چهره هاسلبریتی ایرانی

زندگینامه کامل فرزانه فصیحی و همسرش | مهمان برنامه دورهمی

زندگینامه کامل فرزانه فصیحی در این مطلب. فرزانه فصیحی متولد ۱۳ دی ۱۳۷۱ است و پیش از ورود به عرصه دوندگی به شکل حرفه‌ای ژیمناستیک کار می‌کرده. او با توصیه معلم ورزشش در مسابقات دو شرکت کرد و رکورد دوی اصفهان را زد و بعد از سال ۹۰ به شکل حرفه‌ای وارد رقابت‌ها دو و میدانه شد. فرزانه فصیحی در سال ۲۰۱۸ مدال برنز رشتهٔ دو ۶۰ مترِ هشتمین دورهٔ مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن آسیا را به دست آورد و به مرور به دختر باد مشهور شد.
زندگینامه کامل فرزانه فصیحی
زندگینامه کامل فرزانه فصیحی
خودش می‌گوید با توجه به فیزیک خاص و جثه ریزش کسی او را جدی نمی‌گرفت ولی او با سابقه ژیمناستیک و بدنه عضلانی‌اش فقدان قد و گام بلند را جبران کرد. فرزانه فصیحی، عضو تیم دوومیدانی، در ۲۳ سالگی توانسته رکورد دوی ۶۰ متر داخل سالن ایران را با ثبت ۷.۳۵ ثانیه جا به جا کند و تبدیل شود به سریع ترین دختر ایران؛ رکوردی که توانست جواز حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را برایش به ارمغان بیاورد و حالا فرزانه فصیحی را به نزدیکی های حضور در مسابقات جهانی رسانده است. با اینکه او فقط دو ثانیه با رکورد جهانی فاصله دارد اما همین که یک دختر ایرانی رشته ای مانند دوومیدانی را که جزء سخت ترین رشته های جهان است، به عنوان رشته اصلی اش انتخاب کند، نشان از قدرت و سختکوشی دختر زاینده رودی تیم ملی ایران دارد.
فرزانه فصیحی در ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ازدواج کرده است و در حال حاضر متاهل است.

فرزانه فصیحی قهرمان دوهای سرعت ایران که به نمایندگی از کشورمان به مسابقات بین المللی کاپ استانبول دعوت شده بود، در ماده ۶۰ متر با عملکردی دیدنی در رقابت با دوندگان بزرگ آسیایی همچون «الگا» از قزاقستان، موفق شد با ثبت زمان ۷.۲۵ ثانیه ضمن کسب عنوان نخست، رکورد ملی ایران را نیز بهبود بخشد.

فصیحی که پیش از این نیز در مسابقات بین المللی صربستان رکورد جدیدی در دوی ۶۰ متر ایران با زمان ۷.۲۹ ثانیه به ثبت رسانده بود، این بار نیز با ثبت این رکورد مهر تأییدی بر شایستگی های خود زد. او در مسابقات بلگراد صربستان با زمان ۷.۲۹ ثانیه حدنصاب حضور در مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان را نیز کسب کرده بود. این رکورد پس از تأیید کمیته پزشکی و ضددوپینگ و کمیته مسابقات فدراسیون دوومیدانی به عنوان رکورد ملی ایران در ماده ۶۰ متر منظور خواهد شد.

زندگینامه کامل فرزانه فصیحی و همسرش
زندگینامه کامل فرزانه فصیحی و همسرش

مصاحبه فرزانه فصیحی

خیلی اتفاقی این ورزش را انتخاب کردم. یک روز به اجبار مربی ورزش مدرسه مان در مسابقه دو شرکت کردم. آن موقع هیچ شناختی از این رشته نداشتم و گفتم من چیزی از دوومیدانی نمی دانم. مربی ورزش هم گفت: «لازم نیست کاری کنی. فقط سوت را که زدم، مانند پر بدو» و من هم فقط دویدم. تصور کنید همان روز و در اولین مسابقه دوی که شرکت کردم، رکورد دوی اصفهان را زدم. یک سال بعد با پیگیری هایی که بقیه کردند، در مسابقات آموزش و پرورش شرکت کردم. از سال ۹۰ هم که حرفه ای درگیر دوندگی هستم.

معمولا می گویند رشته هایی مثل دوی سرعت تمرینات عجیب و سختی دارد؟

دوومیدانی یک رشته انفرادی و خیلی خشک است. تصور کنید مدام استارت و پایان و دوندگی و چک کردن صدم ثانیه ه است. بقیه رشته ها حداقل یک توپی دارند، یک تکنیکی دارند، بالاخره کار تاکتیکی ای دارند که از خشکی دربیایند اما این ورزش فقط یک انگیزه خیلی بالا برای ادامه دادن می خواهند. این اتفاق هم با تمرین های سخت و وزنه هایی که می زنیم، امکان پذیر می شود. تمرین ها موقع زمستان که می شود هم دیگر جای خود را دارند. حتی ممکن است برویم و در کوه تمرین کنیم تا استقامت بدنی مان بالا برود. به هر حال نکته مهم این است که تمرین های ما قطع نمی شود.

قبل از دوندگی، ورزش دیگری انجام نمی دادی؟

الان حدود چهار سال است که به صورت حرفه ای دوندگی می کنم اما قبل از آن قهرمان ژیمناستیک بودم.

چه رشته ای درس خواندی؟

من لیسانس تربیت بدنی دارم.

هیچ وقت فکر نکردی اگر قد بلندتری داشتی ،خیلی شرایط بهتر می شد؟

نه، من با همین شرایط رکورد زدم. اصلا بگذاریم بگویم که در این رشته، ژنتیک و سرعت فاکتورهای مهمی هستند؛ به نظر من آن قدر مهم که حتی بیشتر از فیزیک بدنی اهمیت دارند.

وضعیت تمرین و تغذیه ات خوب است؟

همیشه چه مسابقه داشته باشم چه نداشته باشم، روزی دو بار تمرین می کنم. از لحاظ مکمل هم ما مکمل های مجاز را مصرف می کنیم که البته خودم آن مجازها را هم زیاد استفاده نمی کنم و رابطه چندان خوبی با مکمل ها ندارم.

ورزشکاری هست که آرزو داشته باشی کنارش مسابقه بدهی؟

بله خب. الان رکورد ۶۰ متر را خانمی زده و بعد هم گفته می خواهد زیر هفت ثانیه بدود. اگر من بتوانم ورودی جهانی بگیرم، خیلی برایم باعث خوشحالی است که کنار این خانم بدوم.

مدل زندگی و ورزشی یوسین بولت را تعقیب می کنی. الگوی ورزشی ات کیست؟

بله، ایشان خیلی ورزشکار خوبی هستند و قطعا مدال هایی که گرفته اند، خیلی باارزشند و فکر نمی کنم دیگر تکرار شود. یوسین بولت الگوی ورزشی همه دونده های سرعت است.

اهل فیلم و کتاب و بازی هستی؟

فیلم خیلی دوست دارم اما واقعا وقتی از تمرین برمی گردم، نمی توانم کاری کنم. سفر رفتن را خیلی دوست دارم و اگر بخواهم خیلی تفریح کنم یا خرید می کنم یا می روم سفر.

خاطره بامزه ای از مسابقات یا سفرهایت داری؟

البته خاطره خوبی نیست اما خودمان خیلی خندیدیم. یک بار برای مسابقه به مالزی که رفته بودیم، موقت برگشت به هتل سوار تاکسی شدیم و می خواستیم پول اضافه ندهیم که فهمیدیم راننده هم می خواهد ما را بدزدد. آخرش مجبور شدیم پول کامل را پرداخت کنیم.

در فضای مجازی هم آدم فعالی هستی؟

بله، اینستاگرام دارم و تا آنجا که بتوانم و فرصت کنم، فعال هستم.

مردم تو را خوب می شناسند؟ بهترین کامنت و برخوردی که از مردم گرفته ای چه بوده؟

خیلی انرژی خوبی از مردم می گیرم و همیشه ساپورت و تشویق می کنند و آدم انگیزه می گیرد. به انرژی اعتقاد دارم و این مانند بمبی است که باعث می شود بهتر تمرین کنیم. آنها هم از خوشحالی ما خوشحال می شوند. برخورد بد و توهین هم بوده اما آن هم شاید نظرشان باشد.


همچنین ببینید:

ویدیو مصاحبه کامل فرزانه فصیحی در دورهمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا