موسیقیموسیقی ایران

خواننده آهنگ تیتراژ پایانی سریال شش قهرمان و نصفی کیست؟ + جزئیات ملودی

به گزارش پایگاه خبری کولاک نیوز ، سریال تلویزیونی شش قهرمان و نصفی به نویسندگی و کارگردانی حسین قناعت و به تهیه ‌کنندگی پرویز امیری، نوروز سال ۱۳۹۹ شمسی از شبکه پنج صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. موضوع کلی سریال شش قهرمان و نصفی به کارخانه مداد رنگی باز می‌ گردد که به دلایلی بعد از سال‌ ها تعطیل می ‌شود و چند کودک به کمک قهرمان اصلی سریال به نام ارسلان میرمیرانی در تلاش‌ هستند تا آن را بازگشایی کنند. لازم به بیان است پخش این سریال تلویزیونی و تیتراژ پایانی سریال شش قهرمان و نصفی با حاشیه ‌هایی برای تیتراژ پایانی‌ آن همراه بود!

برخی معتقد بودند که تیتراژ پایانی سریال تلویزیونی شش قهرمان و نصفی ، کپی ‌برداری از تصنیفی قدیمی در موسیقی کردستان است! در تیتراژ پایانی این سریال ، محمد مهدی کورنگی به عنوان آهنگساز و ابوالحسن خوشرو معرفی شده است. در جای دیگری از تیتراژ و در پایان اسامی مربوط به گروه موسیقی ، عبارت بر اساس نواهای فولکلور نوشته شده است، اما گویا این عبارت برای شفاف بودنِ اصالتِ ملودیِ به کار رفته در این سریال کافی نبوده است!

در هفته‌ های پس از پخش این سریال، هجمه ‌هایی متوجهِ آهنگساز و تهیه کننده‌ سریال شش قهرمان و نصفی شد! این اعتراضات بر این اساس شکل گرفته بود که چرا آهنگسازِ موسیقی این سریال، به ریشه‌ ملودیِ تیتراژ اشاره‌ مستقیم نکرده است؟

البته در ابتدای این ماجرا، برخی معتقد بودند که ملودیِ تیتراژِ پایانیِ این سریال متعلق به منطقه‌ ی شمال کشور است؛ اما پس از مدتی سندی در این باره به دست خبرنگار تسنیم رسید که ادعایِ منتقدان را اثبات می‌ کرد. این سند یک فایل صوتی است که اجرای ملودیِ مدنظر را توسط حسن زیرک ، یکی از خوانندگان قدیمی موسیقی کردستان در سال ۱۳۳۱ شمسی اثبات می ‌کند. این سند را امید دارابی ، پژوهشگر حوزه موسیقی و وکیل دادگستری به دست خبرنگار تسنیم رساند.

تیتراژ پایانی سریال شش قهرمان و نصفی

امید دارابی ، پژوهشگر حوزه موسیقی و وکیل دادگستری درباره این آهنگ می‌ گوید: ” این قطعه را مجتبی میرزاده تنظیم کرده است و بسیار هم شنیدنی است. میرزاده از آهنگسازان و تنظیم ‌کنندگانِ شناخته شده موسیقی ایران است. بسیاری از اهالی موسیقی از او به عنوان یک نابغه یاد می ‌کنند. این اجرا در سال ۱۳۳۱ شمسی در رادیو بغداد ضبط شده است.

این قدیمی ‌ترین اجرایی است که از این ملودی در دست است. ای کاش عوامل سازنده این سریال در تیتراژ پایانی اشاره می‌ کردند که ملودیِ این اثر متعلق به کدام منطقه است.

ما باید نسبت به اصالت آثار موسیقی حساس باشیم. در سال‌ های اخیر مراجعه به موسیقی نواحی و استفاده از ملودی‌ های این موسیقی به عنوان سرچشمه موسیقی دستگاهی ایران زیاد شده است. خوشبختانه بسیاری از آهنگسازان رویه حرفه‌ ایِ استفاده از نغمه ‌های موسیقی نواحی را می ‌دانند و هرگاه از ملودیِ خاصی استفاده می ‌کنند، به منطقه و ریشه‌ آن اشاره می ‌کنند.

البته این معنای سرقتِ این ملودی از سوی آهنگسازِ موسیقی سریال شش قهرمان و نصفی‌ نیست! چرا که در تیتراژ این سریال عبارت بر اساس ملودی فولکلور ذکر شده است؛ اما تنها ذکر این عبارت کافی نیست و شاید بهتر بود که عوامل ساخت این سریال درباره ریشه‌ های ملودیِ تیتراژ پایانی این سریال توضیحات بیشتری ارائه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا