ورزشی

بیوگرافی روبرتو دونادونی گزینه مربیگری تیم ملی و استقلال

دونادونی کیست؟ زندگینامه کامل و بیوگرافی روبرتو دونادونی گزینه مربیگری تیم ملی و استقلال به همراه و سوابق این مربی نامدار ایتالیایی در این مطلب. بحث بازگشت آندره آ استراماچونی به استقلال به سوژه این روزهای رسانه های ایتالیایی تبدیل شده است. پس از سفر احمد سعادتمند مدیرعامل استقلال به ایتالیا و مذاکره برای برگرداندن مربی سابق این تیم به ایران، خبر بازگشت احتمالی این سرمربی توسط رسانه های ایتالیایی بازتاب داده شد.

بیوگرافی روبرتو دونادونی
بیوگرافی روبرتو دونادونی

رسانه های معتبر ایتالیایی از جمله جیانلوکا دی مارزیو خبرنگار معروف اسکای اسپورت و نیکولو شیرا خبرنگار روزنامه گاتزتا دلو اسپورت و همچنین وب سایت معروف فوتبال ایتالیا به بحث بازگشت احتمالی استراماچونی به استقلال پرداختند.

اما اکنون وب سایت ایتالیایی “سری بی نیوز” در خبری تأمل برانگیز ادعا کرده است که در صورت به بن بست خوردن مذاکرات استقلال با استراماچونی، مدیران این تیم سراغ روبرتو دونادونی سرمربی سابق تیم ملی ایتالیا خواهند رفت. این وب سایت با تیتر «مقصد غافلگیرکننده دونادونی» نوشته است ممکن است این سرمربی ایتالیایی راهی ایران شود. سری بی نیوز نوشته است:

«آینده روبرتو دونادونی با وجود چندین پیشنهاد از تیم های سری B می تواند در خارج از ایتالیا باشد. در صورتی که استراماچونی از حضور در ایران امتناع کند. آینده روبرتو دونادونی می تواند دوباره دور از ایتالیا باشد. سرمربی پیشین تیم ملی پس از تجربه حضور در لیگ چین و حضور بر روی نیمکت تیم شنزن، به نظر می رسید که به مربیگری در ایتالیا بازگردد.

مربی اهل سیزانو برگاماسکو این روزها به گزینه اول تیم اسپزیا تبدیل شده است که چند روز پیش توانست به سری آ ایتالیا صعود کند. چنانچه که استراماچونی از بازگشت به ایران خودداری می کند، ایرانی ها به دونادونی روی می آورند.

این در حالیست که حالا برخی از منابع معتقد هستند این مربی ایتالیایی برای نیمکت تیم ملی ایران در نظر گرفته شده است! حالا اینکه در چنین شرایطی که مقامات فدراسیون به دلیل اتهامات مالی در پرونده ویلموتس دادگاهی شده اند، چه شخصی با دونادونی وارد مذاکره شده بسیار عجیب است.

درباره دونادونی

روبرتو دونادونی  ۹ سپتامبر ۱۹۶۳ در سیزانو برگاماسکو ایتالیا به دنیا آمده است. او از ستارگان باشگاه میلان و ایتالیا در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دههٔ ۹۰ میلادی می‌باشد. وی هافبکی بسیار تکنیکی با توانایی بازی با دو پا و در هر دو سمت زمین بود. وی به همراه فرانکو بارزی، مارکو وان باستن، رود گولیت و فرانک ریکارد از اصلی‌ترین عناصر موفقیت‌های آث میلان در اواخر دهه ۸۰ و آغاز دهه ۹۰ میلادی محسوب می‌شود.

دوران بازیگری

وی در بازی‌های جام ملت‌های اروپا ۱۹۸۸ در آلمان غربی اولین حضور ثابت خود را در ترکیب تیم ملی ایتالیا تجربه کرد و در جام جهانی ۹۰ ایتالیا از بازیکنان با تجربه و همچنین جوان و از امیدهای موفقیت تیم میزبان محسوب می‌شد. در نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۹۰ در مقابل ایتالیا روبرتو دونادونی با پیراهن شماره ۱۷ از ناکامان ضیافت پنالتی‌ها بود و نتوانست دروازه سرجیو گویگوچه آ دروازبان پنالتی گیر آرژانتینی را باز کند. وی در جام جهانی ۱۹۹۴ بازگشت خوبی داشت و با ارائه یک بازی فوق‌العاده در نیمه نهایی جام جهانی مقابل بلغارستان از عوامل صعود تیم ایتالیا به دیدار نهایی بود. در فینال مقابل برزیل، دونادونی پنالتی نزد اما ایتالیا بار دیگر در رسیدن به عنوان قهرمانی، اینبار در ایستگاه آخر ناکام ماند. حضور در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۹۶ آخرین حضور دونادونی برای تیم ملی ایتالیا در سن ۳۳ سالگی بود.

دوران مربیگری

بعد از خدافظی از فوتبال؛ دونادونی هدایت باشگاه ایتالیایی لکو (۲۰۰۱–۲۰۰۲) لیورنو (۲۰۰۲–۰۳)، جنوا (۲۰۰۳–۰۴) را برعهده گرفت، در سال ۲۰۰۵ در نیم فصل به لیورنو برگشت و آنها را به جایگاه نهم در انتهای فصل رساند این تیم در فصل بعد (۲۰۰۵–۰۶) هم در جایگاه ششم بود که وی بعد از انتقاد از رئیس باشگاه استعفا داد

در ژوئیه ۲۰۰۶ بعد از استعفای مارچلو لیپی از هدایت تیم ملی ایتالیا، دونادونی به عنوان سرمربی جدید انتخاب شد او در اولین مسابقهٔ خود در این تیم مصاف کرواسی (دوستانه) رفت که در این بازی ۲–۰ مغلوب شد البته او در این بازی از هیچ‌کدام از بازیکنان قهرمان جام جهانی به جز دروازه‌بان آملیا استفاده نکرده بود

او در طی دو سال هدایت تیم ملی ایتالیا ۲۳ بازی سرمربی این تیم بود که ۱۳ برد، ۵ مساوی، ۵ باخت کارنامهٔ او در این تیم بود. او همچنین سرمربی آتزوری در رقابتهای یورو ۲۰۰۸ بود و پس از حذف در مرحلهٔ یک چهارم نهایی در مقابل اسپانیا جای خود را به مارچلو لیپی داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا