چهره هاسلبریتی خارجی

حضور نیمه‌برهنه نیکی میناژ در عربستان

احتمال حضور خواننده رپ با آن سر و وضع در کنسرت جده همه را شوکه کرده است

مجله اینترنتی کولاک، ترجمه: پرویز فغفوری آذر

کلا هنوز دو سال هم نشده که در عربستان سعودی زنان اجازه دریافت گواهینامه رانندگی گرفته‌اند و نیاز چندانی به حضور مردان برای خرید از فروشگاه‌ها ندارند. اصلاحات قدم به قدم و اجازه برگزاری کنسرت نلی ری (خواننده رپ) و ماریا کری در این این کشور گرچه تا حدودی باعث خوشبینی به عملکرد محمد بن‌سلمان شده اما قتل جمال قاشقجی و بعضی کارهای دیگر، تاثیرات مثبتی برخی اقدامات او را خنثی کرده است.

حالا در این میان قرار شده هجدهم جولای (دو هفته دیگر) نیکی میناژ، ملکه ۳۶ ساله رپ و خواننده اهل نیویورک که اصلیتی ترینیداد و توباگویی دارد، در یک کنسرت موسیقی در شهر جده عربستان شرکت کند.

نوع حضور نیکی میناژ هنگام اجرای روی صحنه به صورتی است که از کمترین لباس ممکن برای اجرای ترانه‌هایش استفاده می‌کند و این نوع حضور آن هم دو هفته دیگر در شهر جده که یکی از شهرهای مقدس مسلمانان است موج عظیمی از اظهارنظرهای گوناگون را در رسانه‌ها و فضای مجازی به راه انداخته است.

شهرت میناژ بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ اوج گرفت و اولین خواننده زنی بود که در لیست پخش آهنگ‌های هیپ‌هاپ شبکه  MTV قرار گرفت. او در سال ۲۰۱۹ برنده جایزه Fashioo Rbel (شورشی مد) شده است. نشریات مهمی چون billboard، Complex و Forbes به او لقب برترین خواننده رپ تاریخ را داده‌اند.

ریتم سریع آهنگ‌های میناژ و همچنین استفاده او از لهجه‌های مختلف، جزو مشخصه‌های کار اوست.

عده‌ای برگزاری این کنسرت و حضور نیکی میناژ در آن را برداشتن قدمی دیگر در آزادسازی جامعه سنتی عربستان، تداوم حرکت به سوی کسب آزادی‌های مدنی و امتیازی برای فعالان حقوق زنان در آن می‌دانند اما عده‌ای دیگر با شک و تردید به این قضیه نگاه می‌کنند.

طی یکی دو روز گذشته جستجوی اسم نیکی میناژ در گوگل افزایش یافته و اسم او و فستیوال موسیقی جده هم تبدیل به ترند برتر توییتر شده‌اند.

حضور نیکی میناژ در این کنسرت در عربستان حامیان پرقدرتی همچون ترکی الشیخ، مسئول اداره سرگرمی‌های ملی درباره آینده تفریحات و سرگرمی داشته که در توییتی اشاره کرده: «به خواست خدا این شروع یک حرکت بزرگ‌تر است. ما در آینده در عربستان شاهد حضور سیرک‌های بین‌المللی، پارک‌های آبی مختلط و مسابقات ورزشی با حضور زنان و مردان و شرکت آنها در رشته‌های مختلط خواهیم بود.»

در جناح مخالف یا بهتر بگوییم متعجب، یکی از کاربران توییتر نوشته: «تصور کنید سه سال بیهوش بوده‌اید و اکنون از بیهوشی درآمده‌اید و به شما می‌گویند نیکی میناژ در عربستان کنسرت برگزار خواهد کرد. آیا حس زندگی در یک جهان موازی به شما دست نمی‌دهد؟»

یکی دیگر از کاربران توییتر نوشته: «آیا برگزارکنندگان این کنسرت تا به حال اسم نیکی میناژ را شنیده‌اند یا آن را در گوگل سرچ کرده‌اند؟ یعنی هیچ‌کس نیکی میناژ را در عربستان نمی‌شناسد؟»

در این بین کاربر دیگری نوشته: «برگزاری این کنسرت آن هم با حضور خواننده‌‌ای همچون نیکی میناژ در نزدیکی مکه که از شهرهای مقدس مسلمانان است،‌ اصلا کار مناسبی نیست.»

در این بین زنان عرب هم از فرصت ایجاد شده برای ابراز مخالفت با وضع موجود استفاده کرده‌اند. در ویدئویی که توسط یکی از کاربران زن در توییتر منتشر شده یک زن در حالی که روسری به سر دارد به این خواننده به خاطر ورودش به عربستان خوشامد می‌گوید. در ادامه او از مسئولان عربستان سوال می‌کند وقتی این خواننده با آن سر و وضع قرار است روی سن برود و در این کنسرت برنامه اجرا کند، آیا این درست است که زنان عربستان با چادر عربی به تماشای کنسرت نیکی میناژ بروند: «او می‌رود روی سن، با آن سر و وضعی که برای همه معلوم است و ترانه‌های نامناسب می‌خواند و حرکات نامناسب انجام می‌دهد ولی به ما می‌گویید با لباس مرسوم زنان عرب به تماشای او برویم. این حرکت شما اصلا معنایی دارد؟»

برخی از کاربران هم تصمیم او برای حضور در عربستان را «تصمیمی از سر دورویی» نام گذاشته‌اند. آنها معتقدند نیکی میناژ در رژه همجنسگرایان برای حمایت از آنها شرکت می‌کند و سپس به عربستان برای کنسرت سفر می‌کند در حالی که زنان در این کشور از بسیاری از حقوق اولیه خود محرومند. آنها به این اشاره کرده‌اند که مجازات همجنسگرایی در عربستان مرگ است.

نیکی میناژ با نام اصلی اونیکا تانیا ماراژ در هشتم دسامبر ۱۹۸۲ به دنیا آمد. او در دوره دبیرستان برای کار به عنوان بازیگر خیز برداشت اما در کارش موفق نبود. سپس به پیشخدمتی در رستوران پرداخت که از آنجا هم به خاطر بی‌ادبی و بدرفتاری با مشتریان اخراج شد. او اقلا ۱۵ شغل دیگر را هم امتحان کرد اما هیچ‌یک را رها نکرد و از تمام آنها اخراج شد. او تنها رپر تاریخ است که سه آلبومش بیش از ۵ میلیون نسخه فروش داشته‌اند. میناژ بالاخره در عرصه بازیگری هم اجازه فعالیت یافت و علاوه بر صداپیشگی در انیمیشن «عصر یخبندان: رانش قاره‌ای» همراه با کامرون دیاز، در فیلم «زن» هم ایفای نقش کرده است. این بار هم در کنار کامرون دیاز و به عنوان دستیار شخصی او!

او تاکنون ۴ آلبوم منتشر کرده است: «جمعه صورتی» در سال ۲۰۱۰، «جمعه صورتی: نسخه جدید رومن» در سال ۲۰۱۲، The Pinkprint در سال ۲۰۱۴ و «ملکه» در سال ۲۰۱۸٫

این روزها این پیشخدمت سابق، فضای مجازی را تبدیل به چند قسمت کرده است؛ حامیان مسئولان عربستان و مخالفان آنها، حامیان نیکی میناژ و مخالفان او.

باید ببینیم تا دو هفته بعد تغییری در تاریخ برگزاری این کنسرت یا حضور نیکی میناژ در آن رخ خواهد داد یا خیر.

منابع: bbc، aljazeera و thejakartapost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا