سینماسینمای‌جهان

اسامی بازیگران فیلم کاپون با حضور تام هاردی + خلاصه داستان کاپون Capone

اسامی بازیگران فیلم کاپون با حضور تام هاردی به همراه خلاصه داستان کاپون Capone همچنین اطلاعات تکمیلی از این فیلم و نقد بررسی آن در همین مطلب. فیلم “کاپون” که در آن تام هاردی نقش آلن کاپون، تبهکار معروف آمریکایی را بازی می‌کند، با فروش قابل توجهی همراه شده است.

بازیگران فیلم کاپون
بازیگران فیلم کاپون

در دنیای پسا-کرونا، معیار “موفقیت” فیلم‌هایی که به جای سالن‌های سینما باید در پلتفرم‌های دیجیتال عرضه ‌شوند متفاوت از قبل شده. یونیورسال اولین استودیویی بود که این اقدام را با “تور جهانی ترول‌ها” انجام داد و نتایج مطلوبی گرفت. استودیوی “ورتیکال اینترتینمنت” نیز به تازگی با “کاپون” با بازی “تام هاردی” و کارگردانی “جاش ترنک” فروش قابل توجهی از شبکه‌ی نمایش خانگی کسب کرده است.

ورتیکال گزارش می‌دهد که فیلم جدید ترنک و هاردی در ۱۰ روز اول انتشار ۲.۵ میلیون دلار فروخته است. هرچند این رکورد با فروش ۱۰۰ میلیون دلاری “تور جهانی ترول‌ها” فاصله‌ی بسیار زیادی دارد، اما با در نظر گرفتن مخاطبین و هزینه‌های بازاریابی، عملکرد “کاپون” حتی تحسین‌برانگیزتر است.

ورتیکال اینترتینمنت می‌گوید: “ما به شدت تحت تأثیر استقبال از فیلم “کاپون” قرار گرفته‌ایم. اگرچه تمایل داشتیم که فیلم در سالن‌های سینما اکران شود، اما از موفقیت آن در بازار نمایش خانگی نیز بسیار خوشحالیم. به لطف سخت‌کوشی تمامی مشارکت‌کنندگان، از جمله حمایت بی‌نظیر شرکای تجاری، این افتتاحیه از تمامی انتظارات ما فراتر رفت و ما همچنان امیدواریم که “کاپون” در این دوران تیره مخاطبینش را پیدا کند.”

برای درک بهتر این موفقیت ذکر این نکته خالی از لطف نیست که سهم استودیوها از فروش فیلم‌ها در شبکه‌ی نمایش خانگی ۸۰ درصد و در سالن‌های سینما ۵۰ درصد است. از این گذشته، “کاپون” در صورتی که در سالن‌های سینمای آمریکا امکان اکران داشت، به صورت محدود به نمایش درمی‌آمد و تمامی ۴۰۰۰ سالن این کشور را مانند عناوین ابرقهرمانی نمی‌توانست در اختیار بگیرد.

فیلم “پسر عزیز” که در سال ۲۰۱۹ عرضه شد، یکی از بهترین آثار سال نامید می‌شد، چند نامزدی از مراسم اهدای جوایز دریافت کرد، و ستاره‌ای چون “شیا لابوف” در آن نقش‌آفرینی می‌کرد. این فیلم اتوبیوگرافیکال شباهت‌های زیادی به “کاپون” داشت اما “پسر عزیز” در سالن‌های سینما اکران شد و در تمام مدتی که روی پرده بود ۳ میلیون دلار فروش کرد. اما “کاپون” در طول تنها ۱۰ روز  رکوردی نزدیک به آن فیلم ثبت می‌کند.

به این ترتیب این احتمال وجود دارد که حتی پس از بازگشایی سالن‌های سینما به صورت کامل و ریشه‌کن شدن ویروس کرونا، استودیوهای بیشتری به عرضه‌ی فیلم‌های‌شان در پلتفرم‌های دیجیتال به جای اکران در سالن‌های سینما علاقه نشان دهند، هرچند که این مسئله خشم سالن‌داران را در پی داشته باشد.

بازیگران فیلم کاپون

تام هاردی / Tom Hardy، لیندا کاردلیانی / Linda Cardellini، جک لودن /  Jack Lowden، مت دیلون / Matt Dillon، نوئل فیشر / Noel Fisher، کایل مک‌لاکلن / Kyle MacLachlan، کاترین ناردوچی / Kathrine Narducci،  نیل برنان / Neal Brennan

بازیگران فیلم کاپون -
بازیگران فیلم کاپون –

نقد و بررسی فیلم کاپون

داستان فیلم به آخرین سال زندگی آل کاپون در عمارت عظیم خودش می پردازد. جایی که او به دلیل بیماری سیفلیس عصبی، توان کنترل ذهن خود را از دست داده و تفاوت میان خیال و واقعیت را درک نمی کند. با اینحال اطرافیان کاپون سعی در مراقبت از او دارند تا بتواند روزهای آخر عمرش را در آرامش بگذارند. اما کاپون به آنها اعتمادی ندارد و ….

« کاپون » را جاش ترنک نوشته و کارگردانی کرده است. کارگردانی که فیلم خوش ساخت «  Chronicle » را در کارنامه هنری اش دارد اما اثر بعدی اش یعنی « چهار شگفت انگیز »، یکی از بدترین آثار اَبَرقهرمانی یک دهه اخیر سینما محسوب می شود که باعث شد ترنک پنج سال کارگردانی را کنار بگذارد. او حالا با « کاپون » دوباره فیلمسازی را تجربه کرده و با نگاهی به کارنامه هنری سینوسی او، باید امیدوار می بودیم که اثر جدید او خاطرات « چهار شگفت انگیز » را از خاطرمان ببرد اما این اتفاق نیفتاده و جاش ترنک نسبت به پنج سال گذشته تغییر خاصی در سبک و سیاق فیلمسازی خود نداشته است.

دلیل بزرگی که تماشاگر را به تماشای « کاپون » وا می دارد، نام آل کاپون است. زندگی پر فراز و نشیب این گنگستر دستمایه ساخت فیلمهای سینمایی بسیاری شده و حالا تماشاگر انتظار دارد تا با تماشای « کاپون » زوایای تازه ای از زندگی کاپون که پنهان مانده و سبب شده تا دغدغه کارگردان برای ساخت اثر شود را تماشا کند. اما زمانی که به تماشای فیلم می نشینیم، با یکی از بی اهمیت ترین بخش های زندگی آل کاپون مواجه می شویم که هیچ اطلاعات جدیدی از زندگی این گنگستر در اخیتار تماشاگر قرار نمی دهد. فیلم زمانی که آغاز می شود او در بدترین شرایط بیماری خود قرار دارد و در عمارت خود روزهای آخر زندگی را سپری می کند. جاش ترنک در طول فیلم مصیبت های یک مرد مبتلا به سیفلیس عصبی را به تصویر می کشد که چراغ زندگی او رو به خاموشی است، اما چرا باید برای به تصویر کشیدن چنین موقعیتی، نام « آل کاپون » را ضمیمه فیلم کنیم؟

نام کاپون با فعالیت های گنگستری گره خورده است و تصور هر موقعیت دیگری جز آنچه تاریخ درباره کاپون نوشته، یک تصمیم عجیب و بیهوده تلقی می شود. فیلم « کاپون » نیز به موضوعات جانبی روزهای آخر زندگی کاپون می پردازد. مشکلات ذهنی و عدم تشخیص واقعیت از خیال، بیشترین دقایق فیلم را تشکیل می دهند. ترنک از این فرصت استفاده کرده تا در اوهام کاپون، گریزی به گذشته پر ماجرای او بزند و این ارجاعات صرفاً با به تصویر کشیدن چند دقیقه ای برخی اتفاقات قدیمی رقم خورده است که هیچ هدف و مفهومی را دنبال نمی کند. این تصاویر پراکنده و بی هویت هستند و صرفاً یک سایه از اقدامات کاپون را شامل می شوند. اینکه کاپون گنگستر ترسناکی بوده را تمام مردم جهان می دانند، اما فیلم قرار است چه چیز بیشتر از دانسته های تماشاگر در اختیارمان قرار دهد؟ پاسخ هیچ است.

ما در طول فیلم با کاپونی مواجه هستیم که اختیاری بر روی دفع ادرار خود ندارد و حتی در هنگام خواب نیز جای خود را بارها کثیف می کند. او نمی تواند به راحتی صحبت کند و در درمانده ترین حالت زندگی خود به سر می برد. سوال مهم اینجاست که چرا باید درباره آل کاپون، چنین مواردی برای تماشاگر اهمیت پیدا کند؟ آیا تماشاگری که به تماشای « کاپون » نشسته، علاقه ای به موضوعات مهم زندگی او از جمله فروش غیرقانونی مشروبات، قمارخانه ها، کشتن یک دوجین آدم، دوران پر ماجرای زندانی شدنش و انتقالش به آلکتراز و بسیاری موارد دیگر نداشته و صرفاً کنجکاو بوده تا کاپون را در بستر بیماری در حالی که توانایی کنترل ادرار خود را ندارد ببیند؟

متاسفانه ترنک حتی برای پرورش ایده ضعیف خود درباره آل کاپون نیز به اندازه کافی هوشیار نبوده است. در فیلم « کاپون » شخصیت های مکمل بسیاری حضور دارند که خرده روایت هایی را در طول داستان رقم می زنند که در کمال تعجب، هیچکدامشان بسط و گسترش نمی یابند و در حد سوال های بی پاسخ باقی می مانند. مسئله پسرِ دیگر کاپون یکی از این موارد است که در طول فیلم چندین بار مطرح می شود اما هرگز به آن پرداخته نمی شود. ترنک حتی در میانه فیلم بحث پنهان کردن ۱۰ میلیون دلار توسط کاپون را مطرح می کند و افرادی را به قصه اضافه می کند که در پی یافتن آن پول هستند. این موقعیت می توانست بستر مناسبی برای شکل گیری تقابل میان کاپون و اطرافیانش را مهیا کند اما در کمال تعجب، ترنک یکی از اعضای فامیل، چند گنگستر بی هویت، دکتر  و پلیس را وارد معرکه ۱۰ میلیون دلاری می کند و بدون هیچ پیشرفتی در طرح اولیه، آن را به حال خود رها می کند!

در میان انبوه مشکلات فیلمنامه و کارگردانی « کاپون »، تنها بازی تام هاردی در نقش این گنگستر گرفتار شده در بستر است که توانسته اثر را تا حدی سرپا نگه دارد. گریم چهره هاردی اگرچه کمی اغراق شده به نظر می رسد، اما بازی هاردی در زیر این گریم سنگین قابل قبول است. هاردی برای ایفای نقش کاپون لحن و صدای خود را هم تغییر داده که این تغییر صدا گاهی شبیه به صدای نیک نولتی شده! با اینحال، می توان گفت که تام هاردی از معدود نکات مثبت فیلم محسوب می شود که حضورش در صحنه توانسته بخش کوچکی از ضعف های بزرگ اثر را بپوشاند.

در نهایت باید گفت که « کاپون » اثری ضعیف و فراموش شدنی است که تماشای آن دانسته جدیدی به تماشاگر نمی افزاید. وضعیت « کاپون » مانند آن است که شما به سراغ ساخت فیلمی درباره فروغ فرخزاد بروید و به مدت ۹۰ دقیقه ماجرای نان خریدن او از نانوایی محل و اتفاقات پیرامونش را به تصویر بکشید! احتمالاً خود جاش ترنک هم هدف مشخصی از نویسندگی و کارگردانی « کاپون » نداشته است. آل کاپون گنجینه ای از رخدادهای تاریخی را رقم زده که همگی آنها پتانسیل بالایی برای اقتباس سینمایی دارند اما جاش ترنک همه آنها را کنار گذاشته و ما را به سال آخر زندگی آل کاپون می برد که جز دفع کردن باد فتق و خراب کردن جای خواب خود، نکته ویژه دیگری برای تماشاگر نداشته است!


⇐ برای دیدن مطالب بیشتر به لینک های باکس آفیس هفتگی ۲۰۲۰ و فیلم جدید خارجی مراجعه کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا