ماهیانه خانم‌ ها عقب می‌ افتد، بهترین راه درمان آن قرار دادن شیاف بادام تلخ در مهبل است!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا