گوناگون

سود بانکها در سال ۹۹ چه میزان حساب می شود؟ + کدام بانک بیشتر سود می دهد؟

سود بانکها در سال ۹۹ چه میزان حساب می شود ؟ جدیدترین خبرها و جزئیات از نرخ سود بانکی امسال در این مطلب سود بانکی در هر سال نسبت به تورم کم یا زیاد می شود. اگر شما نیز به دنبال این هستید ببینید که کدامیک از بانک ها بیشترین سود بانک را پرداخت می کند و یا فرمول محاسبه سود بانکی چگونه است ؟ این مطلب را از دست ندهید!

سود بانکها در سال ۹۹ چه میزان حساب می شود
سود بانکها در سال ۹۹ چه میزان حساب می شود

گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان اردیبهشت ماه سال ۹۹ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۸۵۷۶٫۸ هزار میلیارد ریال گردیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۷۲۶۵٫۶ هزار میلیارد ریال (۳۴٫۱ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۱۴۱۴ هزار میلیارد ریال (۵٫۲ درصد) افزایش نشان می‌دهد. بیش‌ترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۵۵۷۹ هزار میلیارد ریال و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۷۱٫۴ هزار میلیارد ریال است.

مانده کل تسهیلات بالغ بر ۱۹۹۵۳٫۷ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۴۶۰۷٫۵ هزار میلیارد ریال (۳۰ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۵۹۷٫۹ هزار میلیارد ریال (۳٫۱ درصد) افزایش داشته است. بیش‌ترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۱۲۹۱۳ هزار میلیارد ریال و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۶۸٫۷ هزار میلیارد ریال است.

بانک مرکزی , سیاست‌های پولی و بانکی ,

شایان ذکر است نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۷۷ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال قبل، به ترتیب ۳٫۲ و ۲٫۴ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۰٫۵ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۷٫۶ درصد است.

بانک مرکزی اعلام کرده است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت ‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت ‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک ‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می ‌شود.

بانک مرکزی , سیاست‌های پولی و بانکی ,

سقف ‌های جدید سود سپرده‌های بانکی به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و به این شرح اعلام شد؛

  • سپرده کوتاه‌مدت عادی (کارت‌های بانکی): ۱۰ درصد
  • سپرده کوتاه مدت ویژه سه‌ماهه: ۱۲ درصد
  • سپرده کوتاه‌مدت ویژه شش‌ماهه: ۱۴ درصد
  • سپرده بلندمدت با سررسید یک‌سال: ۱۶ درصد
  • سپرده بلندمدت با سررسید دو سال: ۱۸ درصد

با توجه به این تغییرات و احتمال تغییر سود سپرده‌های بلندمدت بانکی، جدول زیر -پس از دریافت ابلاغیه بانک مرکزی به بانک‌ها- به‌روز می‌شود.

کدام بانک‌ها بیشترین سود سپرده یک‌ساله را پرداخت می‌کنند؟

در حال حاضر اغلب بانک‌ها حساب سپرده یک‌ساله دارند و تفاوت چندانی در جزئیات و آیتم‌های این سپرده‌ها نیست و امکان واریز وجه هم وجود ندارد. جدول هنوز نهایی نشده چون برخی شعبه‌ به خبرنگار «رده» گفتند هنوز بخشنامه‌ای به آنها نرسیده و سود قبلی پابرجاست. اما تغییرات سود قطعی است و به زودی شامل همه بانک‌ها می‌شود.

بانکسقف سودحداقل سرمایه‌گذارینرخ شکست
آینده۱۸ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰۱۰ درصد
اقتصاد‌نوین۱۶ درصد یکساله۱٫۰۰۰٫۰۰۰بعد از ۳ ماه ۱۲ درصد
۱۸  درصد دوسالهبعد از ۶ ماه ۱۴ درصد
انصار۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰۱۰ درصد
ایران‌زمین۲۰ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰بعد از یکماه بدون نرخ شکست
پارسیان۱۶ درصد یکساله۱٫۰۰۰٫۰۰۰۱۰ درصد
۱۸ درصد دوساله
پاسارگاد۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰قبل از ۳ ماه ۸ درصد
پست بانک۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰۸ درصد
تجارت۱۶ درصد یکساله۱٫۰۰۰٫۰۰۰قبل از ۶ ماه ۱۰ درصد
۱۸ درصد دوساله۱۰ درصد
توسعه تعاون۱۶ درصد یکساله۱٫۰۰۰٫۰۰۰۱۰ درصد
۱۸ درصد دوساله۱۶ درصد
توسعه صادرات۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰۸ درصد
حکمت ایرانیان۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰۸ درصد
خاورمیانه۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰۸ درصد
دی۱۶ درصد یکساله۱٫۰۰۰٫۰۰۰۱۰ درصد
۱۸ درصد دوساله۱۶ درصد
رفاه کارگران۱۶ درصد یکساله۱٫۰۰۰٫۰۰۰قبل از ۶ ماه ۱۳.۵ درصد
۱۸ درصد دوساله۱۶ درصد
سامان۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰قبل از ۳ ماه ۸ درصد
سپه۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰۸ درصد
سرمایه۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰قبل از ۳ ماه ۸ درصد
سینا۱۸ درصد۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰قبل از ۳ ماه ۸ درصد
شهر۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰بعد از یکماه بدون نرخ شکست
صادرات۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰۸ درصد
صنعت‌ و معدن۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰۸ درصد
قوامین۱۸ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰۱۰ درصد
کارآفرین۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰قبل از ۶ ماه ۸ درصد
بعد از ۶ ماه ۱۱ درصد
کشاورزی۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰۱۰ درصد
گردشگری۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰بعد از یک ماه بدون نرخ شکست
مسکن۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰۸ درصد
ملت۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰۸ درصد
ملی۱۶ درصد یکساله۱٫۰۰۰٫۰۰۰۱۰ درصد
۱۸ درصد دوساله۱۶ درصد
مهر‌اقتصاد۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰۱۰ درصد
موسسه کوثر۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰بدون نرخ شکست
موسسه ملل۱۸ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰قبل از یک ماه ۸ درصد
موسسه نور۱۵ درصد۱٫۰۰۰٫۰۰۰بعد از یک ماه بدون نرخ شکست

کدام حساب سپرده یک‌ ساله به‌صرفه ‌تر است؟

درصورتی‌که مبلغ سرمایه‌گذاری شما کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان باشد، شما می‌توانید در بانک و مؤسسات، آینده، ایران‌زمین، دی، سرمایه، رفاه کارگران، شهر، قوامین، گردشگری، نور و ملل حساب سپرده یک‌ساله با نرخ سود ۲۰ درصد افتتاح کنید. البته این نکته مهم را در نظر باید بگیرید که در صورت افتتاح حساب در بانک‌های شهر، گردشگری، آینده، و مؤسسات نور و ملل بعد از یک ماه و در بانک‌های دی و سرمایه بعد از ۳ ماه امکان برداشت یا بستن حساب بدون نرخ شکست (ضرر و زیان ناشی از بستن حساب زودتر از موعد یک‌ساله) برای سرمایه‌گذار وجود دارد که شاید جذابیت‌های بیشتری را برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند.

سپرده ‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند؟

امسال در بودجه عمومی کشور به نوعی سال مالیات است و این سوال مطرح می‌شود که شایعه قدیمی تعلق گرفتن مالیات به سپرده‌های بلندمدت بانکی امسال اجرایی می‌شود یا قرار است این شایعه همچنان بالای سر سپرده‌گذاران باشد و هرکس بیشترین سود سپرده بانک را گرفته باید بیشتر مالیات بدهد؟ رئیس سازمان امور مالیاتی به این دغدغه جواب داده: «مالیات، سیستم بانکی را مجبور به تمکین از اخذ سود ۱۵ درصدی از سپرده‌ها کرد. اکنون که نرخ واقعی سود سپرده‌ها منفی است، اخذ مالیات بر سود سپرده‌های بانکی موضوعیت ندارد و سازمان مالیاتی برنامه‌ای در این زمینه ندارد.» وقتی میزان سود بانکی، فاصله بسیاری با نرخ تورم دارد، در واقع افزایش درآمدی رخ نمی‌دهد که سازمان مالیات بخواهد از آن مالیات بگیرد!

نرخ سود گواهی سپرده بانک ‌ها چقدر است؟

بانک‌های صادرات، سپه و ملت در کنار افتتاح حساب کوتاه‌مدت و بلندمدت، در حاضر امکان صدور اوراق گواهی سپرده را نیز برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. اوراق گواهی سپرده صادرات با سود ۲۰ درصد و نرخ شکست ۱۰ قبل از شش ماه و ۱۴ ماه بعد از شش ماه و اوراق گواهی سپرده بانک ملت و اوراق گواهی سپرده سپه با سود ۱۸ درصد و نرخ شکست ۱۰ درصد قبل از یک سال، عرضه می‌شوند. نکته مهم اینکه در صورت پر شدن سقف صدور، امکان عرضه اوراق برای مشتریان وجود در شعبات مختلف وجود ندارد.

بانکسود اوراقنرخ شکست
صادرات۱۸قبل از موعد یک‌ساله نرخ شکست ۱۰ درصد
ملت۱۸قبل از موعد یک‌ساله نرخ شکست ۱۰ درصد
سپه۱۸قبل از موعد یک‌ساله نرخ شکست ۱۰ درصد

همزمان با سود سپرده بانکی از خدمات بیمه ‌ای و تسهیلات استفاده کنید

سپرده‌گذاری در برخی بانک‌ها علاوه بر دریافت سود، می‌تواند امتیاز و خدمات دیگری را هم برای شما داشته باشد. به‌طور مثال شما با سرمایه‌گذاری و افتتاح سپرده در بانک‌های پاسارگاد، پارسیان، ملت، آینده و سامان می‌توانید از خدمات بیمه‌ای توأم با سپرده نیز استفاده کنید. دریافت تسهیلات به پشتوانه سپرده‌گذاری نیز، ازجمله دیگر خدماتی است که با سپرده‌گذاری در بانک‌هایی چون سینا، گردشگری، ایران‌زمین و صادرات می‌توانید از آن بهره‌مند شوید و معادل ۷۰ تا ۱۰۰ درصد سپرده خود وام بگیرید.

افزایش رغبت به سرمایه گذاری در سپرده بلند مدت یک ساله

بانک پاسارگاد با نماد وپاسار در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به ۹۹.۰۵.۳۱، میزان جمع درآمد تسهیلات اعطایی خود را از ابتدا سال مالی تا پایان مرداد ماه مبلغی بالغ بر ۷۴ هزار و ۴۸۰ میلیارد و ۹۷۲ میلیون ریال ارائه کرده و همچنین در این بین بیشترین سهم را فروش اقساطی ، مشارکت مدنی و تسهیلات ارزی داشته ‌اند.

لازم به بیان است جمع سود سپرده‌ های سرمایه‌ گذاری از ابتدا سال مالی تا مرداد ماه ۹۹ ، مبلغ ۶۱ هزار و ۳۳۷ میلیارد و ۳۸ میلیون ریال برآورد شده که بیشترین حجم سود سپرده در این دوره، سپرده بلند مدت یک ساله با مبلغ ۴۱ هزار ۶۲ میلیارد بوده است.

وپاسار در همین دوره مالی در سال گذشته میزان درآمد تسهیلات اعطایی خود را مبلغ ۵۲ هزار و ۶۶۶ میلیارد و ۵۷۷ میلیون ریال ثبت کرده و از این گزارش در می ‌یابیم که در مرداد ماه این بانک به نسبت ماه پیشین خود ۴۱ درصد افزایش را مشاهده کرده و در سود سپرده‌ های سرمایه ‌گذاری نیز این بانک به نسبت سال قبل خود ۳۱ درصد افزایش را تجربه کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا